بیانیه چهار عضو کمیته مشورتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد - «شرایط غیر انسانی پناهندگان ایرانی در کمپ لیبرتی»، فراخوان به لغو محاصره غیر انسانی

هم‌زمان با اجلاس کمیته مشورتی شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو، چهار تن از کارشناسان حقوق بشر کمیتة مشورتی شورای حقوق بشر ملل متحد، محمد بنانی، ژان زیگلر، احمر بلال صوفی و آلفرد انتوندوگورو کاروکورا با صدور بیانیه‌یی تحت عنوان «شرایط غیر انسانی پناهندگان ایرانی در کمپ لیبرتی» به لغو محاصرة غیر انسانی و تضمین امنیت و حفاظت اشرفی‌ها فراخوان دادند.

متن بیانیة کارشناسان ملل متحد از این قرار است:
بیانیة 4 عضو کمیتة مشورتی شورای حقوق بشر دربارة کمپ لیبرتی
ما گزارشاتی دریافت کردیم که حاکی از نگرانی عمیق دربارة شرایط غیر انسانی تحمیل‌شده بر پناهندگان ایرانی مستقر در کمپ لیبرتی در عراق است. دو نظریه گروه کار بازداشت‌های خودسرانه در آوریل و اوت 2012 تصریح می‌کند که این کمپ شرایط یک زندان را دارد.
دولت عراق باید به تعهداتش در احترام به انسان‌دوستی و حقوق بشر این پناهندگان و تأمین امنیت و حفاظت آنها هم‌چنان که در یادداشت تفاهمی که در سال 2011 با ملل متحد امضا کرده تأکید شده است، متعهد باشد.
متأسفانه در گذشته این طور نبوده است و در نتیجه پناهندگان هدف حملات موشکی مرگبار متعدد قرار گرفته‌اند. تاکنون 117 تن از این پناهندگان در کمپ اشرف و سپس در کمپ لیبرتی در حملات توسط نیروهای عراقی یا حملات موشکی کشته شده‌اند و 7 تن از آنها به گروگان گرفته شده‌اند و هیچ خبری از آنها در دست نیست.
مقامات عراقی هم‌چنین یک محاصرة پزشکی بیرحمانه را بر کمپ اعمال می‌کنند و پناهندگان را از دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی منع می‌کنند. این مادة 14 پیمان بین‌المللی سازمان ملل در مورد حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را که عراق در 1971 پذیرفت نقص می‌کند. تا به حال در نتیجة این محاصرة پزشکی 24 نفر جان خود را از دست داده‌اند که اگر امکانات پزشکی مکفی در اختیار داشتند، می‌توانستند به زندگی خود ادامه بدهند. این محاصرة پزشکی باعث شده که بیماری‌های سادة بسیاری از ساکنان به بیماریهای مزمن و صعب‌العلاج تبدیل شود. طبق گزارش کمیتة امداد پزشکی لیبرتی در ژانویه امسال، بیش از 900 تن از ساکنان در انتظار انتقال به بیمارستان هستند. برخی از آنها از سال 2012 در صف هستند، اما دولت عراق در انتقال آنها کارشکنی می‌کند.
علاوه بر عدم دسترسی به مراقبت پزشکی، پناهندگان با شرایط به‌شدت ناگوار و دشوار اقتصادی مواجهند. به‌رغم تضمین‌های سازمان ملل و آمریکا به این‌که پناهندگان می‌توانند اموال منقول و غیر منقول خود در کمپ اشرف را به‌فروش برسانند، به آنها اجازة این کار داده نشده است و بدتر از آن، بسیاری از اموال و دارایی‌های آنها بدون هیچ حفاظتی از سوی دولت عراق توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران غارت شده است. طبق ارزیابی‌های فنی، (ارزش) اموال منقول و غیر منقول ساکنان به 550 میلیون دلار می‌رسد، آنها برای تأمین هزینة لیبرتی به‌شدت به پول این اموال نیاز دارند.
نظر به این وضعیت اسفناک ما درخواست می‌کنیم که کمپ لیبرتی به‌عنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شود و آن دسته از افراد و ارگان‌های عراقی که در ارتباط با رژیم ایران هستند از این کمپ دور نگه داشته شوند.
یادآور می‌شویم که همة این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان ثبت و مصاحبه شده‌اند و کمیساریا در 11 بیانیه تصریح کرده که آنها را «افراد مورد نگرانی» در نظر می گیرد که سزاوار حفاظت‌های بین‌المللی هستند؛ و ما براین باوریم این گام بعدی آنها را قادر می‌کند به‌درستی حفاظت شوند.
ما هم‌چنین سازمان ملل و جامعة بین‌المللی را فرا می‌خوانیم اقدامات ضروری و لازم را انجام بدهند تا مطمئن شوند دولت عراق به محاصرة کمپ پایان بدهد و دسترسی نامحدود پناهندگان به خدمات پزشکی و حق آنها را برای فروش اموال و دارایی‌هایشان تضمین کند.