تصویب شصت و یکمین قطعنامه محکومیت رژیم به خاطر نقض وحشیانه حقوق بشر

شورای امنیت ملل متحد در جلسه روز پنجشنبه خود، اجرای تحریم‌ها علیه رژیم آخوندی طبق قطعنامه 1737 را مورد بحث قرار داد.

دیوید پرسمن David Pressman نماینده آمریکا در این جلسه گفت، واشینگتن مذاکرات با (رژیم) ایران را به‌طور نامحدود و بدون نتیجه ادامه نخواهد داد...
وی تأکید کرد که کمیته تحریم‌های شورای امنیت، باید به نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه رژیم ایران ادامه بدهد.
نماینده امریکا در این جلسه افزود: «ما می‌دانیم که (رژیم) ایران هم‌چنان تلاش می‌کند تکنولوژی حساس هسته‌ای به‌دست بیاورد. می‌دانیم که (این رژیم) هم‌چنان با نقض (تحریم تسلیحاتی ملل متحد)، به قاچاق سلاح ادامه می‌دهد».
نماینده آمریکا هم‌چنین تصریح کرد، ارسال غیرقانونی تسلیحات توسط رژیم ایران به سوریه، حزب‌الله لبنان و عراق، تأثیر بی‌ثبات‌کننده‌یی دارد.

در جلسه شورای امنیت، نماینده فرانسه با تأکید بر ضرورت جلوگیری از دستیابی رژیم آخوندی به سلاح هسته‌ای، گفت: «انتظار داریم (رژیم) ایران» در دوره‌های آتی مذاکرات، «انتخاب‌های استراتژیک اتخاذ کند»... تلاش‌های رژیم ایران برای کسب مواد حساس ممنوعه نشان می‌دهد، که باید نسبت به فعالیت‌های این رژیم محتاط باشیم...
نماینده فرانسه خواهان همکاری رژیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌طور خاص بر سر ابعاد نظامی احتمالی برنامک هسته‌ای آن شد و اضافه کرد، حل‌وفصل تمامی ابهامات بر سر ابعاد نظامی، یک عنصر تعیین‌کننده برای برقراری اعتماد و توافق جامع است.
نماینده انگلستان نیز در این جلسه تأکید کرد، اگر می‌خواهیم به یک توافق بادوام دست پیدا کنیم، (رژیم) ایران باید انعطاف بیشتری از خود نشان بدهد و تصمیمات سختی اتخاذ کند... نماینده انگلستان افزود، کشورهای عضو ملل متحد باید هم‌چنان در قبال رژیم ایران محتاط باشند و هرگونه نقض تحریم‌ها در رابطه با قطعنامه 1737 را گزارش کنند.
سایت سازمان ملل -27آذر93