گزارش مالکی به خلیفه ارتجاع در تهران از ملاقات با معاون رئیس جمهور آمریکا در واشینگتن

کمیسیون‌‌‌‌‌امنیت و ضدتروریسم: گزارش مالکی به خلیفه ارتجاع در تهران از ملاقات با معاون رئیس جمهور آمریکا در واشینگتن  30اکتبر 2013 (8 آبان 92)

«آقای بایدن بحث را به سازمان خلق ایران کشاند و از موضع حکومت عراق در مورد آنچه در قرارگاه اشرف به‌خاطر تهاجم نیروهای عراقی واقع شده است ابراز انزجار وتأکید کرد این کار نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی محسوب می شود، اما آقای مالکی گفت بایستی قرارگاه اشرف را از اعضای سازمان تروریستی خلق خالی کرد ...»

جمهوری عراق                                                              ساعت 1015 صبح
دبیرخانه شورای وزیران                                                                                                                                   یادداشت داخلی                                                                                                                             تاریخ: 30/10/2013
ملاقات ویژه
ملاقات در مقر ریاست جمهوری مربوط به آقای بایدن انجام شد ملاقات به روال عادی و صحبت حول موارد زیر بود :
1) جناب نخست وزیر موضوعاتی که روی آنها از قبل در هیئت عراقی توافق صورت گرفته بود را طرح کردند همچنانکه در صورت جلسه اول در روز 29/10/2013 آمده است
2) جناب آقای نخست وزیر ازآقای بایدن بدلیل تاخیر در اجابت دعوت [به آمریکا] که از سه ماه پیش درخواست شده بود گله کرد.
3) واکنش آقای بایدن در پاسخ به سخن جناب نخست وزیر سخت و خشن بود و به آقای مالکی گفت که یک سند از سازمان دیدبان حقوق بشر منتشر شده که جناب آقای نخست وزیر و افراد دولتش و بویژه اعضای ائتلاف دولت قانون  را  به عنوان کسانیکه حقوق بشر را زیر پا میگذارند، می شناسد.
4) آقای بایدن، آقای مالکی را نسبت به نامه ای که از سوی اعضای کنگره امریکا و از حزب جمهوریخواه به آقای اوباما داده شده مطلع نمود که حکومت آقای مالکی را در دورة اخیر حکومت فردی و دیکتاتوری محسوب کرده اند. به این ترتیب آقای بایدن گفت که ریاست دولت جدید آینده بدون مالکی خواهد بود.
5) جناب آقای نخست وزیر ابهامات امور را توضیح داد و تاکید کرد که آنچه برای سنی ها در منطقه غرب (عراق) بوجود آمده است در اثر تحریک عربستان سعودی و قطر و ترکیه می باشد و این ها باعث برافروخته شدن این امر هستند.
6) آقای بایدن ابلاغ کرد که آنچه در منطقه غرب (عراق) ایجاد شده در اثر شکست دولت در حل امور داخلی میباشد و اینکه اکثریت فرزندان سنی به تشکیلات القاعده و گروه های مسلح پیوسته اند بدلیل کوتاهی و تاخیر و ناتوانی دولت بوده و اگر گروه های کوچکی یا بزرگی بوده اند، به هماهنگ کردن تلاشهایشان علیه حکومت کنونی مبادرت کرده اند.
آقای بایدن ابلاغ کرد که دولت امریکا از دولت عراق بدلیل برخوردهای غیرمسئولانه اش منزجر است و دولت امریکا با هر رئیس جدید دولت همکاری خواهد کرد.
7) پیرامون وضع در سوریه صحبت شد و آقای بایدن تاکید کرد  گفت که عراق در همکاری با افراد مسلح شیعه در سوریه که در کنار اسد میجنگند، دست دارد ولی آقای مالکی این را رد و تاکید کرد و در یک کلام گفت ما کشور دمکراتیک هستیم و عراقیها رااز سفر به خارج عراق منع نمیکنیم اما اینکه عراقیها به هرکشور دیگری سفر میکنند و سپس به سوریه میروند ، این مربوط به خودشان است. اما اینکه عراقیها مستقیم از عراق به سوریه میروند این امر مطلقاً مجاز نیست. آقای مالکی تاکید کرد که عراق کشور منطقه ای مهمی است .در این نظر آقای بایدن با او هم عقیده بود و اینکه عراق در موضوع سوریه بسیار  تاثیرگذار میباشد و این را آقای بایدن تاکید کرد.
8) آقای بایدن تاکیدکرد که عراق نقش مؤثری در منطقه دارد و بهمین دلیل نباید دنباله رو دستورات [رژیم] ایران باشد و اوامر [رژیم] ایران را در رابطه با مردم عراق به اجرا بگذارد.  
9)آقای مالکی گفت که عراق دولت مستقل و دارای حاکمیت میباشد اما اینکه عراق دنباله رو تصمیمات ایران است  عاری از صحت و دروغ است ولی عراق با ایران در خیلی از زمینه های اقتصادی یا تجاری و حتی سیاسی همکاری دارد چونکه  ما دو کشور همسایه هستیم.
10)آقای مالکی روی راه حل مسالمت آمیز سوریه تاکید کرد و گفت که عراق عنصر اصلی در برگزاری کنفرانس دوم ژنو میباشد.
11) آقای بایدن روی عدم دخالت در سوریه با ایران تاکید کرد و گفت که عراق بایستی از مرزهایش نسبت به هرگونه دخالت حفاظت کند.
12) آقای مالکی روی مشکل بودن حفظ مرزها بدلیل خرابی وضعیت امینتی تاکید کرد و گفت بهمین دلیل دولت عراق خواهان کمک ایالات متحده برای از بین بردن تروریسم میباشد ولی آقای بایدن تاکید کرد که گسترش تروریسم علتش دولت عراق است و اینکه سایر رهبران  چه سنی و چه کردی را کنار گذاشته است . علیرغم این گفته اش آقای بایدن به دولت عراق  گفت که تسلیح ارتش عراق در نزدیکترین زمان انجام خواهد شد.
13) پیرامون توافقنامه استراتژیک و نحوه اجرای آن بمنظور جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه بخاطر حضور آنها در عراق و شام بطور مفصل صحبت شد.
14) آقای بایدن بحث را به سازمان خلق ایران کشانید و از موضع حکومت عراق در مورد آنچه در قرارگاه اشرف بخاطر تهاجم نیروهای عراقی (طبق ادعای بایدن) واقع شده است ابراز انزجار و تاکید کرد این کار نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی محسوب می شود، اما آقای مالکی گفت: ”اولاً و آخراً بایستی قرارگاه اشرف را از اعضای سازمان تروریستی خلق خالی کرد و قرارگاه را برگرداند“. مالکی به کارهایی که سازمان علیه عراقیها کرده است اشاره نمود  و به تاکید گفت ”اگر امریکا مشتاق اعضای سازمان خلق است، پس ایالات متحده باید در اولین فرصت ممکن آنها را به خارج از عراق ببرد “ و تاکید کرد” اگر دولت امریکا به تضعیف وضعیت امنیتی در عراق مبادرت کند پس ما در حفاظت از آنها و اینکه در عراق باشند التزام نداریم. چون عراق بقول دولت امریکا بدلیل ضعف حکومت عراق، امنیت ندارد.“
15) آقای مالکی ، دعوتی را که از آقایان بارزانی و نجیفی برای سفر به ایالات متحده شده است، زشت شمرد و این دعوت را پشت پا زدن خواند و گفت ما از آن راضی نیستیم.
16)  گفتگو ادامه یافت و به بسیاری موضوعات بین المللی و منطقه ای کشید
پایان ملاقات - ساعت 12 ظهر

شورای ملی مقاومت ایران
کمیسیون امنیت و ضد تروریسم
25 مهر93 (17 اکتبر2014)