کنفرانس بین المللی درپاریس- اسطوره اشرف - سخنرانی شخصیت های برجسته سیاسی

فرانسوا کولکومبه بنیانگذار سندیکای قضات فرانسه

خانم‌ها و آقایان، دوستان گرامی، خانم رئیس‌جمهور
از طرف کمیتة فرانسوی برای یک ایران دمکراتیک که به برگزاری این مراسم گرامیداشت فراخوان داد، در سالگرد یک جنایت بزرگ که همة ما را عمیقاً تحت تأثیر قرار داد، قبل از هر چیز می‌خواهم از میهمانانمان که از چهار گوشة جهان در اینجا حاضر شدند تشکر کنم. از جمله نخست‌وزیر سید احمد غزالی، شخصیت‌هایی که از آن سوی آتلانتیک آمده‌اند و هم‌چنین شخصیتهای اروپایی، اعضای پارلمان اروپا، نمایندگانمان از فرانسه و همة شخصیت‌ها، نمایندگان و شهرداران و هیأتی که اپوزیسیون سوریه را نمایندگی می‌کند.
درست یک سال پیش، 52 تن از فرزندان ایران ‌زمین در خاک اشرف به‌شهادت رسیدند. امروز ما نه تنها می‌خواهیم یاد آنها و 7 تن از همرزمان ربوده شده آنها - که هنوز از آنها خبری نیست- گرامی بداریم، بلکه می‌خواهیم روی این نکته تأکید کنیم که نگرانی ما در مورد سه  هزار پناهنده‌یی است که از اشرف به کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل شدند
ما این نگرانی را به اطلاع بالاترین سطوح رسانده‌ایم. ما این کار را ادامه خواهیم داد، زیرا وضعیت فعلی عراق و سبعیتی که در آن به چشم میخورد، نبایستی شرایط این مردان و زنان را از یاد ببرد، زنان و مردانی که تنها گناهشان، پایداری برای محقق‌کردن دمکراسی و احترام به حقوق بشر در میهن شان است.
ما هم‌چنین در روزهای سالگرد قتل عام دیگری هستیم. قتل عام 30 هزار عضو و هوادار مجاهدین خلق ایران در ماههای اوت و سپتامبر 1988 (تابستان 1367). در پی فتوایی از طرف خمینی، همة آنها به‌خاطر دفاع از همان اهدافی که امروز یارانشان در لیبرتی از آن دفاع می‌کنند، اعدام شدند و شماری از ساکنان لیبرتی بازماندگان همان قتل عام در زندان هستند.
نه قتل عام 1988 و نه قتل عام اشرف در سال 2013 و نه قتل عامهای قبل از آن به تحقیقات جدی بین‌المللی و مستقل راه نبردند. چون کشورهای غربی همواره به مذاکرات و معاملات خود با حکومت تهران اولویت دادند.
آنها اصول ما و اصولی را که مجاهدین از آن دفاع می‌کردند پایمال  کردند. در اینجا به بخشی از موضوعاتی که توسط سخنرانان طی کنفرانس به آن پرداخته خواهد شد اشاره می‌کنم. آنها به‌طور خاص انتظارات ما را از شورای امنیت مطرح خواهند کرد تا حملات علیه پناهندگان کمپ لیبرتی دیگر تکرار نشود.
آنها تحت پوشش حقوق بین‌الملل هستند. ولی آنها هم‌چنین یک منبع امید و یک نمونه و الگوی شجاعت برای هموطنان خود در ایران هستند.

دومینیک لوفور نماینده مجلس ملی فرانسه
خانم رییس‌جمهور، همکاران عزیز، خانم‌ها و آقایان
من در اینجا به‌عنوان نمایندة کمیتة پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک سخن می‌گویم و از سوی مجموع نمایندگان و سناتورهای فرانسوی که از قدیم مقاومت ایران را همراهی می‌کنند. ما نزدیک به 35 سال است که در فرانسه در کنار شما هستیم. گرامیداشت این 52 شهید، یک پیام است برای تمام زنان و مردانی که علیه استبداد و سرکوب مقاومت می‌کنند و من در اینجا می‌خواهم به آنهایی که در عراق بپا خاسته‌اند درود بفرستم و به آنهایی که طی چند سال گذشته در سوریه برخاستند و به‌طور خاص نمایندگان ائتلاف سوریه.
از آنجا که زمان محدود است فقط می‌خواهم بگویم که وظیفة ما در قبال این شهدا در ابتدا روشنگری و سپس عمل است. خواستة ما پارلمانترهای فرانسوی از دولتمان همین است. فرانسه در نبرد با تروریسم و بنیادگرایی وارد عمل شده است. این‌را در مالی نشان داد. فرانسه آمادة مداخله در سوریه بود و با شیوه‌های دیگر وارد عمل شد. در برابر شرایط عراق فعال است، ولی باید بیشتر فعال باشد. من خطاب به همکارانم در اتحادیة اروپا که در اینجا حضور دارند و همکاران آمریکایی‌ام می‌گویم که البته فرانسه باید اقدامات بیشتری بکند و این خواستة ماست، ولی فرانسه نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام بدهدو روشنگری به این معنی است که اگر یک سال بعد از قتل عام اول سپتامبر شرایط در عراق با پیشروی داعش وخیم‌تر شده و هم‌چنین در سوریه قتل عام‌ها ادامه دارد، این به دو دلیل است. فقدان قاطعیت جامعة بین‌المللی، ناکافی‌بودن عملش و هم‌چنین این توهم که گویا می‌شود با رژیم ایران مصالحه کرد.  این توهم را باید آن از خود دور کرد چرا که در همة این بحرانها رژیم ایران دست دارد.
به‌عنوان جمع‌بندی می‌گویم، ما باید متحد شویم و  از جامعة بین‌المللی، آمریکا و اتحادیة اروپا، یک مداخلة جدی‌تر بدون هیچ‌گونه مصالحه با رژیم تهران را به‌دست بیاوریم؛ زیرا از این طریق است که ما به پیام مقاومت‌کنندگان وفادار خواهیم بود و یاد آنها را به‌طور واقعی گرامی خواهیم داشت و فردا با یکدیگر در این نبرد پیروز خواهیم شد.

ژان فرانسوا  لوگاره شهردار منطقه اول پاریس
خانم رئیس جمهور، خانمها، آقایان، بار دیگر تعداد بسیاری از ما اینجا گرد هم آمده ایم، همبسته، کثرت گرا و متحد.
...برای ابراز اعتماد و امیدمان به خانم مریم رجوی که زحمات فوق‌العاده‌یی برای این کار در سطح بین‌المللی می‌کشد تا از حقوق بشر در ایران دفاع کند و از اعضای اپوزیسیون اصلی ایران در کمپ لیبرتی حفاظت کند، به‌عنوان شهردار منطقة یک پاریس و به‌عنوان معاون کمیتة شهرداران برای دفاع از اشرفیها، مایة افتخار من است که به تلاشهایخانم رجوی جهت به‌دست‌آوردن حفاظت بین‌المللی برای ساکنان لیبرتی اشاره کنم.
ما هم‌چنین اینجا جمع شده‌ایم تا یاد 52 شهید قتل عام اول سپتامبر 2013 در اشرف را گرامی بداریم. قتل‌عامی که توسط نیروهای عراقی و به‌درخواست رژیم ایران به‌اجرا در آمد. من هم‌چنین می‌خواستم قتل عام‌های دیگر توسط رژیم آخوندها را یادآوری کنم. قتل عام 1988 که رژیم تلاش کرد آن‌را مخفی نگه دارد. این قتل عام همه را شوکه کرد. یک عمل جنایتکارانه علیه ملت ایران بود. در سی و ششمین سال حکومت خود، رژیم هم‌چنان به اعدام مردم خودش ادامه می‌دهد، ولی متأسفانه جامعة بین‌المللی هنوز این جنایتها را رسماً و علناً محکوم نکرده است.
این وظیفة ماست که احساسات خود را در مقابل درد و رنج مردم ایران بیان کنیم و جامعة بین‌المللی را فرا بخوانیم تا مصونیت آخوندها در اجرای این جنایت‌ها به پایان برسد. رژیم آخوندها مرتکب نقض آشکار حقوق بشر شده و هم‌چنین در ارتکاب جنایت علیه بشریت مجرم است. فرانسه به‌عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید فشار بگذارد تا سران رژیم ایران به‌خاطر مسئولیتشان در قبال کشتارهایش در ایران، در اشرف و درکمپ لیبرتی تحت پیگرد قرار بگیرند.
من از دولت فرانسه، شرکای اروپایی‌مان، ایالات متحده و سازمان ملل می‌خواهم که دولت عراق را متقاعد کنند تا به محاصرة غیر قانونی و غیر انسانی کمپ لیبرتی پایان دهد و هم‌چنین به ساکنان اجازة دسترسی کامل و غیر مشروط به مواد غذایی، سوخت و خدمات پزشکی بدهد.
و به خانم رجوی می‌گویم که از نظر ما شهرداران فرانسه، رزم شما رزم ماست، برای دوستی بین خلق‌ها، برای گفتگو بین مذاهب، برای دفاع از حقوق بشر و اینکه ما بی‌وقفه از مبارزة شما حمایت می‌کنیم تا  عدالت در مورد مقاومین کمپ لیبرتی به‌اجرا در آید و مردم ایران سرانجام به آزادی دست یابند.

دکتر سینتیا فلوری فیلسوف و استاد دانشگاه درفرانسه
از زمان تأسیس آن، کمپ اشرف سمبل مبارزه برای حقوق بشر، آزادی عقیده، ارادة تشکیل حاکمیت قانون، برقراری برابری بین همة انسان‌ها و به‌طور خاص بین زن و مرد است. ما امروز گردهم آمده‌ایم تا سالگرد قتل عام وحشتناک اشرف را گرامی بداریم. ما اینجا هستیم تا مبارزة آنها را یادآوری کنیم و همبستگی و احترام خودمان را به آنها اعلام کنیم. و هم‌چنین برای یادآوری شجاعت آنها و جنایت دردناکی که رخ داد جمع شده‌ایم. جامعه جهانی به‌رغم تکرار مکرر تعهدات خود، کاری برای تضمین امنیت اشرفیها انجام نداده است. در لیبرتی، حقوق پناهندگان هم‌چنان نقض می‌شود. امروز سازمان مجاهدین خلق ایران به یک سمبل تبدیل شده است. سمبل مقاومت در برابر بنیادگرایی دینی. مبارزه‌یی که در ارتباط با  اشرف و لیبرتی جریان دارد، یک مبارزة اومانیستی است. این فقط به ایران مربوط نمی‌شود، بلکه داستان جهانی ظهور برای آزادی انسان‌ها است. موضوعی است در مقیاس جهانی. در 3 آوریل 2014، پارلمان اروپا قطعنامه‌یی را به‌تصویب رساند که در آن رژیم ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرد که اشاره می کند به  اینکه10 ماه پس از روی کار آمدن روحانی، تعداد اعدام‌ها و حملات اشرف و لیبرتی اثبات کرد که این رژیم توان اصلاحات ندارد. هم‌چنین فراخوان به یک موضع قاطع علیه سیاست‌های آخوندها داد، علیه برنامة هسته‌یی آن، علیه نقض حقوق بشر و هم‌چنین صدور بحران در منطقه.  اما اتحادیة اروپا، به رغم اعدامها به توسعة روابط سیاسی و اقتصادی خود با (رژیم ایران ) پرداخت. از سال 2013 سال رکورد (اعدام‌ها) بود. اعدام بیش از 700 نفر که دست‌کم 8 تن از آنها زیر 18 سال بودند. دستگیری‌ها هم‌چنان ادامه دارد. بیش از 1000 زندانی سیاسی و زندانی عقیدتی هم‌اکنون پشت میله‌های زندان هستند. این عدد تازه شامل مردان و زنانی نمی‌شود که به‌خاطر اعتقادات مذهبی خود دستگیر شده‌اند. چه صوفی باشند، چه سنی، چه مسیحی. روحانی قول داده بود که سانسور مطبوعات را کاهش خواهد داد. اما هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشد. مخالفین محلی به بدترین شکل سرکوب می‌شوند.
به همین خاطر است که کار ما با سازمان مجاهدین خلق چنین اهمیتی دارد. برای این‌که یادآوری کنیم، یک آلترناتیو وجود دارد. و به‌رغم آن چیزی که می‌خواهند ما باور کنیم، این آلترناتیو از سوی صداهای مقاوم دیگری در ایران حمایت می‌شود که به قیمت به‌مخاطره‌انداختن جانشان با اهداف سازمان مجاهدین همراه هستند. ما تنها نیستیم. مخالفین و مقاومینی که در برابر رژیم شکنجه‌گر آخوندها ایستاده‌اند بسیار بیشتر و متحدتر از آن چیزی هستند که تصور می‌شود و شکی نیست که به همین خاطر سرکوب انقدر شدید است. خامنه‌ای هم‌چنان دشمن قطعی حاکمیت قانون است. امروز در این سالگرد خونین، ما که بخشی از همین جامعة بین‌المللی هستیم ، اعم از سیاسی و دانشگاهی یا فرهنگی، ما به اشرفی‌ها اعلام می‌کنیم که شما باید به ما امید داشته باشید. شما که خودتان زیباترین امید برای ما هستید. از شما سپاسگزارم.