تحولات سوریه و پیشرفتهای سیاسی ائتلاف ملی در سطح بین المللی

احمد جربا رئیس ائتلاف ملی سوریه با فرنسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

فرانسوآ اولاند در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از این دیدار گفت: ما در باره امکان دستیابی ائتلاف ملی سوریه به وسایلی که بتواند از خودش دفاع بکند، گفتگو کردیم، نه فقط در برابر رژیم اسد، زیرا ارتش آزادی سوریه اکنون با نیروهای تروریستی متعددی در نبرد است.
فرانسوا اولاند بر حمایت «کامل و تمام‌عیار» فرانسه از ائتلاف ملی تأکید کرد و گفت فرانسه ائتلاف ملی سوریه را نماینده مشروع مردم سوریه می‌داند. من هم‌چنین تأیید کردم که سفارت سوریه در فرانسه در اختیار ائتلاف قرار گیرد.
رئیس جمهور فرانسه افزود هر روز در سوریه قتل عام‌هایی صورت می‌گیرد. رژیم (سوریه) از همة تسلیحات ممکن و بعضاً از بدترین آن برای کشتار مردم سوریه استفاده می‌کند و از کمک نیروهایی در خارج از سوریه برخوردار است. این دلیل دیگری برای حمایت ما از ائتلاف ملی است.

احمد جربا رئیس ائتلاف ملی سوریه نیز گفت زمان آن است که حمایت مورد نیاز از ما صورت گیرد تا بازوی نظامی‌مان را تقویت کنیم و بتوانیم با تمامی افراطیون و تروریست‌ها و در رأس آنها بشار اسد، مقابله کنیم. جربا افزود بشار اسد می خواهد بر روی جمجمه های مردم سوریه به حکومتش ادامه دهد و ما به‌رغم امکانات محدودمان در حال نبرد با تروریسم بشار اسد هستیم. با حزب‌الله می‌جنگیم، با مزدوران اعزامی از  عراق می جنگیم که توسط سپاه پاسداران (رژیم) ایران پشتیبانی می‌شوند.
اورینت-31 اردیبهشت

58 کشور با پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارجاع پرونده جنایتها در سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی موافقت کردند. "پل سیجر"، نماینده سوئیس در سازمان ملل، در نامه‌یی به نیابت از این 58 کشور اعلام کرد که " این کشورها طرح فرانسه را تأیید می‌کنند". قرار است شورای امنیت روز پنج شنبه‌ به این طرح رأی دهد. برخی از دیپلوماتها پیش‌بینی می‌کنند که روسیه و چین برای مقابله با این طرح، از حق وتو استفاده کنند.گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه تلویحا اشاره کرد که روسیه این طرح را وتو خواهد کرد.
روزنامه الیوم السابع (مصر) - 30 اردیبهشت

تلویزیون الجزیره گزارش داد: شهر حَلَب و حومه آن بطور وحشیانه ای توسط رژیم اسد، در حال بمباران است، هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی، لحظه ای آسمان این شهر را ترک نمی کنند نظامیان اسد با بیش از 40 بشکه انفجاری، شهرک ها و مناطق مسکونی حومه حَلَب را بمباران کردند. در یک جنایت جنگی دیگر، یک  بیمارستان صحرایی در شهرک تَلْ رَفْعَتْ را هدف قرار دادند. بر اثر این بمبارانها، دهها تن از شهروندان سوری کشته و زخمی شدند.
الجزیره - 31 اردیبهشت

گردانهای اپوزیسیون سوریه در حَلَب در چندین جبهه با نظامیان اسد درگیر شدند و خسارات سنگینی به آنها وارد کردند. رزمندگان سوری چندین موضع نظامیان اسد را در منطقه راشدین تصرف کردند و در حومه حَلَب حداقل 25 تن از نیروهای دشمن را از پای درآوردند.
از سوی دیگر در استان حَما، گردانهای اپوزیسیون سوریه، حمله نظامیان اسد به شهر مورک را در هم کوبیدند و یک تانک و چند زرهی دشمن را منهدم کردند.
الجزیره - 31 اردیبهشت