اظهارنظرها پیرامون توافق احتمالی با رژیم ایران و تهدیدهای رژیم علیه کشورهای منطقه

تلویزیون سی.ان.ان گزارش کرد لایحه کورکر ـ منندز که هفته قبل به اتفاق آرا با 19 رأی مثبت و بدون رأی منفی در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به تصویب رسید در حال حاضر دارای آرایی کافی یعنی بیش از دو سوم آرا در کل مجلس سنا می‌باشد.

به این ترتیب این لایحه نمی‌تواند توسط رئیس جمهور آمریکا وتو شود. لایحه کورکر - منندز به کنگره آمریکا اختیار بررسی نهایی توافق اتمی دولت آمریکا و رژیم ایران را می‌دهد.
سناتور شلی مور کاپیتو در پیام هفتگی خود به مردم ایالت ویرجینیای غربی آمریکا گفت: من در مورد چارچوب توافق اتمی صورت گرفته توسط دولت باراک اوباما نگران هستم و قویاً معتقدم که هر توافق اتمی نهایی با رژیم ایران باید مورد بررسی و تأیید کنگره قرار گیرد.
او افزود: از تصویب لایحه کمیته روابط خارجی سنا استقبال می‌کند و هنگام رأی‌گیری در مجلس سنا به آن رأی مثبت خواهد داد.
از سوی دیگر، سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو عضو کمیته روابط خارجی سنا که کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا است، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس گفت: اهداف توسعه‌طلبانه رژیم ایران تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود، آنها در حال توسعه موشکهای بالستیک هستند نه به این دلیل که خواهان فرود آوردن انسان در کره ماه می‌باشند بلکه برای داشتن اهرم فشار علیه اروپا و نهایتاً آمریکا است.
پیتر کینگ عضو جمهوریخواه کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا ندر یک سخنرانی در دانشگاه فرانکلین پیرس گفت: رژیم ایران یک نظام تروریستی است... اوباما اشتباه میکند و نظراتش مبتنی بر اطلاعات اشتباهی است.
آدام ارلی سخنگوی سابق وزارت‌خارجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: بنظرم این درست نیست که آمریکا تصور کند که رسیدن به توافق اتمی، ‌رفتار رژیم ایران را خوب خواهد کرد.
آدام ارلی افزود: رژیم ایران تلاش می کند که هم خودش را یک طرف بین‌المللی مسئول نشان دهد و هم‌زمان بازی کثیف خود را در لبنان و عراق و یمن پیش ببرد تا بتواند بعد از رسیدن به توافق اتمی، دولتهای مزدوری در این کشورها داشته باشد و نفوذ خود را گسترش دهد و من امیدوارم ماه آینده که رهبران کشورهای خلیج فارس به واشینگتن می‌آیند به رئیس‌جمهور اوباما به صراحت بگویند که آنها مثل آمریکا درباره نیات و اهداف رژیم ایران خوش‌بین نیستند.