درجازدن مذاکرات اتمی

لوران فابیوس گفت: تاکنون پیشرفت «کافی» صورت نگرفته است.

یک دیپلمات آلمانی گفت، مذاکرات بر سر «چندین موضوع مهم قفل شد... بر سر هیچ‌چیز تصمیم‌گیری نشده است، اما با حسن نیت، توافق (امکان‌پذیر است)».
آسوشیتدپرس: عراقچی گفت، اگر طرف‌ها بر سر متن اطلاعیة مشترک پیشرفت کنند، ممکن است این اطلاعیه تا پایان روز چهارشنبه صادر شود. اما او تصریح کرد که این اطلاعیه شامل جزییات نخواهد بود.
یک مقام ارشد غربی بلافاصله... گفت، هیچ چیز بر سر یک اطلاعیه تصمیم‌گیری نشده است و مذاکره‌کنندگان با (رژیم) ایران سندی را که شامل جزییات نباشد، نخواهند پذیرفت.... فیلیپ هاموند وزیر خارجة انگلستان گفت، ممکن است (رژیم) ایران هم‌چنان آمادة پذیرش آن‌چه روی میز است، نباشد...
مقام‌ها می‌گویند، هدفشان این است که یک اطلاعیة مشترک را به‌وجود بیاورند که تعهدات عام سیاسی برای حل نگرانی‌ها دربارة برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران را در ازای کاهش تحریم‌ها، مورد تأکید قرار می‌دهد.
تلویزیون ای.بی.سی. نیوز آمریکا: با گذشت ضرب‌الاجل، مسائل کلیدی حل‌نشده باقی ماند.
انتظار می‌رود امروز یک اطلاعیة مشترک صادر شود. فیلیپ هاموند وزیر خارجة انگلستان گفت که یک «چارچوب تفاهم کلی» وجود دارد، اما باید هم‌چنان روی برخی از مسائل کار شود.
وزارت خارجة آلمان نیز، گفت: «شب گذشته، مذاکرات بر سر برخی از مسائل مهم قفل شده بود و کارشناسان طی شب به کارشان ادامه دادند... بر سر هیچ چیز توافق نشده است، اما اگر حسن نیت از سوی همة طرف‌ها وجود داشته باشد، توافق محتمل است».
لس‌آنجلس تایمز: وزرای خارجة فرانسه، روسیه و چین مذاکرات را ترک کردند. یکی از احتمالات این است که مذاکرات فقط با صدور یک اطلاعیة مطبوعاتی عام متوقف شود و بعد از چند روز از سرگرفته شود تا بر سر جزییات توافق کار کنند. اما توقف مذاکرات بدون حصول توافق یک شکست برای کاخ سفید خواهد بود که نگران است کنگره تحریم‌های جدیدی را... اعمال کند...
مذاکرات بر سر چند موضوع کلیدی به بن‌بست خورده است؛ از جمله رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم ایران و محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای برنامة تحقیق و توسعة این رژیم.

ظریف، وزیر خارجه رژیم و عباس عراقچی، معاون او اعلام کردند در مذاکرات روز چهارشنبه نیز توافقی در مذاکرات به دست نیامده و صرفاً یک بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر می‌‌شود که در آن پیشرفتهای حاصل شده، کلیات راه‌حلهای به‌دست آمده و نیز تأکید بر ادامه کار برای نگارش راه‌حلها اعلام خواهد شد.
آسوشیتدپرس به نقل از عراقچی تصریح کرد که این بیانیه شامل جزییات نخواهد بود.
یک مقام ارشد غربی بلافاصله... گفت، هیچ چیز بر سر یک اطلاعیه تصمیم‌گیری نشده است و مذاکره‌کنندگان با (رژیم) ایران سندی را که شامل جزییات نباشد، نخواهند پذیرفت.... فیلیپ هاموند وزیر خارجة انگلستان گفت، ممکن است (رژیم) ایران هم‌چنان آمادة پذیرش آن‌چه روی میز است، نباشد...
مقام‌ها می‌گویند، هدفشان این است که یک اطلاعیة مشترک را به‌وجود بیاورند که تعهدات عام سیاسی برای حل نگرانی‌ها دربارة برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران را در ازای کاهش تحریم‌ها، مورد تأکید قرار می‌دهد.
در همین حال، رسانه‌های رژیم خبر به نقل از منابع خود در لوزان خبر دادند که قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت قطعاً حتی پس از توافق نهایی بلافاصله لغو نخواهد شد. رژیم آخوندی خواهان لغو فوری این تحریمها است، اما خبرگزاری نیروی تروریستی قدس خبر داد: اطلاعات موجود نشان می‌دهد این امر بین دو طرف قطعی شده است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. عباس عراقچی نیز تلویحاً این موضوع را تأیید کرده است.
خبرگزاری رویتر خبر داد: بر سر جزئیات کلیدی هم‌چون برداشتن تحریمهای سازمان ملل و تحقیق و توسعه آتی به بن‌بست برخورد کرده‌اند.

لوران فابیوس تأکید کرد، تاکنون پیشرفت «کافی» صورت نگرفته است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز گفت: مذاکرات اتمی پس از رسیدن به توافق درباره تمامی موارد اختلاف به پایان می‌رسد. عدم رسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به یک توافق بد با رژیم ایران است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلومات آلمانی گزارش داد، دیشب گفتگوها درباره چند مساله مهم قفل شده بود. کارشناسان فنی تمام شب مشغول کار بودند و حالا وزیران [نتیجه کار آنان را] ارزیابی می‌کنند. پیشرفت قابل ملاحظه بوده است هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، صبر اوباما در رابطه با مذاکرات بی‌پایان نیست؛ و وقت آن است که رژیم ایران تعهدات جدی لازم را برای رسیدن به توافق اتخاذ کند.
ارنست افزود: «اگر نتوانیم به یک توافق سیاسی برسیم، تا 30 ژوئن صبر نخواهیم کرد تا از (مذاکرات) خارج بشویم».

لوران فابیوس وزیر خارجة فرانسه صبح چهارشنبه لوزان را ترک کرد؛ دفتر وی گفت، هر گاه مفید باشد به مذاکرات باز خواهد گشت. پیش از آن وزیر خارجة چین نیز به پکن بازگشته بود. وزیران خارجه چین، آلمان و روسیه نیز محل مذاکرات را ترک کردند.
مذاکرات وزیران خارجه گروه 1+5 و رژیم آخوندی صبح امروز مجدداً آغاز شد و به دنبال آن مذاکرات دوجانبه میان جان کری و جواد ظریف برگزار شد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اگر تعهدات ملموس رژیم ایران در تفاهم‌نامه نباشد، دولت اوباما برای  ارائه  آن به جمهوریخواهان در کنگره مشکل خواهد داشت.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: وزرای خارجة فرانسه، روسیه و چین مذاکرات را ترک کردند. یکی از احتمالات این است که مذاکرات فقط با صدور یک اطلاعیة مطبوعاتی عام متوقف شود و بعد از چند روز از سرگرفته شود تا بر سر جزییات توافق کار کنند. اما توقف مذاکرات بدون حصول توافق یک شکست برای کاخ سفید خواهد بود که نگران است کنگره تحریم‌های جدیدی را... اعمال کند...