تحولات یمن - ادامه عملیات ” طوفان قاطع “ - چهارمین روز بمباران شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران

کشوریمن که مدتهاست درگیر جنگ داخلی وکشتار گسترده است، عرصه دیگری از مداخله جویی رژیم آخوندهاست. گروه حوثیها که بر بخشهایی از این کشور مسلط شده، از حمایت مالی، تسلیحاتی، آموزشی وسیاسی نظام ولایت فقیه بهرمند است. رئیس جمهور یمن، عبد ربه منصور هادی، اخیراً در مصاحبه با تلویزیون العربیه گفت: رژیم ایران تلاش می کند که صنعا را با دمشق مبادله کند. او گفت: ایران به صورت گسترده در مسائل داخلی یمن دخالت دارد و چهار  کانال تلویزیونی دارد که علیه یمن برنامه پخش می کنند. او اضافه کرد که تعدادی از مشاوران ویژه عبدالملک حوثی تابعیت ایرانی دارند.  او همچنین یادآور شد که دو تن از افسران سپاه پاسداران ایران در حال ساختن یک کارخانة موشک سازی بودند که دستگیر شدند. علاوه براین حدود 1600 طلبه حوثی از یمن در گذشته به  ایران رفته اند.  
وزیر دادگستری یمن مرشد العرشانی نیز در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفته است که گروه حوثیها در یمن بر اساس طرح رژیم ایران عمل میکنند وهدفشان بر هم زدن امنیت کشور است. او به کشورهای عربی فراخوان داد که در برابر مداخلات رژیم ایران بایستند.

ازاین پیشتر، گزارشهای مستندی در مطبوعات عربی منتشر شد که  پاسداران نیروی قدس در اریتره به تروریستهای یمن آموزش می دهند. حدود یکسال قبل مقامات یمنی یک کشتی سلاح را که از سوی رژیم آخوندی برای تروریستهای یمن ارسال شده بود متوقف وضبط کردند. پس از اطلاع موضوع به شورای امنیت، یک تیم سازمان ملل برای بازرسی  این کشتی اعزام گردید و پس از آن، وزیر خارجه یمن، ابوبکر القربی،  به نقل از گروه تحقیق سازمان ملل متحد اعلام کرد که « ایران در قاچاق اسلحه به کشورش دست داشته است
.به این ترتیب، از یک طرف روشن می شود که چگونه رژیم آخوندی آتش جنگ وکشتار را به کشورهای مختلف منطقه «هدیه» کرده و از طرف دیگر، تا حدودی، می توان  فهمید که 800 میلیارد دلار درآمد نفت طی هشت سال گذشته، در کجاها به مصرف رسیده است».

بمباران مواضع شبه نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به دیکتاتور مخلوع یمن علی عبدالله صالح توسط هواپیماهای ائتلاف طوفان قاطع برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد، انبارهای سلاح در کوه کَهْلان در شمال  یمن، پادگانهای نیروهای ویژه و احتیاط و پایگاه هوایی دیلمی در صنعا از جمله اهداف بمباران شده بودند و مواضع و اهداف جدیدی نیز در منطقه عَلب هدف قرار گرفت. مواضع نیروهای ویژه طرفدار علی عبدالله صالح، دیکتاتور مخلوع یمن  در کوههای اطراف صنعا نیز بشدت بمباران شد. در این مواضع تسلیحات استراتژیک مانند موشکهای بالستیک وجود دارد.
به گزارش الجزیره بمبارانها بیشتر روی صعده پایگاه اصلی حوثی ها متمرکز بود و به گفته شاهدان، چند هدف استراتژیکی حوثی ها بمباران شد و شعله های آتش از پادگان کهلان و لشگر توپخانه و انبارهای اسلحه در صعده همچنان شعله ور است.

هواپیماهای ائتلاف طوفان قاطع همچنین پایگاه دهم هوایی در صنعا را هدف قرار دادند و مواضع حوثی ها در منطقه کوه حبش و لشگر 25 در شهر عبس در مرز عربستان را به شدت بمباران کردند. در بمباران تیپ هوایی 65 در حُدیده دهها تن از حوثی ها کشته شدند. سخنگوی عملیات طوفان قاطع اعلام کرد بیشتر توانمندیهای هوایی و مراکز ارتباطی حوثی ها در یمن منهدم شده اند.
تلویزیون الاخباریه عربستان سعودی تصاویری از بمباران پایگاه هوایی دیلمی را در صنعا پخش کرد که نشان می دهد هلیکوپترها و هواپیماهای جنگی زیادی در فرودگاه این  پایگاه منهدم شده اند.

کمیته های مردمی طرفدار منصور هادی رئیس جمهور یمن کنترل کامل فرودگاه عدن را در دست گرفته و حمله حوثی ها به اطراف این فرودگاه را خنثی کردند. در این عملیات 2 تانک حوثی ها منهدم و  ده تن از آنها به هلاکت رسیدند.
از سوی دیگر قبایل شبوه در شرق یمن برای اخراج شبه نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به دیکتاتور مخلوع یمن علی عبدالله صالح و جلوگیری از پیشروی آنها به سوی این استان، اعلام بسیج عمومی کردند و بیش از سه هزار تن، مسلح در منطقه سلیم مستقر شدند. آنها حمله  حوثی ها به این استان نفت خیز را سد کردند و 20 تن از آنها را از پای در آوردند.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، کشورهای عربی بر اصل مهم تشکیل یک نیروی مشترک نظامی تأکید کردند. این اولین بار است نیرویی تشکیل می شود که تحت نام کشورهای عربی کار خواهد کرد.
نبیل العربی این اقدام را ”تاریخی” خواند. دبیرکل اتحادیه عرب به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروی واکنش سریع که توسط اتحادیه عرب پیش بینی شده، برای مقابله با تهدید علیه کشورهای عربی و مبارزه با تروریستها است.
خبرگزاری فرانسه گفت:  قاهره باداشتن بزرگترین ارتش جهان عرب و یکی از مجهزترین آنها، محرک اصلی نیروی مشترک واکنش سریع خواهد بود. رئیس مرکز مطالعات سیاسی القدس  به خبرگزاری فرانسه گفت: اولویت عربستان مقابله با دخالت فزاینده رژیم ایران درمنطقه است.

رهبران کشورهای عربی بر استمرار عملیات طوفان قاطع تا تسلیم شدن حوثی ها و تشکیل یک نیروی نظامی مشترک تاکید کردند.
رهبران عرب  در بیانیة پایانی اجلاس خود در شرم الشیخ مصر بر تشکیل یک نیروی نظامی مشترک عربی  بر اساس عضویت داوطلبانة هر کدام از اعضای اتحادیه عرب تاکید و اعلام کردند هدف از تشکیل این نیروی نظامی مشترک، رویارویی با چالش‌ها و خطراتی است که امنیت و ثبات جهان عرب را تهدید می کند.
رهبران کشورهای عربی با اعلام حمایت از عملیات «طوفان قاطع» از حوثی ها خواستند سریعا از صنعا خارج شوند، به اشغال ارگانهای دولتی پایان بدهند و تسلیحات خود را به مقامهای قانونی تحویل بدهند.
بیانیه رهبران عرب درمورد سوریه تاکید کرد: شورای امنیت، مسؤلیت تمام عیار اجرا شدن معاهده ژنو-1 که بر برکناری بشار اسد استوار است برای انتقال قدرت در سوریه را به عهده دارد. رهبران عرب در شرم الشیخ همچنین   خواهان حمایت از  دولت فلسطین شدند.

جنبش حماس طی بیانیه ای، از تحولات منطقه در باره یمن حمایت کرد و تأکید کرد، همراه با مشروعیت سیاسی در یمن و گزینه مردم یمن است که آن را انتخاب کرده و با آن به صورت دموکراتیک توافق کرده اند.
رسانه های حکومت آخوندی در واکنش به این موضعگیری حماس نوشتند: موضعگیری حماس نشان می دهد این گروه، آشکارا از حمله سعودی به یمن پشتیبانی می کند. (آنها) درحساسترین زمان به اسد و سوریه، یعنی نزدیکترین و موثرترین یار خویش پشت میکنند وبعد اردوغان را قهرمان جهان اسلام نامیده و با وی بیعت می کنند.

پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت رژیم آخوندی خواستار توقف بمبارانها در یمن شد و گفت: به نفع برادران قابیلی ماست که هر چه سریعتر حملات را قطع کنند و به گفتگو روی آورند.
رژیم آخوندی در تلویزیون خود از گسترش عملیات نظامی علیه کودتاگران حوثی و حمایت آمریکا از این عملیات ابراز نگرانی کرد و گفت:
برخی خبرها حاکی است نیروهای آمریکایی مستقر در ناو یو.اس.اس استرت در آبهای جیبوتی برای کمک به تهاجم سعودیها به خاک یمن آماده می شوند...