تونلی بلر: رژیم ایران در سراسر منطقه، عامدانه نقش بی‌ثبات‌کننده‌یی ایفا می‌کند

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان، بنیادگرایی اسلامی را بزرگترین تهدید دوران معاصر دانست و بر ضرورت جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی تأکید کرد.

بلر در یک سخنرانی در لندن با عنوان «چرا خاورمیانه اهمیت دارد؟»، گفت: «آن‌چه هم‌اکنون در خاورمیانه می‌گذرد، هم‌چنان بزرگ‌ترین تهدید امنیت جهانی در اوایل قرن بیست و یکم است... در بنیاد این بحران یک دیدگاه افراطی و سیاسی نسبت به اسلام وجود دارد؛ یک ایدئولوژی که پیام واقعی اسلام را تحریف و مخدوش می‌کند. تهدید این اسلام افراطی در حال فروکش‌کردن نیست؛ بلکه رو به گسترش است. به سراسر جهان گسترش می‌یابد. جوامع و حتی ملت‌ها را بی‌ثبات می‌کند. در دوران جهانی‌سازی، امکان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را تضعیف می‌کند. حال به‌نظر می‌رسد که ما به‌نحو تعجب‌آوری، از به‌رسمیت‌شناختن این تهدید بی‌میلی و قدرت مقابلة مؤثر با آن‌را نداریم.

تونی بلر ادامه میدهد: ... در سوریه ما به تغییر رژیم فرا می‌خوانیم، اپوزیسیون را تشویق می‌کنیم که به‌پاخیزد، اما وقتی (رژیم) ایران حزب‌الله را در طرف اسد فعال می‌کند، ما حتی از حملة هوایی به‌منظور ارائة فرصتی به اپوزیسیون، خودداری می‌کنیم. نتیجة (این عملکرد) کشوری در حال تجزیه است، با میلیون‌ها تن جابجا شده؛ آمار کشته‌شدگان آن تقریباً به‌اندازة عراق است،
.... (در بارة رژیم) ایران، ما باید هم‌چنان که دولت اوباما به‌درستی این کار را انجام می‌دهد، همواره روشن کنیم که آنها باید از در اختیار داشتن توانایی تولید (سلاح) هسته‌یی عقب‌نشینی کنند. هفته‌های آینده مرحلة تعیین‌کننده‌یی در مذاکرات خواهد بود. ولی من از تن‌دادن به خواسته‌های آنها در زمینة نفوذ منطقه‌یی، در ازای امتیازاتی بر سر جاه‌طلبی‌های هسته‌یی‌شان، حمایت نمی‌کنم. رژیم ایران در سراسر منطقه، عامدانه نقش بی‌ثبات‌کننده‌یی ایفا می‌کند. ما باید در هر فرصتی (اقدامات) آنها را برای حمایت از افراطی‌گری پس بزنیم».