تصویب تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران

روز پنجشنبه هشتم فروردین ماه، شورای حقوق بشر ملل متحد با اکثریت آرا قطعنامه این شورا را تصویب و مأموریت گزارشگر ویژه ملل متحد را تمدید کرد.

این قطعنامه با یادآوری قطعنامه‌های شورای حقوق بشر و قطعنامه‌های مجمع عمومی ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، و با تأسف از فقدان همکاری رژیم ایران با درخواستهای شورا و مجمع که در این قطعنامه‌ها مطرح شده،
با استقبال از گزارش و توصیه‌های گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران که به شورای حقوق بشر تقدیم شد و با ابراز نگرانی جدی در رابطه با جریاناتی که در آن گزارش مورد اشاره قرار گرفته و همچنین عدم وجود دسترسی برای گزارشگر ویژه برای سفر به ایران، بر نکات زیر تاکید میکند:
1. تصمیم میگیرد  که ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را برای یکسال دیگر تمدید کند و درخواست دارد که گزارشگر ویژه در اجلاس بیست و هشتم شورای حقوق بشر و اجلاس شصت و نهم اجلاس مجمع عمومی گزارشی در مورد انجام ماموریت خود تسلیم نماید؛
2. از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهد تا بطور کامل با گزارشگر ویژه همکاری نموده و اجازه دیدار از کشور را به وی داده و همچنین اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات لازم برای تکمیل ماموریت را به وی بدهد؛
3. از دبیرکل میخواهد که منابع لازم را در اختیار گزارشگر ویژه قرار دهد تا به مندیت خود عمل کند.

به این ترتیب تلاشهای فاشیسم دینی حاکم بر ایران که از ماهها پیش و به کمک دیگر کشورهای ناقض حقوق بشر، در صدد پایان دادن به ماموریت گزارشگر ویژه بود با یک شکست فضاحت بار مواجه شد.
احمد شهید که به خاطر گزارشهایش هدف حملات دیکتاتوری آخوندی قرار دارد، چندی پیش در مراسم گشایش نشست شورای حقوق بشر در ژنو رژیم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود. وی با ابراز نگرانی در مورد نبودن یک پروسة قانونی و تضمینهای یک محاکمة عادلانه بر ضرورت تعلیق فوری مجازات مرگ در ایران تأکید کرده بود.
همزمان دبیرکل سازمان ملل نیز با هشدار نسبت به موج فزاینده اعدامها، بر شکست دعاوی  مدره نمایی رژیم تأکید کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود نوشت: استفاده گسترده از اعدام ادامه دارد. دولت جدید، هیچ پیشرفتی در امور حفاظت حقوق بشر، و حق بیان، نداشته و برغم انتظارات اولیه، روحانی با جناح رقیب تفاوتی ندارد. بان کیمون در گزارش خود می افزاید: حسن روحانی به رغم وعده هایش برای آزادی و ایجاد آزادی بیان، شکست خورده است. از زمان به قدرت رسیدن روحانی، یک رشد شدید در اعدامها در ایران مشاهده می شود.