نگرانی شورای امنیت از نقض قطعنامه های شورای امنیت توسط رژیم ایران

در جلسه روز 20 مارس شورای امنیت برای بررسی اقدامات کمیته نظارت بر تحریمهای رژیم آخوندی رئیس شورای امینت، رئیس کمیته نظارت بر تحریمها و نمایندگان شماری از کشورهای عضو شورای امنیت، نگرانی خود را از نقض قطعنامه های شورای امنیت توسط دیکتاتوری آخوندی ابراز کردند و خواستار تحقیقات این شورا پیرامون ارسال سلاح توسط رژیم آخوندی شدند

رئیس کمیته نظارت بر تحریمهای شورای امنیت علیه رژیم آخوندی در این جلسه گفت: این کمیته  دوبار از رژیم ایران در مورد شلیک موشکهای شهاب 1 و 3 ارسال سلاح به یمن که نقض قطعنامه های شورای امنیت است سوال کرد اما رژیم ایران به این درخواست پاسخی نداده است.
گری کویینلان رئیس کمیته نظارت بر تحریمهای سازمان ملل تاکید کرد اقدامات شورا که توسط قطعنامه های آن اجرا میشود همچنان موثر باقی میماند و کشورهای عضو را موظف میسازد تا آنها را به اجرا در آورند.
وی آمادگی کمیته تحریمهای سازمان ملل را برای تحریم هر شخص یا موجودیتی که در نقض قطعنامه ۱۹۲۹(سال ۲۰۱۰) در تلاش برای به دست آوردن دریچه های مورد استفاده در راکتور آب سنگین اراک اعلام کرد.
در این جلسه، نماینده انگلستان با استقبال از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که اکثر تحریمها علیه رژیم ایران همچنان پابرجاست و بایستی شدیدا به اجرا گذاشته شوند. وی ابراز امیدواری کرد که یک تحقیق درباره کشتی رژیم ایران که حامل موشکهایی به مقصد نوار غزه بوده انجام گیرد.
نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت گفت: رژیم ایران به در خواستها برای اطلاعات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود پاسخی نداده است. نماینده فرانسه درشورای امنیت نیز نگرانی خود را از اقدام رژیم ایران در ارسال سلاح به غزه ابراز کرد و حسن نیت رژیم ایران را مورد سوال قرار داد.
نماینده دائم امریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه هر معامله ای که طی گفتگوهای رژیم ایران و کشورهای 1+5  انجام گیرد باید قطعنامه های شورای امنیت را در نظر بگیرد گفت:   این کمیته بایستی آماده باشد تا نتایج نقض تحریمها توسط رژیم ایران را به اجرا در آورد و بایستی اقداماتش را تشدید کند.
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل نیز با اشاره به مذاکرات جاری بین رژیم آخوندی و کشورهای 1+5 تاکید کرد که بسیاری مسائل حل ناشده همچنان باقی مانده است از جمله سوالات در مورد استفاده نظامی از مواد هسته ای توسط رژیم ایران. بازگرداندن اعتماد جامعه بین المللی به این معنی است که رژیم ایران باید به قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارد.
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد در حالی که در انتظار یک راه حل طولانی مدت باقی مانده ایم تحریمها علیه رژیم ایران همچنان پابرجا هستند. وی نگرانی خود را در مورد گزارشات فروش سلاح توسط رژیم ایران به عراق و ارسال سلاح به غزه ابراز کرد و خواستار هوشیاری جامعه بین المللی شد.
شنبه 2 فروردین 93