تشدید بحران سیاسی عراق - تحولات و درگیریهای الانبار

در پی موضعگیری شدید اللحن اسامه نجیفی رئیس پارلمان عراق درمحکومیت اظهارات نوری مالکی که آن را کودتای نظامی علیه مجلس و قانون اساسی عراق توصیف کرد، بحران سیاسی در عراق در آستانه انتخابات این کشور به نحو بی سابقه یی تشدید شده و اعتراضات پارلمانی و سیاسی دراین رابطه ادامه دارد.

در همین حال اسامه نجیفی رئیس  پارلمان عراق روز پنجشنبه در دفتر رسمی اش با بیل برنز با معاون وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد.
مرکز خبری مجلس عراق اعلام کرد: دراین دیدار طرفین صحنه سیاسی و بحران های متعددی که عراق شاهد آن است بطور مشخص رابطه بین قوه مقننه و قوه مجریه، بحران بین بغداد و اربیل، بودجه کشور و مشکل استان الانبار را مورد بحث قرار دادند…
دراین دیدار رئیس پارلمان عراق نگرانی خود در باره التزام به موعد اجرای انتخابات پارلمانی را ابراز داشت و گفت برخی جریانهای سیاسی نمی خواهند انتخابات در مهلت مشخص شده برگزار شود.
سایت پارلمان عراق - 15 اسفند 92
به گزارش تلویزیون التغییر، مها الدوری نماینده پارلمان عراق از فراکسیون الاحرار از جریان صدر موضع گیری نوری مالکی علیه رئیس پارلمان را دیکتاتوری توصیف کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت آن‌چه که مالکی گفته عین دیکتاتوری است  و دعوت از فراکسیونش که در جلسه مجلس شرکت نکنند، تعطیل کردن مجلس است. الدوری خاطرنشان کرد اگر توطئهای در کار است مالکی اولین کسی است که آن را رهبری می کند. او همزمان دشمن و قاضی و شاکی  شده است.
تلویزیون التغییر - 15 اسفند 92
خبرگزاری نینای عراق گزارش داد بهاء الاعرجی نماینده دیگر پارلمان عراق از فراکسیون الاحرار از جریان صدر اظهارات مالکی را کودتا علیه قانون اساسی دانست. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر پارلمان  گفت ”پارلمان به‌مثابه مادر و دولت به‌مثابه فرزند است“ و ما سؤال می کنیم ”اگر پارلمان غیرقانونی است پس وضعیت فرزند چگونه است؟“.  
خبرگزاری نینا - 15 اسفند 92
خالد العلوانی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف متحدون نیز گفت: مالکی می‌خواهد علیه قانون اساسی و مشروعیت مجلس نمایندگان که از قانون اساسی مشروعیت گرفته است، کودتا کند.… امروز وزیران و مسئولین امنیتی با دستور نخست‌وزیر در جلسه مجلس حضور نیافتند و این سرکشی در برابر قانون اساسی است.
تلویزیون الجزیره - 15 اسفند 92
در مورد انزوای سیاسی مالکی و بحران بین حکومت مالکی و اقلیم کردستان، دکتر جبار قادر نویسنده و پژوهشگر در امور کردی به تلویزیون الجزیره گفت: روی آوردن دولت مالکی به شیوه مجازات جمعی، دولت اقلیم کردستان را وادار می کند تا اقداماتی را در مقابل سیاستهای دولت مالکی اتخاذ نماید … از جمله خروج از روند سیاسی، تحریم انتخابات بصورت کامل. ما می دانیم که مالکی از در بسیاری از مناطق عراق در انزوا قرار دارد و اگر اقلیم کردستان هم به این مناطق اضافه شود میدان محدودی برای تصمیم گیری برای او باقی خواهد ماند.
وی افزود: من فکر می کنم مالکی کارت های آخرش را در این ماه و 2 ماه دیگری که به انجام انتخابات باقیمانده بازی کرده است. او با یک بحران واقعی در الانبار و در غرب عراق مواجه است و اکنون جبهه دیگری با کردستان باز کرده است. او همچنین مشکلاتی با جریان صدر و با سایر جریانات شیعه دارد به این دلیل او می داند که امکان اینکه برای بار سوم به حکومت برسد، تقریبا محال است لذا تلاش می کند هر چه که در توان دارد را انجام بدهد …
تلویزیون الجزیره - 15 اسفند 92
در باره تحولات الانبار، تلویزیون الجزیره به نقل از شورای نظامی کل انقلابیون عراق خبر داد: در درگیریهای افراد مسلح این شورا و نظامیان مالکی در جنوب شرقی فلوجه تا مناطق ابوغریب در کمربندی بغداد، 35 تن از نظامیان مالکی کشته و تعدادی مجروح شدند. نیروهای عشایر تعداد زیادی از نقاط بازرسی و پادگانهای نظامیان مالکی در این منطقه را تصرف کردند. نیروهای عشایر هم‌چنین 6 خودروی هامر و یک نفربر و تعدادی از ادوات نظامی را از بین بردند و غنایم بسیاری در این پادگانها به دست آوردند.
تلویزیون الجزیره - 15 اسفند 92
در رخدادی دیگر، الجزیره گزارش داد شرکت هواپیمایی ”الشرق الاوسط“ در لبنان اعلام کرد یکی از هواپیماهایش که به سوی بغداد می‌رفت، مقامات عراقی به آن ابلاغ کرده‌اند به علت این که مهدی العامری پسر هادی العامری وزیر راه و ترابری عراق در هواپیما نیست، اجازه فرود در فرودگاه بغداد را ندارد. پیش از آن پسر عامری که به علت تأخیر بسیار،  هواپیما را ازدست داده بود، در بیروت این شرکت را تهدید می کند که با تلفن زدن به بغداد مانع فرود هواپیما میشود.
تلویزیون التغییر گزارش داد: شرکت هواپیمایی لبنانی الشرق الاوسط اعلام کرد، مقامات عراق با چنین افدامی جان مسافران را با تهدید واقعی مواجه می کنند و از این رو این شرکت همه پروازهایش به بغداد را لغو کرد.  
رسانه های عربی این اقدام را نمونه حیرت انگیز دیگری از فساد و فصیحت حکومت مالکی ارزیابی کردند.  
تلویزیون التغییر - 15اسفند 92