پارلمان اروپا - تصویب قطعنامه عراق در اجلاس رسمی استراسبورگ با اکثریت قاطع

پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آراء قطعنامه مبسوطی درباره اوضاع عراق به تصویب رساند و طی آن نقض حقوق بشر و سیاستهای فرقه گرایانه و سرکوبگرانه مالکی را محکوم کرد.

در ماده 14 این قطعنامه که به حمله موشکی 5 دیماه 92 به لیبرتی و ضرورت تأمین الزمات امنیتی و حفاظت مجاهدان اشرفی در زندان لیبرتی اختصاص دارد، آمده است:
ماده 14- پارلمان اروپا حمله موشکی به کمپ لیبرتی در روز 26 دسامبر 2013 را محکوم می کند. بر اساس گزارشهای مختلف در اثر این حمله تعدادی از ساکنان کمپ کشته شدند و تعدادی نیز مجروح شدند.
پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه چگونگی این حمله ظالمانه باید روشن شود، از مقامات عراقی میخواهد که برای تأمین ترتیبات امنیتی پیرامون کمپ اقدام کنند. به نحوی که اطمینان حاصل شود که ساکنان در یک وضعیت حفاظت شده هستند.
ما همچنین دولت عراق را ترغیب میکنیم که عاملان این حمله را پیدا کند و همه آنها را در معرض پاسخگویی قرار دهد.
یاد آوری می شود که اتحادیه اروپا همه طرفها را به تسهیل کار با کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد  در راستای انتقال همه ساکنان کمپ به یک مکان دائمی و امن در خارج از عراق  در اسرع وقت ممکن ترغیب می کند.
در اجلاس رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ شماری از نمایندگان کشورها و گروههای مختلف پارلمانی در باره ضرورت تحقیق پیرامون جنایات وحشیانه علیه مجاهدان اشرفی و در دفاع ازحقوق وحفاظت آنها سخنرانی کردند:

آلخو ویدال-کوآدراس، نایب رئیس پارلمان اروپا
در عراق نه فقط سنی ها بلکه سایر اقلیتها مورد هدف حمله قرار دارند. در کمپ لیبرتی اعضای مقاومت ایران که موقعیت پناهجویی آنها اکنون علاوه بر اتحادیه اروپا توسط کشور عراق به رسمیت شناخته شده است تحت فشار نخست وزیر مالکی و کسانی که او را از تهران کنترل میکنند قرار دارند. ما این را میدانیم، نماینده عالی اتحادیه اروپا این را میداند و تصور میکنم پرزیدنت شورای اروپا این را میداند. بی عملی یا دیپلماسی نرم یک گزینه نیست وقتی که ۳۰۰۰ مرد و زن تحت تهدید کشنده قرار دارند. زمان آن فرا رسیده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو یکبار هم که شده کاری موثر انجام دهند.

یانوش ویچهوسکی - نماینده پارلمان اروپا از لهستان
مدتی است که ما در باره وضعیت بسیار دشوار  اشرفیها میشنویم جایی که بیش از ۲۰۰۰ پناهنده اپوزیسیون ایران هستند. وضعیت انسانی در آنجا فاجعه بار است. و اخیرا در اول سپتامبر حمله ای در آنجا بود که در آن دهها نفر از ساکنان کشته شدند. ما فیلمهای وحشتناک اعدام دهها نفر و آدم ربایی تعدادی دیگر که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست را دیدیم. اینها رخدادهای وحشتناکی هستند و مقامات عراقی ادعا میکنند که آنها هیچ اطلاعی از اینکه چه کسی آن حملات وحشیانه را انجام داده است ندارند اما مشکل بتوان این را باور کرد. کمیسیونی که این وضعیت را تجزیه و تحلیل میکند، آیا این کمیسیون کاری را انجام میدهد تا با این حملات مخوف و فاجعه قریب الوقوع انسانی مقابله کند؟ هر زمان ممکن است کشتار دیگری در آن کمپ انجام گیرد.

ساری اسایا- نماینده پارلمان اروپا از فنلاند
اعضای اپوزیسیون ایران در عراق در شرایط بسیاربدی در کمپ لیبرتی به سر میبرند. ... نمایندگان اپوزیسیون ایران زیر حمله قرار دارند.

اورسته روسی- نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا
بیش از ۳۰۰۰ نفر از پناهندگان ایرانی از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی رفته اند و نیروهای عراقی میبایستی از آنها حفاظت کنند در حمله اول سپتامبر ۲۰۱۳ بسیاری از افراد از جمله کادر پزشکی (درکلینیک) مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. دولت عراق علیرغم دخالت در این امر، از دادن اطلاعات در مورد محل دفن ۵۲ قربانی به خانواده های آنان خودداری میکند. و همچنین اجازه نمیدهد که تی والها در اطراف کمپ ایجاد شود. خانم اشتون چیزی در این باره نگفته است و تظاهر میکنند که هیچ اتفاقی نیفتاده است. این افراد کجا هستند؟ ...  ما همچنین نبایستی قتل عام جاری مسیحیان را نادیده بگیریم

یاروسلاو والسا  - نماینده پارلمان اروپا از لهستان   
آنچه که در سپتامبر سال گذشته در کمپ اشرف اتفاق افتاده است قابل بخشش نیست. ۵۲ نفر به طور وحشیانه ای به قتل رسیدند. خانواده و اقوام آنها نمیدانند که آنها در کجا دفن شده اند. آنها این حق را دارند که بدانند. ما خواهان یک تحقیقات مستقل بین المللی در این مورد هستیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناهندگانی را که هنوز در کمپ لیبرتی هستند بپذیرند.

چالز تانوک- نماینده پارلمان اروپا از انگلستان
نوری مالکی نشان داده است که شخصی است که آماده جنگ علیه مردم خود است. او بیش از حد به رژیم ایران نزدیک است. حمله بر روی جمعیت سنی در استان الانبار که تحت بهانه مقابله با بنیاد گرایان انجام گرفته باعث تلفات زیادی از میان مردم غیر نظامی شده است... من همچنین شکست دولت عراق در حفاظت از مجاهدین خلق را تقبیح میکنم.
 
همچنین کورکولاس کمیسیونر اتحادیه اروپا (جانشین کاترین اشتون) که در اجلاس پارلمان حضور داشت طی سخنانی گفت:

دیمیتری کورکولاس- معاون وزیر خارجه یونان
موضوع ساکنان کمپ لیبرتی مطرح شد و حقیقت در باره حمله ای که در اول سپتامبر ۲۰۱۳ واقع شد مایلم به نمایندگان اطلاع دهم که نماینده عالی [اشتون] بلافاصله این حمله علیه کمپ اشرف را محکوم کرد و از مقامات عراقی خواست تا یک تحقیقات کامل در این واقعه انجام دهند. انتقال ساکنان کمپ به سایر کشورها کماکان بهترین راه حل دائمی است. کشورهای عضو به طور مرتب تشویق میشوند تا پذیرفتن ساکنان کمپ را در نظر بگیرند و ما در این رابطه از شما درخواست حمایت میکنیم.
 
در قطعنامه پارلمان اروپا،  درباره اوضاع عراق از جمله آمده است:
بر خلاف امید و آرمانهای مردم عراق برای صلح رفاه و دمکراسی، عراق همچنان به صورت جدی با چالش های اجتماعی- اقتصادی و سیاسی ـ امنیتی روبروست و صحنه سیاسی آن با تشتت و خشونت های فرقه یی آمیخته است.
دولت نوری مالکی قادر به پاسخگوئی به نگرانیهای اقلیت سنی نبوده و اخراج مقامات عمدتا سنی استنباط فرقه گرا بودن دولت وی را تقویت می کند.  
تخریب کمپ های اعتراضی اهل سنت در رمادی توسط دولت در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۳ منجر به درگیری خشونت آمیز در استان الانبار گردید.
پارلمان اروپا عمیقا نگران تحولات در استان الانبار و تعداد زیاد آوارگان در این استان بوده و خواستار دسترسیهای انسان دوستانه به فلوجه و دیگر نقاط است و از دولت عراق میخواهد تا به وظیفه خود عمل کند و برای اطمینان از ارائه کمک های انسانی  به کار با یونامی و دیگر سازمان های بشر دوستانه ادامه دهد.
پارلمان اروپا هم چنین با تاکید برلزوم اصلاح سیستم قضایی عراق، از آمار بالای اعدامها در عراق شدیدا ابراز نگرانی کرده و از مقامات عراقی میخواهد تا برای توقف اعدامها اقدام کنند.