هیل نشریه رسمی کنگره امریکا: نگاهی به حقایق موجود در توافقنامه با رژیم ایران

نوشته پروفسور ایوان ساشها شیهان از دانشگاه بالتیمور امریکا:
کنگره باید کاری را که کاخ سفید نتوانسته انجام دهد برعهده بگیرد
باید بر تحریمهای موجود علیه رژیم ایران بیفزاید و به مسائل حقوق‌بشری بپردازد
این افشاگریهای مجاهدین خلق ایران بود که منجر به اولین تحریمهای جهانی علیه رژیم ایران شد
برای حفاظت از آنها که اکنون در زندان لیبرتی هستند کنگره باید لایحه یی را در نظر بگیرد

در شرایطی که کاخ سفید در پی یک معامله دائمی با رژیم ایران است و از استراتژی شکست خورده مماشات استقبال می‌کند، کنگره باید در مورد عدم تمایل دولت اوباما برای مواجه شدن با حقایق، تحقیق کند. یک سازش اتمی با تهران، به جای این‌که صلح را تامین کند، صلح را از دست خواهد داد.
سیاست تعامل آمریکا با رژیم ایران به قیمت نگرانیهای مطرح شده توسط هم پیمانان کلیدی ما موجب سردی روابط آمریکا با شرکای جهانی‌اش شده است.
کارهایی که کنگره می‌تواند انجام دهد تا کاخ سفید را از برداشتن گامهای اشتباه در خصوص سیاست ایران بازدارد به قرار زیر است:
1-  کنگره باید قانون «ایران بدون تسلیحات اتمی» را به تصویب برساند. تمهیدات پارلمانی و مخالفت کاخ سفید، نباید مانع این لایحه دو حزبی شوند. لایحه ای که تضمین خواهد کرد رژیم ایران به‌خاطر نقض توافقنامه‌های دیپلوماتیک، باید بها بپردازد. تصویب این لایحه، مذاکرات را از ریل خود خارج نخواهد کرد، بلکه موجب افزایش حسن‌نیت در گفتگوها می‌شود.
2-  فعالیتهای اتمی رژیم ایران، از جانب 3 هزار مبارز ایرانی، یعنی مجاهدین خلق که در کمپ لیبرتی در عراق زندانی هستند و نیز از طریق شبکه جهانی هواداران آنها، افشا شده اند و افشاگریهای آنها منجر به اولین دور از تحریمهای جهانی گردید.
جای تعجبی نیست که عوامل رژیم ایران - از جمله نیروهای امنیتی عراق - بین سالهای 2009 تا 2013 به‌طور مکرر به این مخالفان حمله کردند. تنها در سال 2013، لیبرتی 4 بار هدف حملات موشکی قرار گرفت و سلامتی 7 گروگان - از جمله 6 زن - علیرغم محکومیتهای بین‌المللی، هم‌چنان در پرده ابهام است.
این حملات، با نقض کنوانسیونهای ژنو و علیرغم وعده‌های آمریکا در حفاظت از آنها، منجر به جان باختن بیش از 100 تن شده است.
کنگره آمریکا باید برای حفاظت از آنها - که اکنون در زندان  لیبرتی هستند- لایحه ای را مد نظر قرار دهد
3-کنگره می تواند در موردز عوامل  رژیم ایران در واشنگتن دست به تحقیقات بزند. توجیه گران و مدافعان رژیم تهران نباید در موقعیتی باشند که بر روی سیاست نفوذ داشته باشند و نباید آنها را بدون بررسی دقیق و موشکافانه، به‌حال خود رها کرد. اکنون زمان آن است که کنگره کاری را که کاخ سفید نتوانسته انجام دهد، برعهده بگیرد. بر تحریمهای موجود به‌خاطر عدم تبعیت رژیم ایران از توافقنامه ها، بیفزاید، به مسائل حقوق‌بشری بپردازد و فشار را بر روی رژیم ایران بالاتر ببرد.
سیاست استمالت از ملاها، موضع رژیم تهران را در زمینه اتمی ملایم‌ترنخواهد کرد.  
3بهمن 92