بیانیه استرون استیونسون: محکومیت دفن مخفیانه پیکرهای شهیدان اشرف

اعلام ناگهانی دفن مخفیانه پیکرهای ۵۲ تن  که در  اشرف در اول سپتامبر توسط نیروهای امنیتی عراقی به قتل رسیده بودند٬ یک بی حرمتی نفرت آور دیگراست.

این عمل جنایتکارانه و بزدلانه، جنایات نازی ها را تداعی می کند. تیم های سوات ارتش عراق به طرز وحشیانه ای ۵۲ زن و مرد را در حالیکه دستهای بسیاری از آنها را از پشت بسته بودند در کمپ اشرف اعدام کردند. زخمی هایی که برای مداوا به کلینیک مراجعه کرده بودند را در حالیکه روی تخت بیمارستان کمپ بودند بقتل رساندند. 7 تن دیگر شامل 6 زن را ربودند و تاکنون خبری از آنها به دست نیامده است. علیرغم شواهد و عکسهای متعددی که در آن نیروهای اونیفورم پوشیده عراقی پناهندگان غیرمسلح را بقتل رساندند؛ دولت عراق هرگونه دخالت در این حمله را تکذیب می‌کند.
یونامی که به صورت روزانه با بازماندگان این قتل عام، در کمپ لیبرتی در تماس است، مسئولیت بازگرداندن پیکرها به خانواده های آنها برای برگزاری مراسم تشییع  وتدفین مناسب را به عهده گرفته بود.
 یونامی همچنین برای شناسایی سلاح های استفاده شده توسط قاتلان٬ خواهان کالبد شکافی کامل و مستقل پیکرها گردید.
اما در تلاشی برای پنهان کردن شواهد موجود٬ ماه ها پس از ارتکاب این جنایت هولناک توسط دولت عراق، پیکرها بطور مخفیانه دفن شدند و خانواده ها را از این حق ابتدایی خود برای مراسم تدفین محروم کردند.
این یک عمل وحشیانه و باورنکردنی است که در سطح بین المللی باید محکوم شود و دادگاه جنایی بین الملل نیز باید نوری مالکی را به دلیل نقش واضح وی در این جنایات متهم کند.
متاسفانه واکنش ضعیف ایالات متحده و اتحادیه اروپا نسبت به قتل عام در اشرف، نوری مالکی و اربابانش در ایران را جریتر می کند. مالکی و سر سپردگان او باید به دادگاههای بین المللی برده شوند.
من به خانواده ها و دوستان این ۵۲ شیهد٬ به 2900 پناهنده ای که در کمپ لیبرتی هستند و به خانم رجوی رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران تسلیت می‌گویم.
استرون اسیتونسون
رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا