سخنرانی سالانه اوباما: در صورتیکه رژیم ایران به توافق نامه ژنو تن ندهد، با بکار گیری کلیه گزینه ها ممانعت خواهد شد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی سالانه خود در برابر کنگره این کشور، توافقنامه ژنو را در راستای عقب راندن برنامه تسلیحات اتمی و حذف ذخایر غنی سازی این رژیم توصیف کرد و گفت در صورتی که رژیم ایران به توافق نامه ژنو تن ندهد، تحریمها گسترش خواهد یافت و با بکار گیری کلیه گزینه ها، از دست یابی این رژیم به بمب اتمی ممانعت خواهد کرد.

وی رژیم آخوندی را حامی تروریسم و حزب الله لبنان خواند و افزود: درمورد تهدید رژیم ، کاملا چشمان ما باز است.
بخشهایی از سخنرانی سالانه رئیس جمهور امریکا در مورد برنامه اتمی رژیم ایران:
و این دیپلوماسی آمریکا است که با پشتیبانی فشار، برنامه اتمی رژیم ایران را برای اولین بار طی یک دهه گذشته، متوقف، و بخشهایی از این برنامه را به عقب برگردانده است. در حالی که ما امشب در این‌جا گرد آمده‌ایم، رژیم ایران حذف کردن ذخایر اورانیوم غنی شده در سطوح بالای خود را شروع کرده است. رژیم ایران سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب نمی‌کند. بازرسیهای بی‌سابقه، به جهان کمک می‌کند تا هر روز، راستی آزمایی کند که این رژیم در حال ساختن بمب نیست. ما همراه با هم پیمانان و شرکای خود درگیر مذاکره هستیم تا ببینیم که آیا می‌توانیم به‌طور مسالمت‌آمیز به هدف خود دست یابیم، هدفی که همه ما در آن سهیم هستیم: ممانعت از دست‌یابی رژیم ایران به یک سلاح اتمی.
این مذاکرات، سخت خواهند بود و ممکن است به نتیجه نرسند. ما نسبت به حمایت رژیم ایران از سازمانهای تروریستی مانند حزب‌الله که هم پیمانان ما را مورد تهدید قرار می‌دهد، کاملاً چشمانمان باز است و نسب به بی‌اعتمادی میان دو کشورمان، صریح و آگاه هستیم. بی‌اعتمادی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما این مذاکرات، بر روی عنصر اعتماد بنا گذاشته نمی‌شوند. هرگونه توافق دراز مدتی که با آن موافقت کنیم، باید بر اساس اقدامات قابل اثبات باشند که ما و جامعه بین‌المللی را متقاعد سازند که رژیم ایران در حال ساختن یک بمب اتمی نیست.
اگر رهبران رژیم ایران این فرصت را درنیابند، در آنصورت، من اولین کسی خواهم بود که خواهان تحریمات بیشتر می‌شود و آماده خواهم بود تا تمامی گزینه‌ها را به‌کار بگیرم تا اطمینان یابم رژیم ایران یک بمب اتمی نمی‌سازد.
رئیس جمهور آمریکا در قسمت دیگری از سخنرانی سالانه خود، بر راه حل «صلح در خاورمیانه براساس کشور مستقل فلسطین» تاکید کرد و گفت: اکنون که ما این‌جا صحبت می‌کنیم دیپلوماسی آمریکا از اسراییلی‌ها و فلسطینیها حمایت می‌کند و این در حالیست که آنها به گفتگوهای ضروری مشغولند تا به منازعه خاتمه دهند و کشوری مستقل برای فلسطینیها ایجاد کنند و صلح وامنیتی بادوام برای کشور اسراییل تأمین شود.
در مورد سوریه و مذاکرات کنفرانس ژنو 2 نیز اوباما گفت: ما به‌کار با جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا آینده‌یی که مردم سوریه شایسته آن هستند محقق شود. آینده‌یی که عاری از دیکتاتوری، ترور و ترس باشد.
سی ان ان - 9بهمن92