تهدید سناتورهای آمریکایی براعمال تحریمهای جدید علیه رژیم ایران

سناتور هاری رید رهبر اکثریت سنا روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر گفتگوهای میان کشورهای غربی و رژیم ایران به ثمر ننشیند سنا بسوی اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم ایران حرکت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه با مخابره این خبر نوشت:
سناتور رید به همکاران خود گفت هنگامی که من از تلاشهای دیپلماتیک دولت حمایت میکنم در عین حال معتقدم که ما باید گزینه قانونی را بمنظور به اجرا درآوردن لایحه دو حزبی تحریمها بعد از بازگشت از تعطیلات عید شکرگذاری در ماه دسامبر روی میز بگذاریم.
هری رید طی سخنانی در جلسه سنا گفت: ”من از لایحه ای که ابعاد تحریمهای نفتی فعلی را گسترش داده و محدودیتهایی را بر تجارت با بخشهای استراتژیک اقتصاد ایران اعمال می‌کند، حمایت می‌کنم.    
خبر گزاری فرانسه افزود: یک گروه 14 نفره از سناتورها از هر دو حزب منجمله سناتور برجسته مک کین و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا سناتور منندز متعهد هستند که تهدید بزرگ سلاح هسته ای رژیم ایران را خنثی کنند.
این سناتورها در یک بیانیه گفتند که ما با هم کار میکنیم تا پیشنهادات سناتورهای دمکرات و جمهوریخواه در مورد تشدید تحریم های رژیم ایران را در اسرع وقت همخوان کنیم.
در این میان سناتور باب کورکر تدوین قانونی را پیشنهاد میکند کاهش تحریمها را محدود کرده تا اینکه رژیم ایران برنامه هسته ای خود را حذف کند. سناتور کورکر گفت که این برای سنا بسیار مهم است که به این بحث اقدام کند و فشار را روی رژیم ایران طی مذاکرات حول برنامه غیر قانونی هسته ای نگه دارد.
اریک کانتور رهبر اکثریت کنگره نیر روز پنجشنبه انتقادات تندی را به دولت اوباما بخاطر سیاستش در ارتباط با برنامه هسته ای ایران کرد. او گفت که سیاست ما نسبت به رژیم ایران خیلی ساده لوحانه است. او گفت: اینکه برویم یک توافق با رژیم ایران بکنیم میتواند امنیت و منافع آمریکا را بخطر بیاندازد.
در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داد اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا لایحه‌یی را پیشنهاد کردند که در آن اختیارات اوباما برای کاهش تحریمها علیه رژیم ایران محدود شده است. طبق این لایحه، هرگونه توافق نهایی باید بر رژیم ایران فشار آورد تا غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور کامل متوقف کند.
آسوشیتدپرس-30آبان92