تحولات یمن - ورود ناو هوا‍پیمابر و ناو موشک انداز جدید آمریکا به آبهای یمن

ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه طی سخنانی در لبنان دخالتهای رژیم ایران در یمن و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را محکوم کرد.

وی که در مراسم تحویل‌دهی تسلیحات فرانسوی به ارتش لبنان در بیروت شرکت کرده بود حمایت پاریس از عملیات توفان قاطع برای مقابله با شبه‌نظامیان حوثی را مورد تأکید مجدد قرار داد.
وزیر دفاع فرانسه از تلاش کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی در حمایت از حکومت قانونی عبد ربه منصور هادی تقدیر کرد.

سخنگوی کاخ سفید برای اولین بار اعلام کرد رژیم ایران کمک تسلیحاتی به حوثی ها را هنوز متوقف نکرده و همچنان به حمایت از آنها ادامه می دهد. جاش ارنست از دعوت وزیر خارجه رژیم به راه حل دیپلماسی در یمن ـ آن‌هم در زمانیکه  رژیم ایران به یکی از طرفهای درگیری  برای ادامه خشونت در یمن سلاح می رساند ـ  ابراز تعجب کرد.

مقامهای نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند: ناو هواپیمابر یو.اس.اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز یو.اس.اس نُرماندی که حامل موشکهای هدایت شونده هستند روز یکشنبه به دریای عرب و خلیج عدن اعزام شدند.
به گزارش سی.ان.ان، کوین استیفنز از فرماندهان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت: ما در حال مانیتور کردن تمامی رفت و آمدها دریایی در خلیج‌ عدن و دریای عرب هستیم.
گزارشگر سی.ان.ان افزود: گفته میشود که آنها چند ماموریت دارند. یکی اینکه به رئیسجمهور گزینههای نظامی در رابطه با یمن بدهند و دیگری اینکه آن مسیرهای کلیدی دریانوردی را باز نگاه دارند اما در میان این ماموریتها, ماموریت دیگری هم دارند و آن اینکه در موقعیتی قرار بگیرند که آماده رهگیری کشتیهای ایرانی باشند.  در آنجا 7 تا 9 کشتی ایرانی هستند و ظن آن میرود که در حال آوردن سلاح برای شورشیان حوثی میباشند...

دولت یمن در یک نامه رسمی به شورای امنیت سازمان ملل طرح ارائه شده از سوی رژیم ایران در باره درگیریها در یمن را رد کرد و آنرا دخالتی آشکار و غیر قابل قبول در امور داخلی یمن دانست.
دولت قانونی یمن در این نامه از شورای امنیت خواستار ممانعت از دخالت های رژیم ایران دریمن شد. رژیم ایران هرگز یک واسطه عادل برای صلح در یمن نبوده و بطور مستمر حوثی ها را آموزش داده و به آنها سلاح داده است.
ریاض یاسین وزیر خارجه یمن در یک کنفرانس مطبوعاتی یکبار دیگر وساطت رژیم ایران در درگیریهای یمن را رد کرد.

سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بعد از گفتگو با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نیویورک اعلام کردند تا زمانیکه کودتاگران حوثی به قطعنامه شورای امنیت گردن ننهند هیچ جایی برای آتش بس در یمن وجود ندارد.

هواپیماهای طوفان قاطع در بیست و هفتمین روز حملات خود،  مرکز دفاع هوایی نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، درغرب صنعا و شهرتعز را به شدت بمباران کردند، مواضع حوثی ها در استانهای مأرب، شَبْوه، ضالع  و عدن نیز هدف قرار گرفتند.
نیروهای مقاومت مردمی در عدن چند موضع حوثی ها و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح را در اطراف فرودگاه بین المللی عدن به کنترل خود درآوردند. شهر تعز نیز شاهد درگیریهای شدید  میان حوثی ها  و نیروهای مقاومت مردمی و تیپ 35 نظامی وفادار به عبد ربه منصور هادی بود. 15 تن از حوثی ها در این درگیریها کشته شدند.

سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در مصاحبه با تلویزیون سی ان ان سیاست خارجی دولت باراک اوباما را دلیل وخامت اوضاع در یمن دانست.
وی گفت بسیار روشن است که این وضعیت نباید در یمن ایجاد میشد  دولت آمریکا از دولت یمن و رئیس جمهور این کشور حفاظت نکرد و وضعیت ایجاد شده  در این کشور تنها یکی از عوارض شکست سیاست اوباما در خاورمیانه میباشد.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: توفان قاطع نشان داد: آینده یمن مانند گذشته آن نخواهد بود, یعنی رژیم ایران جز زبان زور نمی فهمد, و ما باید فکر کنیم که وظیفه ماست که برای چگونگی تأثیر گذار بودن در سوریه بیاندیشیم, باید سرنگونی پروژه رژیم ایران در منطقه اعلام شود! قطعاً نخوت و غرور ایران بهخاطر مذاکره با غرب و تکبر شبه نظامیانش در منطقه شکسته است و این تماماً به‌خاطر قاطعیت است.