گزارش تکمیلی از گردهمائی بزرگ مقاومت ایران در پاریس

گردهمایی عظیم که درجریان برگزاری آن و هم قبل و بعد از برگزاری، جایگاه ویژه یی در اخبار ایران و منطقه و جهان داشت و گزارش‌ها، مقالات، تفسیرها و اظهارنظرهای خیلی زیادی را برانگیخته  که همچنان هم ادامه دارد.
کارزار بزرگ مقاومت ایران و حامیان آن در سراسر جهان، به‌طور هم‌زمان با گردهمایی مقاومت، در شبکه‌های اجتماعی اینترنت هم جریان پیدا کرد و هم‌چنان ادامه داره و به اوج جدیدی رسیده است.

#rajaviyes 4 #freeIran آری به رجوی برای یک ایران آزاد، امروز فقط به انعکاس این کارزار، از زبان یک ناظر بیرونی می‌پردازیم که بخشی از گزارش روزنامة الخلیج اماراته؛ در یک جمله کارزار اینترنتی رو به این صورت خلاصه کرده: نیم میلیارد نفر هشتگ ایران آزاد را نگاه کردند:

روزنامة الخلیج امارات – 20 تیر 1395
مریم رجوی رهبر اپوزیسیون ایران در گردهمایی اپوزیسیون ایرن در پاریس پایتخت فرانسه که در آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ایرانیان مقیم کشورهای مختلف جهان شرکت کرده بودند  اعلام کرد رژیم ولایت فقیه با حمایت از کشتارهای اسد شکست‌هایش را می‌پوشاند.
او افزود مخالفان رژیم آخوندی گسترش می‌یابند و دامنه حضورشان بیشتر می‌شود.
در این گردهمایی هیأت‌های برجسته‌یی از مصر و اردن و فلسطین و نیز شخصیت‌های سیاسی و مطبوعاتی از عربستان سعودی در کنار هیأت‌های پارلمانی از مصر، اردن ، فلسطین، مغرب و بحرین نیز شرکت کرده بودند.
نیم میلیارد نفر هشتگ ایران آزاد را نگاه کردند.
هشتگ آزادی برای ایران در صدر ترند امارات قرار گرفت؛ بطوریکه در سایت های ارتباط اجتماعی جهان نزدیک به نیم میلیارد نفر آن‌را نگاه کردند و از برگزاری  گردهمایی مخالفان رژیم ایران در پاریس و افشای سرکوبگری و بنیادگرایی رژیم ولایت فقیه ابراز خشنودی کردند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی انور قرقاش در موضعگیری خود نوشت: حضور امیر ترکی فیصل در گردهمایی اپوزیسیون ایران، اقدامی شجاعانه بود که بعد از صبری شبیه صبر ایوب و در پاسخ به دخالتها و مشی فرقه گرایانه و عدم احترام (رژیم ایران) به روابط حسن همجواری با همسایگانش صورت گرفت.

گردهمایی بزرگ مقاومت از روزها و هفته‌های قبل از برگزاری‌اش گزارش‌های بسیاری را به خودش اختصاص داد و مهم‌ترین رسانه‌های بین‌المللی و  عربی، برگزاری اون‌رو و اهداف اصلی‌اش رو اعلام می‌کردند؛ انبوه گزارش، مقاله و مطالب گوناگون در کشورهای مختلف در این رابطه منتشر شد؛
دو تلویزیون مهم آمریکا، فاکس نیوز و سیرکا پایگاه خبری تلویزیون سراسری سینکلر آمریکا در گزارش‌هایی قبل از روز ۱۹ تیر، مصاحبه‌های خودشون را با رئیس‌جمهور برگزیدة مقاومت پخش کردند که ما در روزهای بعد به آن خواهیم پرداخت.

ضمناً باید اشاره کنیم که تلویزیون سراسری سینکلر آمریکا که در پایگاه خبری خودش گردهمایی بزرگ مقاومت رو به‌طور زنده از پاریس پخش کرد، 173 مرکز تلویزیونی و 484 کانال تلویزیونی در 81 شهر آمریکا را تأمین می‌کنه؛ و در واقع یک سوم کانال‌های تلویزیونی آمریکا متعلق به سینکلر هست.
خبرنگار تلویزیون سیرکا خانم سارا کارتر هم‌زمان با گردهمایی بزرگ مقاومت، اخبار اون‌رو منتشر می‌کرد:

به گفتة برگزارکنندگان گردهمایی پاریس، بین 104 تا 107 هزار نفر در این گردهمایی شرکت‌کردند...
وی در خبری دیگری نوشت: خبر فوری (امیر ترکی فیصل از عربستان)، از مریم رجوی (برای) سرنگونی رژیم حمایت می‌کند. هوارد دین به من گفت، «این خبری است که جهان ژئوپلیتیک را به لرزه در می‌آورد».
در آمریکا هم‌چنین روزنامة واشینگتن‌تایمز 9.5 ساعت پخش زنده‌اش از گردهمایی بزرگ مقاومت رو ادامه داد؛ تا به الآن هم 4 گزارش رو دربارة این گردهمایی منتشر کرده است.

صفحات گزارش ویژة روزنامة واشینگتن‌تایمز آمریکاست که در روز 6 ژوئیه در آستانة گردهمایی بزرگ پاریس منتشر و چاپ شد.

عنوان اصلی این گزارش ویژه «چهرة اپوزیسیون ایرانه»
اما صفحة بزرگ بعدی اختصاص داره به معرفی شورای ملی مقاومت ایران و سرخط‌های اصلی برنامه‌های شورا.
و در زیر اون برنامة ده ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران منتشر شده.
و صفحة آخر گزارش واشینگتن‌تایمز هم به حمایت گستردة بین‌المللی از مقاومت ایران اختصاص داره و به‌طور خاص حمایت دو حزبی در کنگرة آمریکا از این مقاومت: در این رابطه نقل قول‌هایی از 2 عضو برجستة سنا و 2 عضو برجستة مجلس نمایندگان آمریکا درج شده؛ نقل قول‌هایی از سخنان اونها در حمایت از اشرفی‌ها و تأکید بر لزوم تأمین امنیت اونها و نیز حمایتشان از مبارزة مقاومت مردم ایران علیه فاشیسم دینی: سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح از حزب جمهوری‌خواه، سناتور چاک شومر رئیس کمیتة سیاسی دموکرات‌ها در سنا، اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی در مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه و الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در همین کمیته.
در زیر این تصاویر، دو سند مهم مورد اشاره قرار گرفته‌اند:
-الحاقیه قانونی سنای آمریکا برای حفاظت ساکنان لیبرتی یعنی همان الحاقیه۷ماده یی قانون بودجه دفاعی سال 2016 آمریکا که روز چهارم آذرماه94 ، 25 نوامبر 2015 به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید  و تبدیل به قانون  آمریکا شد.
-قطعنامة 650 مجلس نمایندگان دربارة لزوم تأمین امنیت مجاهدان لیبرتی مورد توجه قرار گرفته که باتفاق اعضای این کمیته تصویب شد.
و در پایین همین صفحه، تصویری از گردهمایی سال گذشتة مقاومت در پاریس و اعلام برگزاری گردهمایی امسال، با این جملات: پیوستن صداهای ایرانیان در حمایت از تغییر رژیم و برای دموکراسی و صدای برجسته‌ترین سیاست‌مداران سراسر جهان دربارة سیاست صحیح دربارة ایران، سوریه و خاورمیانه و نحوة درست پاسخ‌دادن به بنیادگرایی اسلامی.

در میان سایر گزارش‌ها در آستانة گردهمایی پاریس می‌شه اشاره کرد به گزارش از تلویزیون سنای فرانسه، این گزارش روزنامة پاریزین فرانسه، این مطلب تورنتو سان کاناداست قبل از گردهمایی پاریس و البته شخصیت‌های بین‌المللی هم مطالب و مقالاتی رو دربارة گردهمایی بزرگ پاریس به رشتة تحریر درآوردند و حمایت خودشون رو این‌چنین اعلام می‌کردند که یک نمونه‌اش در روزنامة بوستون گلوب درج شد؛ مقالة خانم لیندا چاوز.
http://www.torontosun.com/2016/07/08/west-should-push-for-iran-regime-change
http://www.leparisien.fr/val-d-oise-95/auvers-les-iraniens-se-rassemblent-au-bourget-08-07-2016-5952665.php

http://www.bostonherald.com/opinion/op_ed/2016/07/chavez_to_defeat_terrorism_islam_needs_a_reformation
هم‌زمان با این گردهمایی بسیاری از تلویزیون‌ها و پایگاه‌های خبری به پخش زندة اون پرداختند؛ قبلش به تلویزیون سیرکا در آمریکا و پایگاه خبری روزنامة واشینگتن‌تایمز اشاره کردیم و اما در دنیای عرب، تأثیرات این گردهمایی بسیار چشم‌گیر و میشه گفت بی‌سابقه است. پخش زندة گردهمایی و یا گزارش‌های زندة بسیاری رو شاهد بودیم، مثلاً از تلویزیون العربیه العربیه الحدث، اسکای نیوز عربی الاخباریه عربستان، ONtv لبنان و اورینت نیوز تلویزیون مقاومت سوریه.

در میان گزارش رسانه‌های بین‌المللی: خبرگزاری‌های اصلی مثل خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رویتر هر کدام به طور جداگانه گزارش‌های متنوعی را منتشر کردند که به عنوان نمونه به گزارشی کوتاه از رویتر جلب می کنیم

پیام تبریک و همبستگی ۲۵برنده جایزه نوبل
ما برندگان جایزه نوبل به شما بخاطر برگزاری این گردهمایی بزرگ تبریک میگوییم و همبستگی خود را با اهداف شما ابراز میداریم و برای  شما درکارزار بزرگتان برای  دمکراسی وحقوق بشر در ایران آرزوی موفقیت میکنیم.
ما نیز همچون شما بشدت نگران وضعیت پناهندگان ایرانی هستیم که در کمپ لیبرتی در عراق بسر میبرند. پنجمین سال است که با وعده یک انتقال سریع، از مأوای خودشان دراشرف به کمپ زندان گونه لیبرتی جابجا شدند و طی این مدت هدف حملات وحشیانه موشکی توسط عوامل وابسته به رژیم ایران قرار گرفتند و دهها تن از آنها کشته و مجروح گردیدند.
شرایط بی ثبات عراق و حضور نیروهای شبه نظامی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران رژیم  ایران در این کشور، سلامت و امنیت جان آنها را که ”افراد مورد نگرانی” بین المللی هستند بطور مضاعف به خطر می اندازد.
ما از جامعه بین المللی و بخصوص از ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد میخواهیم که کلیه اقدامات ممکن را برای تضمین امنیت این پناهندگان تا زمانی که تا آخرین نفر به خارج از عراق منتقل شوند فراهم سازند.

امضا کنندگان :
پروفسور آریه وارشل، برنده جایزه نوبل شیمی 2014  از آمریکا
پروفسور سرژ هروش، برنده جایزه نوبل فیزیک 2012  از فرانسه
پروفسور دیوید واینلند، برنده جایزه نوبل فیزیک 2012  از آمریکا
پروفسور توماس استایتس، برنده جایزه نوبل شیمی 2009  از آمریکا
پروفسور گرهارد ارتل، برنده جایزه نوبل شیمی 2007  از آلمان
پروفسور اریک مسکین، برنده جایزه نوبل اقتصاد 2007  از آمریکا
پروفسور راجر کورنبرگ، برنده جایزه نوبل شیمی 2006  از آمریکا
پروفسور جان متر، برنده جایزه نوبل فیزیک 2006  از آمریکا
پروفسور رابرت گرابز، برنده جایزه نوبل شیمی 2005  از آمریکا
پروفسور جان هال، برنده جایزه نوبل فیزیک 2005  از آمریکا
پروفسور توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد 2005  از آمریکا
پروفسور ریچارد شراک، برنده جایزه نوبل شیمی 2005  از آمریکا
پروفسور فین کیدلند، برنده جایزه نوبل اقتصاد 2004  از نروژ
پروفسور گونتر بلوبل، برنده جایزه نوبل پزشکی 1999  از آمریکا
پروفسور داگلاس اوشروف، برنده جایزه نوبل فیزیک 1996  از آمریکا
پروفسور ریچارد رابرتس، برنده جایزه نوبل پزشکی 1993  از آمریکا
پروفسور ادموند فیشر، برنده جایزه نوبل پزشکی 1992  از آمریکا
پروفسور الیاس کوری، برنده جایزه نوبل شیمی 1990  از آمریکا
پروفسور جروم فریدمن، برنده جایزه نوبل فیزیک 1990  از آمریکا
پروفسور ژان-ماری لهن، برنده جایزه نوبل شیمی 1990  از فرانسه
پروفسور جک استاین برگر، برنده جایزه نوبل فیزیک 1990  از آمریکا
پروفسور توماس چک، برنده جایزه نوبل شیمی 1989  از آمریکا
پروفسور دادلی هرشباخ، برنده جایزه نوبل شیمی 1986  از آمریکا
پروفسور جان پولانی، برنده جایزه نوبل شیمی 1986  از کانادا
پروفسور شلدون گلاشو، برنده جایزه نوبل فیزیک 1979  از آمریکا