تحولات سوریه - اعزام نیروهای عربستان به سوریه - تحویل موشکهای زمین به هوا به رزمندگان سوری

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان اعلام کرد قصد دارد به رزمندگان ارتش آزادی سوریه موشکهای زمین به هوا تحویل دهد.

وی اشپیگل گفت: ”این موشکها اپوزسیون معتدل سوریه را قادر خواهند ساخت تا با هلی کوپترها و هواپیماهای رژیم اسد مقابله کنند و دستیابی اپوزیسیون سوریه به موشکهای زمین به هوا میتواند تعادل قوا در سوریه را تغییر دهد. همانگونه که قبلاً در افغانستان اتفاق افتاد“.
عادل الجبیر تأکید کرد” دخالت روسیه نمی تواند در دراز مدت نظام بشار اسد را نجات دهد“. …“ بشار اسد باید برکنار شود تا روند سیاسی در سوریه محقق شود“.
وزیر خارجه عربستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «نیروهای عربستان در حال اعزام به سوریه هستند، غلبه بر شبه نظامیان داعش در کادر ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا است».
عادل جبیر همچنین  در مورد یمن گفت: «عربستان تا بازگشت قانون به یمن، کمکهایش به منصور هادی، رئیس جمهور این کشور ادامه خواهد داد».

دیوید میلیبند وزیر خارجه پیشین انگلستان و رئیس کمیته بین‌المللی نجات، اعلام کرد: شمار کشته شدگان در سوریه به نیم میلیون بالغ میشود و رقمهای اعلام شده نصف رقم واقعی است. وی جنایات جنگی بشاراسد و روسیه را محکوم کرد وگفت: تردیدی ندارد که روسیه مردم بیدفاع سوریه را بدون هیچ ملاحظه ای بمباران می کند.
دیوید میلیبند در مصاحبه با سی ان ان گفت:‌ «ما می دانیم که رژیم اسد از بمبهای بشکه ای استفاده می کند و می دانیم که از تسلیحات شیمیایی هم استفاده شده است. این اولین بار نیست که بیمارستانها هدف قرار می گیرند .امدادگران, روزانه در معرض خطر هستند».
وی اضافه کرد: «هر بار که اسد یک بمب بشکه ای می‌اندازد, زمینه را برای عضوگیری داعش بیشتر فراهم می کند و این یک واقعیت روزمره است که در صحنه مشاهده می کنیم».
میلیبند گفت:‌ «هفته گذشته گزارشی وجود داشت که رقم 250هزار کشته ای که طی 5سال گذشته عمدتاً مورد استناد قرار می گرفته, در واقع نصف رقم واقعی است و به عبارت دیگر حدود نیم میلیون نفر کشته شده‌اند و ما می دانیم که ۴.۵ میلیون پناهنده و 7 میلیون آواره در داخل کشور وجود دارند. هشتاد درصد از برق و روشنایی در سوریه از بین رفته است...».

ریاض حجاب هماهنگ کننده هیأت مذاکره اپوزیسیون سوریه در گفتگوی ویژه ای با تلویزیون الجزیره گفت:‌ «باوجود اینکه رزمندگان ارتش آزادی در اثر بمبارانهای  وحشیانه روسیه بعضی مواضع خود را از دست داده اند ولی به یاری خدا این مواضع را باز پس خواهند گرفت». او افزود، درحملات وحشیانه به حلب، در آسمان روسیه و  روی زمین سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان عراقی شرکت دارند و تصمیم گیرنده روسیه و رژیم ایران هستند .
ریاض حجاب اضافه کرد رژیم ایران در سوریه دست به ایجاد پایگاههای مختلف نظامی زده، این رژیم در فرودگاه دمشق و سایر فرودگاهها پایگاه ایجاد کرده و آنها هستند که عملیات نظامی را فرماندهی می کنند. 90 درصد از نیروهایی که روی زمین درجنگ علیه مردم سوریه شرکت دارند، نیروهای رژیم ایران و شبه نظامیان و نیروهای روسی هستند، و نظامیان اسد تنها ده درصد را تشکیل میدهند.