تصویب طرح محدود کردن اختیارات اوباما در لغو تحریمهای رژیم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه 13بهمن 94، با246رأی مثبت طرح ”قانون شفافیت مالی تروریستی رژیم ایران» را تصویب کرد که براساس آن اختیارات باراک اوباما، درباره لغو تحریم‌ها علیه رژیم ایران محدود خواهد شد.

181نماینده مجلس آمریکا به این طرح رأی منفی دادند که گفته می شود اکثر آنها دمکراتها بوده اند.
خبرگزاری رویتر این خبر را با عنوان ”کنگره آمریکا مجدداً لایحه محدود کردن باراک اوباما برای برداشتن تحریم های رژیم ایران را تصویب کرد“ مخابره نمود.
بنا به این گزارش این طرح سه هفته پیش نیز تصویب شد اما غیبت 137 نماینده در رأی‌گیری، موجب شد تا به درخواست گروهی از نمایندگان، این طرح بار دیگر به رأی گذاشته شود.
هدف از مصوبه این طرح، «تقویت نظارت کنگره بر تحریم‌های دولت علیه تأمین‌کنندگان مشخص تروریسم رژیم ایران و دیگر مقاصد این رژیم اعلام شده است.
این طرح را «استیو راسل» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به کنگره امور خارجی ارائه کرده و 62 عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز از آن حمایت کردند. «این طرح رئیس‌جمهور آمریکا را از خارج کردن نام برخی موسسات مالی خارجی از جمله یک موسسه مربوط به رژیم ایران را، از لیست افراد تحریمی و افراد مسدود شده در فهرست کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری منع می‌کند، تا زمانی که وی دو گواهی را به کنگره ارائه دهد.»
این طرح همچنین رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که رژیم ایران را از فهرست مناطقی که احتمال پولشویی در آن‌ها وجود دارد، خارج نکند، مگر اینکه تائید کند که این رژیم دیگر در «حمایت از تروریسم، پیگیری تسلیحات کشتار جمعی یا هرگونه فعالیت غیرقانونی و فعالیت‌های مالی فریبکارانه» دخیل نیست.
باراک اوباما پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو خواهد کرد.