پر شدن قلب راکتور اراک و تاکید جان کری بر نظارت ۲۵ ساله بر فعالیتهای اتمی رژیم

کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم رسماٌ‌ اعلام کرد، حفره‌های بخش مرکزی قلب رآکتور اراک با سیمان پر شده است. وی گفت: عصر پنجشنبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محل بازدید کرده و نتیجه آن را در گزارش خود قید خواهند کرد.

روز چهارشنبه، جان کری طی سخنانی در دانشگاه ملی دفاع آمریکا گفت: رژیم ایران اقدامات مهمی برای اجرای  برجام انجام داده است. ظریف وزیر خارجه رژیم ایران به من گفت: قلب نیروگاه اراک با بتن پر شده است و اورانیوم غنی شده به روسیه منتقل شده است.
وزیرخارجه آمریکا افزود: تا ۲۵سال ما بر فعالیتهای اتمی رژیم ایران نظارت خواهیم کرد.
درهمین حال، رژیم آخوندی در تلویزیون حکومتی، نسبت به اظهارات وزیر خارجه امریکا سوز و گداز کرد.

تلویزیون رژیم:‌ «رئیس جمهور آمریکا گفت برنامه اتمی ایران به عقب راند. باراک اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه نبراسکا اوماها گفت ما سبب شدیم که ایران برنامه اتمی خود را به عقب براند و مواد اتمی خود را فورا به خارج از کشور بفرستد.
وزیر امور خارجه آمریکا هم در آستانه روز اجرای برجام مدعی شد ایران به طور کامل در مسیر برچیدن عناصر کلیدی هسته‌یی خود است. جان کری در دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت ظریف وزیر خارجه ایران به من اطلاع داده است قلب رآکتور اراک خارج شده است و به زودی با بتن پر می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا افزود، برای ۲۵ سال همه فرآیند برنامه هسته‌یی ایران را زیر نظر خواهیم گرفت و برای هر مورد مشکوکی از احتمال نقض پیمان منع تکثیر هسته‌یی حق و اجازه بازرسی خواهیم داشت.
جان کری: برجام برنامه‌یی است که همه مسیرهای دستیابی به سلاح هسته‌یی را می‌بندد. هم‌چنان که توافق شده ایران کاملاُ در مسیر روند برچیدن عناصر کلیدی تأسیسات هسته‌یی خود است. دیروز وزیر خارج ایران به من اطلاع داد قلب رآکتور هسته‌یی اراک خارج شده و تا چند ساعت دیگر با بتن پر خواهد شد. همه مواد غنی‌شده ایران با کشتی از این کشور به روسیه منتقل شده تا فراوری شود. با بارگیری این میزان مواد هسته‌یی ظرف مدت یک روز مدت زمان مورد نیاز ایران برای تهیه مواد لازم و ساخت یک بمب اتمی سه برابر شد و از سه ماه به تقریباٌ یک سال افزایش یافت. این روند دست کم برای مدت ۱۰ سال ادامه خواهد داشت. همزمان با این اقدامات آژانس تدابیر فنی خود را برای نظارت بر فعالیتهای ایران تقویت خواهد کرد و برای مدت 25 سال ما همه فرآیند برنامه هسته‌یی ایران از معدن اورانیوم گرفته تا مرحله دفع پسماند هسته‌یی زیر نظر خواهیم گرفت و در تمام طول این توافقنامه ایران مشمول پروتکل الحاقی خواهد بود. این بدین معناست که هر جا مورد مشکوکی از احتمال نقض پیمان منع تکثیر هسته‌یی وجود داشت ما حق و اجازه بازرسی داریم».

پاسدار اسماعیل کوثری عضو مجلس ارتجاع؛، نسبت به خروج سریع قلب رآکتور اتمی اراک و پر شدن آن با بتون و سیمان آه و ناله سر داد و با حمله به آخوند روحانی گفت: «ما قلب رآکتور اراک را خارج کردیم و الآن عملاً هیچ چیزی در اختیار نداریم و دولت در این زمینه تخلف کرده است. وی افزود:این رآکتور کلاً بی‌خاصیت شده است و گویا دولت از حول حلیم به دیگ افتاده است.
 عضو مجلس ارتجاع خواستار رسیدگی به تخلف دولت روحانی شد
پاسدار کوثری افزود: ”طبق برجام، قرار بود یک رآکتور ۲۰ مگاواتی با همکاری چین و آمریکا جایگزین رآکتور اراک شود و پس از قطعی شدن قرارداد این موضوع، نظام نسبت به خارج کردن قلب رآکتور اراک اقدام کنند. اما متأسفانه با وجود آنکه قلب رآکتور اراک خارج شده، هنوز نه قراردادی بسته شده و نه امضایی انجام شده و نه توافقی صورت گرفته است همه این موارد بر خلاف ابلاغیه خامنه ای و مصوبه مجلس است».

سایت حکومتی ایران هسته، با عنوان ”لشگرکشی بازرسان آژانس به ایران“ به نیاز رژیم برای انهدام قلب راکتور اراک و سرعت بخشیدن به جمع کردن سانتریفیوژها به رغم خراب شدن آنها و تعطیل دستگاه بمب سازی رژیم در فردو اعتراف کرد.
این سایت حکومتی نوشت:ده ها بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی ظرف یک هفته گذشته وارد ایران شده اند تا جزئیات اجرای تعهدات کلیدی هسته ای نظام، طبق برجام را راستی آزمایی کنند. این روند تا روز جمعه به پایان خواهد رسید“،.
این رسانه حکومتی افزود: ”بازرسان آژانس باید تایید کنند قلب راکتور اراک منهدم شده است، تاسیسات فردو از هرگونه مواد هسته ای تهی شده است، در نطنز و فردو تعداد ماشین ها به زیر ۵۰۰۰ عدد رسیده است، ذخیره کلی مواد هسته ای در ایران به کمتر از ۳۰۰ کیلو کاهش یافته و همچنین مقدمات برای اجرای پروتکل الحاقی آماده شده است“.
این منبع رژیم با اعتراف به اینکه صدور آب سنگین تولید شده به عمان در سکوت کامل انجام شده است. نگرانی خود را از تبعات حاد اطلاعاتی و امنیتی لشگرکشی بازرسان آژانس به ایران ابراز داشت،