لشگرکشی بازرسان آژانس به ایران - حضور گسترده و بی سابقه بازرسان در ایران

سایت ایران هسته یی روز چهارشنبه ۲۳ دی با عنوان ”لشگرکشی بازرسان آژانس به ایران“ به نیاز رژیم برای انهدام قلب راکتور اراک و سرعت بخشیدن به جمع کردن دستگاه سانتیفوژ به رغم خراب شدن و تعطیل دستگاه بمب سازی رژیم در فردو اعتراف کرد.

این سایت حکومتی نوشت: ”پیگیری های «ایران هسته ای» نشان می دهد ده ها بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی (عمدتا غربی) ظرف یک هفته گذشته وارد ایران شده اند تا جزئیات اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران طبق برجام را راستی آزمایی کنند. این روند که تا روز جمعه به پایان خواهد رسید“.
سایت ایران هسته یی رژیم افزود: ”بازرسان آژانس باید تایید کنند قلب راکتور اراک منهدم شده است، تاسیسات فردو از هرگونه مواد هسته ای تهی شده است، در نطنز و فردو تعداد ماشین ها به زیر ۵۰۰۰ عدد رسیده است، ذخیره کلی مواد هسته ای در ایران به کمتر از ۳۰۰ کیلو کاهش یافته و همچنین مقدمات برای اجرای پروتکل الحاقی آماده شده است“.
به نوشته سایت هسته یی رژیم، معنی حضور گسترده و بی سابقه بازرسان در ایران این است که روند راستی آزمایی اجرای برجام پیوندی عمیق با حجم فوق العاده ای از تردد بازرسان به ایران دارد که می تواند تبعات حاد اطلاعاتی و امنیتی برای ایران داشته باشد.
این منبع اعتراف کرد: اجرای برخی از این تعهدات از جمله صدور آب سنگین ایران به عمان در سکوت کامل انجام شده است. اجرای برخی دیگر مانند خارج سازی و انهدام قلب راکتور اراک نیز بدون آنکه شروط مصوبه شورای عالی امنیت ملی تحقق یافته باشد، صورت گرفته است.
سایت هسته یی ایران همچنین اعتراف کرد ”در مورد برخی تعهدات دیگر مانند برچیدن ماشین ها عجله چنان زیاد بود، که کارشناسان مستقل می گویند بخش بزرگی از ماشین ها در فرآیند نقل و انتقال آسیب دیده و قابل استفاده مجدد نیست“.
سایت ایران هسته یی ۲۳ دی ۹۴

پاسدار اسماعیل کوثری عضو مجلس ارتجاع؛ نسبت به خروج سریع قلب رآکتور اتمی اراک و پر شدن آن با بتون و سیما آه و ناله سر داد و با حمله به آخوند روحانی گفت: ” ما قلب رآکتور اراک را خارج کردیم و الآن عملاً هیچ چیزی در اختیار نداریم و دولت در این زمینه تخلف کرده است”.
وی افزود: ”مسئولان دولتی می‌گویند هنوز در قلب رآکتور اراک بتن و سیمان نریخته‌ایم اما باید گفت وقتی که قلب رآکتور اراک خارج شده نشان‌دهنده آن است که این رآکتور کلاً بی‌خاصیت شده است“.
عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع بااشاره به این که احتمالا طی امروز یا فردا بتن و سیمان داخل قلب راکتور اراک می‌ریزند، گفت: دولت در این زمینه تخلف کرده و انتظار می‌رود تیم نظارت‌کننده بر حُسن اجرای برجام که اعضای آن مشخص شدند، به این مسئله رسیدگی کنند و از این اقداماتی که تخلف محسوب می‌شوند، جلوگیری نماید و مردم را نیز از اقداماتش مطلع کند، باید بگوییم گویا دولت از حول حلیم به دیگ افتاده است“.
پاسدار کوثری افزود: ”طبق برجام قرار بود یک رآکتور ۲۰ مگاواتی با همکاری چین و آمریکا جایگزین رآکتور اراک شود و پس از قطعی شدن قرارداد این موضوع، ایران نسبت به خارج کردن قلب رآکتور اراک اقدام کند. اما متأسفانه با وجود آنکه قلب رآکتور اراک خارج شده، هنوز نه قراردادی بسته شده و نه امضایی انجام شده و نه توافقی صورت گرفته است همه این موارد بر خلاف ابلاغیه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.”.