کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، تحریمها علیه رژیم ایران را افزایش میدهد

کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا روز پنجشنبه 17دی، لایحه نظارت؛ بر توافق هسته یی را به تصویب رساند.

این کمیته که به ریاست اد رویس تشکیل شده بود، قطعنامه 3662 قانون شفافیت پشتیبانی مالی رژیم ایران از تروریسم را از تصویب گذراند. این قانون نظارت کنگره را افزایش می دهد و اطمینان حاصل میکند که دولت آمریکا تحریمها علیه افرادی که درگیر برنامه موشک بالستیک رژیم ایران و یا تروریسم بوده‌اند را کنار نمی گذارد.
به دنبال تصویب این قطعنامه در کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، اد رویس رئیس جمهوریخواه این کمیته گفت،”رژیم ایران بعد از رسیدن به توافق نشان داد که نمی تواند شریک قابل اعتمادی باشد. “از زمانیکه دولت اوباما توافق اتمی با رژیم ایران را امضا کرد، این رژیم برنامه موشکی بالستیکی خود را سرعت بخشیده است، آمریکائیان بیشتری را گروگان گرفته است و کشتار در سوریه را افزایش داده است.
وی افزود: ”در چند هفته آینده، رژیم ایران دهها میلیارد دلار در کاهش تحریمها پول دریافت خواهد کرد. همه این اتفاقات بدون فشاری متقابل از جانب دولت همراه بوده است و حالا ما اینطور میفهمیم که برخی موجودیتها که برای دریافت کاهش تحریمها در نظر گرفته شده‌اند، همانند بانک ملی و بانک سپه، به دلیل حمایتشان از توسعه موشکی بالستیک و تروریسم مشمول اغماض میشوند.”
ادرویس تأکید کرد:”به عنوان اعضاء، ما شهادت وزیرخارجه جان کری را به یاد میآوریم که قرار نبود این چنین باشد. دولت مکرراً به ما گفت که همزمان با دنبال کردن توافق اتمی، دولت فشار روی رژیم ایران به دلیل حمایت آن از تروریسم و یا برنامه موشک بالستیک، آنرا کاهش نخواهد داد. این قانون مصوب دولت را به تعهداتش ملتزم نگاه خواهد داشت.”
خبرگزاری اطلاعات آخوندی موسوم به مهر باعنوان ”دومین شلیک مستقیم آمریکا به برجام” با نگرانی از تصویب این لایحه نوشت: ”این اقدام کنگره مقدمه ای برای دومین شلیک مستقیم ایالات متحده به برجام محسوب می شود.
کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا 17دی 94-7ژانویه 2016