نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما: نقض آشکار حقوق بشردر ایران نباید نادیده گرفته شود

نامه دو حزبی 23  سناتور و 15 نماینده کنگره به رئیس جمهور آمریکا به خاطر مذاکرات اتمی با رژیم ایران: نقض آشکار حقوق بشر نمی‌تواند نادیده گرفته شود
وخامت بیشتر نقض حقوق بشر و نقض حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران پس از روی کار آمدن روحانی

سناتورهای آمریکایی مارک کرکMark Kirk  (جمهوری‌خواه از ایالت ایلینویز) و ران وایدن Ron Wyden (دمکرات از ایالت اورگان)، در نامه‌یی به رئیس‌جمهور آمریکا باراک  اوباما، نگرانی عمیق خود را از نقض مستمر حقوق بشر در ایران ابراز کردند. این دو سناتور به‌همراه 21 سناتور دیگر آمریکا و 15 تن از نمایندگان کنگره از اوباما خواستند، همزمان با مذاکرات اتمی با رژیم ایران، موضوع ( نقض حقوق بشر) در ایران نیز مطرح شود.
سناتور کرک، گفت: «تقریباً یک سال پس از اینکه حسن روحانی رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شده، نقض آشکار حقوق بشر ادامه یافته و هیچ نشانه‌یی از آرامش برای مردم ایران وجود نداشته است». «مردم ایران فقط به‌دلیل ابراز عقایدشان، بیش از پیش مورد حمله و اذیت و آزار قرار می‌گیرند و زندانی می‌شوند. در حالی‌که دولت (آمریکا) درگیر ادامة مذاکرات اتمی با رژیم ایران است، نقض آشکار حقوق بشر نمی‌تواند نادیده گرفته شود».
سناتور وایدن «استمرار سوء رفتار (رژیم) تهران با شهروندان ایرانی و هدف قرار دادن قومیت‌ها را یادآوری دیگری از وحشی‌گری رژیم ایران » توصیف نمود و تاکید کرد که همزمان با مذاکرات جاری اتمی ایالات متحده باید به موضوع احترام به کرامت پایه‌یی انسانی در سراسر جهان بپردازد.
در  امضا شده از سوی 23 سناتور و 15 نماینده کنگره، به رئیس جمهور امریکا در تاریخ 22 می 2014 (اول خرداد)، آمده است: بسیاری در اطراف دنیا، محتاطانه خوشبین بودند که انتخاب حسن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران را بهبود ببخشد. متاسفانه به نظر میرسد این وضعیت از زمانی که حسن روحانی از چهارم اوت 2013 به مسند قدرت نشسته است، بدتر شده است.
به عنوان نمونه، به گفته کمیته حمایت از روزنامه نگاران، حداقل 35 روزنامه نگار در پایان سال 2013 در حبس بوده اند. عفو بین الملل گزارش میکند که تعدادی از دانشجویان و فعالان حقوق بشر و وکلا در ایران بخاطر اقدامات مسالمت آمیز جهت دستیابی به حقوق خود زندانی هستند و گزارشهای دیگر حاکی است که اقلیتهای قومی منجمله عربها، کردها، و بلوچها همچنان با محدودیتهای فزاینده و تبعیض روبرو هستند.
کشور ایران شاهد بالا رفتن (منحنی) اعدامها در آخرین ماههای سال 2013 بوده است. مرکز اسناد حقوق بشر ایران گزارش میکند که بیش از نیمی از 624 نفری که رژیم ایران در سال 2013 اعدام کرد بعد از رسیدن روحانی به مسند قدرت بوده و گزارشهای دیگر حاکی از این است که 188 نفر از آغاز سال 2014 حلق آویز شده اند.
در ادامه نامه سناتورها و نمایندگان کنگره به باراک اوباما آمده است: تهاجم به آزادی مذهب وحشت انگیز بوده است. برطبق گزارشهای کمیسیون بین المللی آزادی مذهب در وزارت امور خارجه آمریکا ، دراویش مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. آنان مورد هجوم قرارگرفته و مکانهای مذهبی آنان تخریب شده است و تعدادی از دراویش زندانی شدند. آنان از برگزاری مراسم مذهبی و یا ساختن اماکن مذهبی منع شده اند.
مسیحیان بویژه مسیحیان پروتستان و آنان که به تازگی به مسیحیت گرویده اند با اذیت و آزار و هجوم و بازداشتهای خودسرانه و حبس روبرو هستند. منجمله کشیش سعید عابدینی که بدلیل گرویدن به مسیحیت همچنان زندانی است.
جامعه بهاییان ایران همواره با سرکوب شدید منجمله ندادن شغل به آنان و نفی تحصیلات عالی، برسیمت نشناختن ازدواج آنان و هتک حرمت و ویرانی قبرستانها و مکانهای مذهبی، روبرو هستند.
به‌نظر می‌رسد منشور حقوق بشر ارائه شده از سوی روحانی، به‌جای توسعه یا تقویت حقوق بشر، برای تثبیت تبعیض‌های موجود طراحی شده باشد. حقوق برشمرده‌ شده در (این منشور) به‌صراحت تحت قانون اساسی یا قانون (رژیم) ایران قرار می‌گیرد و مردم ایران هم‌چنان با نقض‌های سخت و نهادینه مواجهند.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد: «دولت جدید به‌رغم قول‌های روحانی طی کارزار (انتخاباتی)، هیچ‌گونه پیشرفت قابل توجهی در زمینة حفاظت از آزادی بیان و عقیده صورت نداده، هیچ پیشرفتی در مورد وضعیت اقلیت‌های مذهبی و قومی وجود نداشته، و آنها هم‌چنان برای برخوردار بودن از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی‌شان، از محدودیت‌های شدیدی رنج می‌برند».
امضاء کنندگان:
مارک کرک
سناتور ایالات متحده
ران وایدن
سناتور ایالات متحده
جنیس چاکووسکی Janice Schakowsky  عضو کنگره
لین جنکینز Lynn Jenkins عضو کنگره
روی بلانت Roy Blunt سناتور ایالات متحده
ریچارد بلومنتال Richard Blumenthal سناتور ایالات متحده
جری موران Jerry Moran سناتور ایالات متحده
برایان شاتز Brian Schatz سناتور ایالات متحده
تد کروز سناتور ایالات متحده
کریستوفر ای. کونز Christopher A. Coons سناتور ایالات متحده
فیشر سناتور ایالات متحده
رابرت پی. کیسی جونیور Robert P. Casey Jr. سناتور ایالات متحده
مایک جوهانس Mike Johanns سناتور ایالات متحده
جف مرکلی Jeff Merkley سناتور ایالات متحده
سوزان کالینز Susan Collins سناتور ایالات متحده
مارک اودال Mark Udall سناتور ایالات متحده
جان مک‌کین سناتور ایالات متحده
بنجامین ال. کاردین Benjamin L. Cardin سناتور ایالات متحده
مارک روبیو Marc Rubio سناتور ایالات متحده
جین شاهین Jeanne Shaheen سناتور ایالات متحده
جان بوزمن John Boozman سناتور ایالات متحده
کیرستن ای. گیلیبراند Kirsten E. Gillibrand سناتور ایالات متحده
مایک لی Mike Lee سناتور ایالات متحده
مارتین هاینریش سناتور ایالات متحده
راب پورتمن سناتور ایالات متحده
جیمز پی. مک‌گاورن James P. McGovern نمایندة کنگره
رندی هولتگرن Randy Hultgren نمایندة کنگره
ریچارد ای. نیل Richard E. Neal نمایندة کنگره
ترنت فرانکس Trent Franks نمایندة کنگره
کورین براون Corrine Brown نمایندة کنگره
گاس ام. بیلیراکیس Gus M. Bilirakis نمایندة کنگره
لوید داگت Lloyd Doggett نمایندة کنگره
گری سی. پیترز Gary C. Peters نمایندة کنگره
اریک اسوالول Eric Swalwell نمایندة کنگره
برد شرمن نمایندة کنگره
استیو ایزریل Steve Israel نمایندة کنگره
ال گرین Al Green نمایندة کنگره
کاترین کلارک نمایندة کنگره