اطلاعیه نمایندگان پارلمان اروپا - پاسخ به وزارت خارجه رژیم ایران

اطلاعیه مطبوعاتی پاسخ به وزارت خارجه رژیم ایران - بروکسل- 4 ژوئن 2015

پاسخ به وزارت خارجة (رژیم) ایران
وزارت خارجة (رژیم) ایران به بیانیة امضا شده توسط 220 نمایندة پارلمان اروپا در حمایت از حقوق بشر و تغییر دموکراتیک در ایران عکس‌العمل نشان داده و مدعی شد چنین متنی هرگز وجود نداشته و از مطبوعات خواسته تا هیچ خبری از این داستان منتشر نکنند.
بیانیة نمایندگان پارلمان اروپا از رژیم ایران خواسته بود به اعدام‌ها پایان بدهد، زندانیان سیاسی را آزاد کند، سرکوب زنان را متوقف کند و به حقوق و آزادی‌های مردم ایران احترام بگذارد. این بیانیه هم‌چنین از برنامة 10 ماده‌یی رهبر اپوزیسیون مریم رجوی برای استقرار یک جمهوری کثرت‌گرا بر پایة اصول دموکراتیک حمایت کرده است.
طبعاً ما از چنین عکس‌العمل غیر معمولی توسط حکومت ایران تشویق شده‌ایم که به‌روشنی نشان می‌دهد صدای این پارلمان در پیشبرد ارزش‌های اروپایی و حقوق‌بشر نمی‌تواند نادیده گرفته شود.
ما از تلاش‌های همکارمان ژرارد دپره که ریاست گروه دوستان ایران آزاد را در پارلمان اروپا برعهده دارد تماماً حمایت می‌کنیم.
حکومت ایران به‌جای زیر سئوال بردن اقدامات قانون‌گذاران اروپایی، باید به جامعة بین‌المللی دربارة نقض فاحش حقوق بشر علیه شهروندان خویش، پاسخ بدهد.
 
امضا کنندگان:
تونه کلام نمایندة پارلمان اروپا از استونی
یان زهرادیل نمایندة پارلمان اروپا از جمهوری چک
لویی میشل نمایندة پارلمان اروپا از بلژیک، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا (2004 تا 2009)
ادوارد کوکان نمایندة پارلمان اروپا و وزیر خارجة پیشین اسلوواکی
جولی وارد نمایندة پارلمان اروپا از انگلستان
استانیسلاو پولشاک نمایندة پارلمان اروپا از جمهوری چک
پتری سارواما نمایندة پارلمان اروپا از فنلاند
رینا کاری نمایندة پارلمان اروپا از دانمارک
جودیت کرتون دارلینگ نمایندة پارلمان اروپا از انگلستان
فرناندو مائورا نمایندة پارلمان اروپا و نایب‌رئیس گروه لیبرال- دموکرات
اسوتوسلاو مالینوف Svetoslav Malinovنمایندة پارلمان اروپا از بلغارستان
بئاتریس بسرا نمایندة پارلمان اروپا از اسپانیا
ریچارد اشورت Richard Ashworth نمایندة پارلمان اروپا از انگلستان
تادوش زویفکا نمایندة پارلمان اروپا از لهستان
ژوزه بووه نمایندة پارلمان اروپا از فرانسه
یاروسلاو والسا نمایندة پارلمان اروپا از لهستان
 
 
اطلاعیة مطبوعاتی ژرارد دپره
رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا
4 ژوئن 2015 - بروکسل
پاسخ به اطلاعیة وزارت خارجة (رژیم) ایران
روز دوشنبه اول ژوئن 2015، من به‌عنوان رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، حمایت 220 نمایندة پارلمان اروپا را از یک بیانیة مشترک اعلام کردم که به پایان‌دادن به اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، توقف سرکوب زنان و احترام به حقوق و آزادی‌های مردم ایران فراخوان داده است. این بیانیه برای نمایندة عالی اتحادیة اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت و نایب رئیس کمیسیون اروپا خانم فدریکا موگرینی ارسال شده است.
روز بعد، وزارت امور خارجة جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌یی به من حمله کرد و عنوان کرد که چنین بیانیه‌یی دربارة وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران و حمایت نمایندگان پارلمان اروپا، اصلاً وجود ندارد.
می‌خواهم بر این واقعیت تأکید کنم که این بیانیه انتقاد از رژیمی است که به پایه‌یی‌ترین حقوق بشر احترام نمی‌گذارد.
ما سیاستمداران منتخب مردم هستیم و به ارزش‌های دمکراتیک خودمان در اروپا اهمیت می‌دهیم. چیزی که برای ما مهم است این است که مردم ایران از همان آزادی‌هایی که اینجا داریم بهره‌مند باشند. لذا ما بر حمایت خودمان از طرح دموکراتیک خانم مریم رجوی تأکید می‌کنیم که خواهان یک جمهوری دموکراتیک کثرت‌گرا بر پایة حق رأی همگانی، آزادی بیان، الغا شکنجه و مجازات اعدام، جدایی دین از دولت، یک ایران غیراتمی ، یک سیستم قضایی مستقل، حقوق اقلیت‌ها، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در منطقه، برابری جنسیتی و تعهد به منشور جهانی حقوق بشر است.
 
ریچارد اشورث - نمایندة پارلمان اروپا از انگلستان
آنهایی که در موضع مسؤلیت قرار دارند باید پاسخگوی اعمالشان باشند. چه در مقابل جامعة خودشان چه در قبال کشورشان، در قبال جامعة بین المللی و در قبال وجدان خود؛ باید پاسخگو باشند.
اعمال آخوندها و مقامات (رژیم) ایران از هر لحاظ منزجرکننده است، چه از بابت عدالت، قانون، حقوق بشر و یا احترام به انسانیت. این سرکوب وحشتناک ادامه‌دار که به همة بخشهای جامعه ایران گسترش یافته، کاملاً غیر قابل قبول است.
اینها رفتار یک رهبری قوی نیست و یا یک رهبری که بر اساس ارزش‌ها و استدلال‌های قوی پایه‌گذاری شده است. بلکه به‌عکس سوءاستفاده از قدرت توسط یک رژیم است که در حفظ و حراست خود با توسل به ارزش‌ها و استدلال‌ها ناتوان مانده است.
این رفتار یک دیکتاتوری فاسد اخلاقی است که می‌خواهد خود را با خشونت، تهدید و ارعاب و سوء استفاده از حقوق بشر سر پا نگه دارد. این اولین‌بار در تاریخ نیست که چنین رژیم‌های فاسد اخلاقی به خشونت روی آورده‌اند و آخرین‌بار نیز نخواهد بود. ولی هر بار که در تاریخ چنین اتفاقی افتاده، تاریخ برخورد تند و خشنی با کسانی کرده که چنین رژیم‌هایی را برپا کرده‌اند.
من قوی‌ترین حمایت ممکن را از خانم رجوی می‌کنم و از مبارزة خستگی‌ناپذیر وی برای برقراری و در جستجوی عدالت و آزادی برای مردم کشورش.
من قویاً از رئیس گروه دوستان ایران آزاد دپره و اطلاعیة وی حمایت می‌کنم و بسیار مفتخرم که یکی از ۲۲۰ نمایندة پارلمان اروپا باشم که این بیانیه را امضا کرده‌اند. لذا من به هیچ‌وجه متعجب نشدم از رفتار یک رژیم فاسد اخلاقی که تنها کاری که می‌تواند بکند این است که بگوید، چنین بیانیه‌یی اصلاً وجود نداشته و نباید به آن توجه کرد. بی‌توجهی آنها منجر به فنای خودشان خواهد شد.

ژوزه بووه - نمایندة پارلمان اروپا از فرانسه
بسیار معتجب شدم که وزارت خارجة (رژیم) ایران منکر وجود گروه دوستی با مقاومت ایران در پارلمان اروپا شده است.
ما بیش از ۲۲۰ نماینده هستیم که یک متن را امضاء کرده‌ایم که بسیار روشن است و فراخوان به آزادی زندانیان سیاسی، توقف سرکوب زنان و برقراری یک برنامة دموکراتیک دربرگیرندة گرایشات مختلف برای ایران داده‌ایم.
طبعاً این موضوع آخوندها را بهم می‌ریزد که می‌خواهند در دیکتاتوری مذهبی خود باقی بمانند. ولی من الآن تمام ساکنان ایران را خطاب قرار می‌دهم. البته که یک آلترناتیو وجود دارد. بله! اروپا و پارلمان اروپا از شما برای این آلترناتیو حمایت می‌کند. برای همین، مهم است همه بدانند که ما به این مبارزه ادامه می‌دهیم برای دموکراسی، احترام به حقوق بشر و پایان یک دیکتاتوری مذهبی در ایران.

یاروسلاو والسا، نماینده پارلمان اروپا از لهستان
من همیشه مبارزه برای حقوق‌بشر و دموکراسی در ایران را حمایت کرده و خواهم کرد. بسیار خوشحالم که می‌بینم بسیاری از همکارانم در پارلمان اروپا نیز همین احساس را دارند. بسیار خوشحالم که توانستیم بیش از ۲۲۰ امضا از نمایندگان پارلمان اروپا از تمامی کشورهای اتحادیة اروپا بگیریم. این یک دستاورد بزرگ است که نشان می‌دهد، ما اینجا در پارلمان اروپا متعهدیم که مردم ایران را به‌خاطر داشته باشیم. البته هم‌چنین خوشحالیم که در نهایت رژیم ایران به درخواست ما برای دموکراسی و حقوق بشر پاسخ داده است. البته که پاسخ آنها مقداری عجیب و غریب بود. آنها تصمیم گرفتند این‌را رد کنند که گویا اصلاً چنین چیزی وجود نداشته و شاید آنها یک روز هم، منکر وجود کل پارلمان اروپا بشوند! ولی واقعیت بسیار روشن است. پارلمان اروپا بسیار متعهد است به مبارزه برای دموکراسی در ایران و به مبارزة خانم رجوی و تعهد وی به (برنامة) ۱۰ ماده‌یی برای بهبود زندگی مردم ایران و برای مبارزه برای دموکراسی. بسیار خوشحالم بعد از این سالیان بالأخره پیام‌های ما به بیرون پا در می‌آورد و خوشحالم ببینم که پارلمان اروپا می‌تواند تأثیرگذار باشد. لذا این موضوع به هیچ‌وجه تمام نشده است، بلکه این فقط یک شروع است و یک گام خیلی عالی به جلو است و من چشم‌انتظار گام‌های بعدی هستم که بتوانیم برداریم. چرا که با هم، ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

بئاتریس بسرا - نمایندة پارلمان اروپا از اسپانیا
اسم من بئاتریس بسرا است، نمایندة پارلمان اروپا از اسپانیا هستم و باید بگویم که من یکی از بیش از ۲۰۰ نمایندة پارلمان اروپا هستم که بیانیه‌یی را علیه رژیم ایران امضا کرده‌اند و خواستار احترام به حقوق بشر، دفاع از آزادی و دموکراسی شده‌اند.
باید به رژیم ایران بگویم، این یک حقیقت است و آنها نمی‌توانند حقیقت را انکار کنند. چرا که حقیقت همیشه بالاتر از هرگونه تحریف و یا هرگونه نسخة دیگر است. برای همین هم یک‌بار دیگر باید بگویم، اینجا در پارلمان اروپا که نمایندگان شهروندان اروپا جمع شده‌اند و در مورد قانون‌گذاری کار می‌کنیم و برای احترام به حقوق بشر در سراسر جهان، یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم، ما از (برنامة) ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی برای آزادی و دموکراسی در ایران حمایت می‌کنیم. آنها نمی‌توانند منکر حقیقت شوند و حقیقت این است که پارلمان اروپا از حقوق بشر در سراسر جهان حمایت کرده و خواهد کرد.

ماریان هارکین - نمایندة پارلمان اروپا از ایرلند
می‌خواستم تأکید کنم که من یکی از ۲۲۰ نمایندة امضاکنندة بیانیة ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا در مورد وضعیت ایران هستم. می‌خواستم بر ۳ نکتة مهم تأکید کنم که ما در این بیانیه خاطرنشان کردیم. یکم: وضعیت حقوق بشر در ایران، «(رژیم) ایران باید اعدام‌ها را متوقف کند، زندانیان سیاسی را آزاد کند، به سرکوب زنان خاتمه دهد و به حقوق و آزادی‌های مردم ایران احترام بگذارد». دوم: «(رژیم) ایران باید به تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامة هسته‌یی‌اش مقید باشد». و سوم: «امنیت و سلامت ساکنان لیبرتی باید توسط عراق، آمریکا و سازمان ملل تضمین شود. کمپ لیبرتی باید به‌عنوان یک کمپ پناهندگی شناخته شود و محاصرة آن، به‌طور خاص محاصرة پزشکی آن، باید به‌طور کامل برداشته شود».