تلویزیون اورینت‌: مصاحبه با مهدی ابریشمچی، نقش سپاه پاسداران رژیم ولایت فقیه در سرکوب و صدور ارتجاع و تروریسم

تلویزیون اپوزیسیون سوریه(اورینت): مصاحبه با مهدی ابریشمچی مسئول کمیسیون صلح شورای ملی مقاومت:

- نقش سپاه پاسداران رژیم ولایت فقیه در سرکوب و صدور ارتجاع و تروریسم
- سپاه پاسداران در ایران نامی برای ایجاد رعب و وحشت و قدرتنمایی است و در منطقه بازوی نظامی رژیم ایران در تمامی مسائل منطقه است که در سپاه قدس تحت فرماندهی قاسم سلیمانی حضور پیدا میکند
تلویزیون اورینت:‌حتی در اقتصاد و صنایع نظامی نیز حرف تعیین کننده را بعد از خامنه ای ولیف قیه رژیم، میزند. کما اینکه گفته میشود تصمیم دربارة برنامه اتمی نیز به سپاه پاسداران بر می‌گردد سپاه پاسدران کیست؟ و چه نقشی در مراحل مختلف در منطقه داشته است؟ آیا سپاه، قدرت وحشت‌برانگیز است یا اینکه در این موضوع مبالغه شده است؟ این موضوعی است که دربارة آن از آقای مهدی ابریشمچی بیشتر خواهیم فهمید.
آقای مهدی ابریشمچی در سال 1948 در تهران متولد شد. وی فارغالتحصیل رشته شیمی دانشکدة مهندسی دانشگاه تهران است. او نمایندة سازمان مجاهدین خلق و مسئول کمیسیون صلح در شورای ملی مقاومت ایران است. وی 47سال پیش به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمد که در سال 1971 همراه با بنیانگذاران سازمان توسط رژیم شاه دستگیر شد و 7سال را در زندان گذراند، اما در جریان انقلاب ضد سلطنتی و سرنگونی رژیم شاه از زندان آزاد شد. وی از خانوادة تجار معروف آذربایجان است که در اولین انتخابات پارلمانی بعد از سرنگونی رژیم شاه، کاندیدا از تهران بود که بیش از 350هزار رأی به‌دست آورد اما رژیم خمینی، او و مجاهدین دیگر را از راهیابی به مجلس منع کرد. منزل او قبل از اینکه تهران را ترک کند، چندین‌بار مورد تهاجم پاسداران قرار گرفت، اما به سلامت از مرگ حتمی نجات یافت و از ایران خارج شد. او مقاومت ایران را در چندین هیأت بینالمللی نمایندگی کرد.
وی چند کتاب درباره مقاومت و رژیم ایران نوشته است، از جمله کتابی به نام سپاه پاسداران به زبان فرانسه.
مجری: با سلام به شما
چطور ما را از تأسیس و شکلگیری سپاه پاسداران رژیم ایران آگاه میکنید؟
مهدی ابریشمچی عضو مقاومت ایران: قبل از اینکه به پاسخ سؤال شما بپردازم لازم میبینم که به بینندگان شما درود بفرستم. همچنین درودهای خود را به تمام کسانی‌که که علیه توطئههای رژیم ایران در کشورهای مختلف عربی و منطقه خاورمیانه بهویژه رزمندگان در سوریه عزیز مقاومت میکنند، تقدیم میکنم. من همچنین پیروزی‌های اخیر در ادلب و مناطق دیگر را به انقلابیون و ارتش آزاد تبریک میگویم. درود و سلام به همة آنها و دست مریزاد. پیروزی آنها نزدیک است و انقلاب همیشه پیروز است، یعنی تا سرنگونی رژیم بشار اسد و رژیم خمینی در ایران.
مجری: ما هم به شما درود میفرستیم و به حضور شما در تلویزیون اورینت‌نیوز افتخار میکنیم. بفرمایید.
مهدی ابریشمچی: در رابطه با سؤال شما اینکه سپاه پاسداران بلافاصله از همان ابتدای سرنگونی رژیم شاه در سال 1979 تأسیس شد. علت آن هم اینکه خمینی که انقلاب ضد سلطنتی را به سرقت برده بود و بهعلت ماهیت واپسگرا و عقب‌مانده و غیراسلامیاش، نمیخواست به درخواست‌ها و شعارهای مردم ایران و در رأس آن شعار آزادی پاسخ دهد، به همین خاطر تصمیم گرفت فوراً یک نیرو بهنام پاسداران تشکیل دهد و هدف او هم سرکوب مردم و مراقبت و جاسوسی اپوزیسیون بود که از همان ابتدا با رژیم آخوندی مخالفت کرد.
اینجا اگر به من اجازه بدهید من یک نقشه را نشان بدهم که نشاندهندة نیت‌های رژیم در «صدور انقلاب» است این نقشه «صدور انقلاب» از عراق به سوریه و اردن را برای فتح قدس نشان میدهد، این نقشه توسط سپاه پاسدران آن زمان منتشر شد که سری بود و ما به نسخه‌یی از آن دست یافتیم.
بعد از سال 1982 هنگامی که دولت عراق عقبنشینی تمام نیروهایش را ازخاک ایران به پشت مرزهای بینالمللی اعلام کرد، رژیم خمینی دو تیپ را آنزمان به لبنان فرستاد تیپ «امام زمان» و تیپ ذولفقار، تا در امور داخلی لبنان دخالت کنند و بعد از این زمان بود که حزبالله تأسیس شد اما این آخرین کار رژیم نبود و در سال 1990 رژیم ایران و بهطور مشخص خامنهای به تشکیل نیروی جدیدی بهنام نیروی قدس اقدام کرد. بعد از آن نیروهای مسلح رژیم ایران از 5 نیرو تشکیل شده، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی قدس و نیروی بسیج که تمامی این نیروها تحتامر سپاه پاسداران قرار گرفتند. زیرا بعد از ادغام وزارت سپاه و وزارت دفاع، سپاه تصمیم گیرنده این وزارتخانه شد. و از آنزمان به بعد وزیر دفاع از فرماندهان سپاه انتخاب میشود. ارتش نیز تحتامر سپاه قرار گرفت. به این صورت دخالت در امور کشورهای همسایه در منطقه را شروع کردند .
مجری: ما از حزبالله در لبنان و حوثی‌ها در یمن و بسیج در عراق تمامی این گروهها تابع و دستساز سپاه پاسداران هستند. آیا سپاه پاسداران این گروهها را تأمین مالی میکند؟
مهدی ابریشمچی: جواب شما مثبت است. اینجا من چارت سازمانی نیروی قدس را دارم، در این چارت شما مشاهده می‌کنید که نیروی قدس در تمامی کشورهای جهان نیروی خاصی اختصاص داده، از جمله در عراق و سوریه و حتی اروپای غربی و آمریکای لاتین.
این سپاه است که فعالیت‌های نیروی قدس در خارج کشور را تأمین مالی میکند و همچنین در داخل ایران در سرکوب مردم همین کار را میکند. سپاه همچنین حوثی‌ها در یمن و شبه نظامیان در سوریه و حزبالله در لبنان را تأمین مالی میکند. من میتوانم بگویم که سپاه در حال حاضر 1000 مؤسسه و شرکت اقتصادی دارد. سهم بودجة نیروهای سپاه در سال 2013 نزدیک به 30 درصد است..
مجری: خیلیها از نقش سپاه گفتهاند و بهخصوص قاسم سلیمانی که قیام مردم سوریه را سرکوب کند و طبعاً او نقش زیادی در ریختن خون مردم سوریه داشته است، سپاه پاسداران چگونه در برابر انقلاب مردم سوریه نقش ایفا کرد؟
مهدی ابریشمچی: سپاه و نیروی قدس نقش تعیینکننده در سوریه دارند.
مجری: اسد همیشه میگوید هیچ نیروی ایرانی وجود ندارد در حالیکه در روی زمین نیروهای رژیم ایران کشته میشوند و حتی در عراق.
مهدی ابریشمچی: حرفتان درست است. در سوریه از فرماندهان سپاه و نیروی قدس تا نیروهای پایینتر آن حضور دارند که در جنگ علیه مردم سوریه و دفاع از بشار اسد شرکت میکنند. بهطور مثال یکی از فرماندهان پاسداران بهنام همدانی میگوید در حال حاضر ما 130هزار بسیجی داریم که قصد داریم آنها را به سوریه اعزام کنیم. همچنین اشاره میکنم به پاسدارانی که در سوریه به‌قتل رسیدند و عکس‌های آنها اینجا دیده میشود که در ایران تشییع شدند و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم در مراسم تشییع پاسدار حمید تقوی، گفت: اگر ما خون تقوی‌ها را ندهیم، باید در سیستان و آذربایجان و شیراز و اصفهان خون بدهیم. یعنی در داخل ایران و این نشاندهندة وضعیت استراتژیک برای آنهاست.
مجری: بنظر میرسد که سپاه متأسفانه دست طولانی در بحران‌های منطقه دارد، بعضی از کارشناسان غربی میگویند، رابطة جدیدی بین رژیم و حوثی‌ها وجود دارد طی سال‌های متعدد و آمریکا و سعودی و یمنی‌ها از حمایت قوی رژیم ایران از حوثی‌ها سخن میگویند؛ این رابطة سپاه با حوثی‌ها در یمن چگونه است؟
مهدی ابریشمچی: خیر این طرح قدیمی است از 25سال پیش رژیم ایران به آموزش حوثی‌ها در قم پرداخت و در لبنان قرارگاه‌های آموزشی ایجاد کرد که حوثی‌ها را آموزش دهد و رابطة حوثی‌ها با رژیم ایران چیز جدیدی نیست.
اجازه بدهید که من یک بند از گزارش‌هایی را که مقامات رژیم ایران به شورای عالی امنیت ملی رژیم ارائه کردهاند برایتان بخوانم. این گزارش میگوید که« استراتژی رژیم ایران همچنان بررژیم بشار اسد و حفظ او سرمایه گذاری کرده است. در این گزارش همچنین آمده است خامنه ای بودجه ای معادل بودجه کشور و هزینههای سیاسی و نظامی آن را به سوریه اختصاص داده است. خامنه ای اعلام کرده که سوریه مرز سرخ ما محسوب میشود. اگر بصیرت رهبری نبود الآن همه چیز تمام شده بود».
مجری: سپاه پاسداران عنوان واقعی سیاست رژیم ایران در منطقه است، کما اینکه به آن پروژة هژمونی رژیم گفته میشود.
مهدی ابریشمچی: بله حرفتان کاملاً درست است. حقیقتاً نیروی قدس و سپاه نقش تعیینکننده در امور داخلی کشورهای منطقه را ایفا میکنند. ما 23 سال پیش در سال 1993 کتابی تحت عنوان بنیادگرایی اسلامی تهدید جدید جهانی منتشر کردیم و در بخش جیش اسلامی در منطقه، نقش نیروهای قدس را شرح دادیم. کما اینکه من در کتابم دربارة سپاه توضیحات کافی دادهام. سپاه پاسداران نقش زیادی در تمامی مشکلات منطقه ایفا میکند، از یمن گرفته تا سوریه و عراق و... اما نکتة جدیدی که میخواهم به شما توضیح دهم این است که رژیم بهطور عام به مرحلة  فروپاشی رسیده است و سپاه پاسداران هم به مرحلة فروپاشی رسیده است. چرا؟ زیرا تمام خط و خطوط استراتژیک رژیم آخوندی به بنبست رسیده است. کما این‌که آثار این بنبست را در داخل ایران و منطقه میبینید. رژیم ایران از تلاش‌هایش برای ساخت بمب اتمی استفاده میکرد اما الآن جامعة جهانی خواستار توقف این فعالیت‌ها است.
مجری: با تشکر از شما مهدی ابریشمچی نویسنده و متخصص امور ایران که کتابی در مورد سپاه پاسداران نوشته‌اید که دعوت ما را پذیرفتید.