زندان گوهر دشت ـ درخواست سه زندانی سیاسی از ملل متحد برای تشکیل کمیته حقیقت یاب

سه تن از زندانیان سیاسی در بند در زندان گوهر دشت کرج، شاهرخ زمانی، صالح کهندل و خالد حردانی نامه یی خطاب به بانکی مون دبیرکل ملل متحد و ناوی پیلای کمیسرعالی حقوق بشر ملل متحد نوشته اند.

دراین نامه گزارش مستندی  مشتمل بر 14 بند درباره  تشدید فشارهای ضدانسانی علیه زندانیان سیاسی را ارائه کرده از آنها مصرانه خواسته اند که کمیته ای حقیقت‌یاب به جهت برسی موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و نقض کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر تشکیل و جهت ارائه و بررسی گزارش زندان‌های ایران مخصوصاً زندان رجایی‌شهر و دیگر زندان‌ها از جمله اوین، آذربایجان، اهواز، کُردستان و اصفهان و سیستان و بلوچستان اعزام شوند.
متن کامل این نامه به این شرح است:
عالی‌جنابان آقای بانکی‌مون دبیر کل محترم سازمان ملل و سرکار خانم ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سلام و درود گرم ما را پذیرا باشید.
در آستانه ی انتخابات فرمایشی و غیر دمکراتیک و تجدید درگیری جناح‌های قدرت، فشار بر علیه زندانیان سیاسی زندان رجائی شهر کرج رو به افزایش است و نهاد‌های امنیتی و پلیس مخفی،مباشراً و مستقیم و بصورت کاملاً سیستماتیک و هدایت شده برخوردها و فشارها را بر علیه زندانیان سیاسی افزایش داده اند. پرونده سازی‌های اخیر و احضارهای غیر قانونی به بند ٢٠٩ اطلاعات و همچنین قطع کامل جیره غذایی و بهداشتی و عدم ارائه ‌ی درمان مناسب به زندانیان تبعیدی و سیاسی از موارد تداوم یافته‌ی فشارها و شکنجه های مهندسی شده است که وزارت اطلاعات با هماهنگی دادستان تهران صورت می‌گیرد .
علی‌رغم اینکه زندانیان رجایی‌شهر جزء زندانیان سیاسی تبعیت شده ‌ حکومت از سراسر کشور محسوب می‌شوند ولی در روزهای اخیر شاهد تداوم و افزایش فشارهای غیره انسانی و غیره قانونی از طرف مسئولین می‌باشیم، موارد ذکر شده در بندهای ذیل تنها بخش کوچکی از آنچه که به این زندانیان اعمال می‌شود بوده و تمام این موارد تحت هدایت مستقیم وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد:
١ ـ عدم استقلال قضایی و صدور احکام سفارشی و همچنین پرونده سازی‌های جدید برای تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در هفته های گذشته از جمله : محمد صیف‌زاده ، شاهرخ زمانی، رضا شریفی‌بوکانی، ارژنگ داودی و خالد حردانی.
٢ ـ تواب‌سازی و گرفتن شو تلویزیونی از افراد زندانیان سیاسی و تحت فشار قرار دادن زندانی و خانواده ‌ی وی که نمونه آن سمکو خلقتی می‌باشد.
٣ ـ عدم ارئه ‌ی درمان واقعی و درمان‌های تخصصی از طرف بهدرای زندان و پزشک عملاً فقط ارئه دهنده ‌ی داروی محدود به سرماخوردگی است، این درحالی است که تعدادی از این زندانیان به تشخیص پزشک قانونی می‌بایست برای انجام درمان به بیمارستان‌های تخصصی اعزام می‌شدند که افراد زیر ماه‌ها‌ست از این درمان محروم هستند: محمد‌بنازاده ، میثاق یزدان‌نژاد، صالح کهندل، خالد حردانی، رضا شریفی‌بوکانی، زانیار مرادی، نامق محمودی، ناصح یوسفی اکثر داروها را خانواده ‌ها‌ی زندانی تأمین می‌کنند و زندان از ارائه دارو ناتوان است.
٤ ـ تهدید و یا بازداشت خانواده ‌های زندانیان که در هفته ‌های گذشته خانواده ‌ی افشین‌حیریتیان را تهدید و خانواده ‌ی میثاق یزدان‌نژاد بازداشت شده اند.
٥ ـ قطع کامل تلفن زندانیان سیاسی و نصب دستگاه‌‌های سرطان‌زا به صورت مستقیم در حیاط زندان که خود خطر جدی و اساسی را برای سلامتی فیزیکی و روحی زندانیان محسوب می‌شود و جلوگیری از آزادی‌های مشروط و مرخصی‌هایی که از جمله می‌شود به ٣ مورد اشاره کرد: فرهاد صدقی، رامین ضیائی و افشین بایمانی که قبلاً مرخصی می‌رفتند.
٦ ـ گروگانگیری هموطنان بهایی به صرف بهایی بودن و پرونده سازی‌های غیره انسانی و غیره قانونی از طرف نهاد‌های امنیتی در هفته ‌های اخیر در تهران و دیگر شهرها و تبعید آنها به زندان رجایی شهر.
٧ ـ قطع کامل جیره ‌ی غذایی از قبیل گوشت سفید و قرمز و سبزیجات و میوه و ارائه برنج درجه ٦ و سویای حیوانی در ٦ روز هفته و حبوبات که اکثر این غذا به سطل آشغال ریخته می‌شود و زندانیان باید عملاً با هزینه ‌ی شخصی خود غذای خود را تأمین کنند.
٨ ـ ارائه ‌ی اقلام بنتن و غیره استاندارد و اکسپایر از طرف فروشگاه زندان بدون ارائه ‌ی فاکتور با قیمت‌های نجومی و گران که همین امر بارها از طرف زندانیان با مسئولین مکاتبه شده ولی جوابی دریافت نگردیده است، مثلاً نمونه آخرش فروش تخم مرغ شانه ای ٩٠٠٠ تومان این درحالی است که در بازار به صورت ٤ تا ٥ هزار تومان مورد فروش بوده .
٩ ـ محدودیت هواخوری زندانیان سیاسی از ١٠ ساعت به ٢ و نیم ساعت آن هم به صورت ٣ دقیقه ای رفتار شده و بعضی وقت‌ها همین ٢ و نیم ساعت نیز دریغ شده است.
١٠ ـ احضار به بند ٢٠٩ و پرونده ‌سازی از موارد نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌هاست این در حالی است که زندانیان بعد از تشریفات اولیه تحویل زندان شده و هیچ نهادی حق دخالت در امور زندانیان را ندارد، ولی در هفته ‌های گذشته شاهد بوده ایم که تعدادی از زندانیان به این بند مخوف برده شده و مورد تهدید جانی قرار گرفته اند که از نمونه های آن می‌شود به نام ارژنگ داودی، رضا شریفی‌بوکانی و هوشنگ رضایی اشاره کرد .
١١ ـ پس از درگیری‌های جناح‌های قدرت و افشاگری روزنامه ایران ارگان رسمی دولت از فسادها و راندخواری دو قوه و موضع‌گیری زندانیان سیاسی در این مورد قطع کامل روزنامه در دستور کار مسئولین قرار گرفته و زندانیان از استفاده روزنامه محروم شده اند و از طرفی فضای فرهنگی و این‌گونه موارد نیز همچنین محروم هستند.
١٢ ـ نبود فضای زندگی کافی برای هر زندانی و نگهداری زندانیان سیاسی در سلول‌های انفرادی ٤ و نیم‌متری آن هم به صورت ٢ و ٣ و ٤ نفره ، این در حالی است که طبق آیین‌نامه ‌ سرانه ‌ی زندان‌ها سرانه ‌ی فضای هر زندانی ١٢ الی ١٥ متر مربع است.
١٣ ـ زندانیان در هنگام اعزام به مراجع قضایی مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند و لباس‌های آنان را در می‌آوردند و به جای آن لباس کثیفی که خود ناقل بیماری‌های پوستی ‌است می‌پوشانندو به صورت غیره قانونی به آنها پابند می‌زنند که خود نیز از موارد فاحش نقض حقوق بشر و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی است و از طرفی هنگام بازگشت از مراجع و یا هنگام ورود به زندان رجایی شهر در منطقه ‌ی ورودی قرنطینه لخت مادرزاد آن‌ها را مورد بازرسی بدنی قرار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند ١٥ الی ٢٠ بار بشین پاشو انجام بدهند آن هم جلو‌ی دوربین مدار بسته .
١٤ ـ اجیر کردن تعدادی از زندانیان ضعیف برای گزارش‌گیری از کارهای زندانیان به صورت روزمره و تهدید این افراد از طرف اداره ‌ی اطلاعات به مرگ. این مورد اخیر جزء موارد اساسی و شکنجه روحی و روانی زندانیان سیاسی محسوب می‌شود و بارها شاهد آن بوده ایم که مسئولین برای رسیدن به اهداف غیره اخلاقی و غیره انسانی خود این افراد را معتاد کرده و به آن‌ها برای رساندن خبر و خبرچینی مواد مخدر و قرص‌های روانگردان داده اند، به اعتراف تعدادی از آن‌ها .ضمناً یادآوری می‌شود تعدادی از زندانیان عادی که با زندانیان سیاسی رابطه ‌ی دوستانه داشته اند به جای نامعلومی برده شده اند نمونه ‌ی آن علی سلیمانی و نوید... و درنهایت اکثر محاکمات صورت گرفته زندانیان سیاسی غیره قانونی و غیره شرعی بوده و احکام صادره از طرف مراجع قضایی با دخالت مستقیم نیروهای امنیتی اطلاعات صورت گرفته است. احکام صادره با موارد اتهامات صورت گرفته مغایر است و زندانیان سیاسی علاوه بر اینکه مورد تعرض قضایی صورت می‌گیرند از داشتن وکیل برای رسیدگی به ادامه ‌ی پرونده محروم هستند و برای تعداد زیادی از وکلای زندانیان پرونده های غیره قانونی تشکیل می‌دهند که نمونه های بارز و فاحش آن می‌توان به خانم نسرین ستوده ، محمد صیف‌زاده ، حمید بهرامیان، ناصر زرافشان، محمد مصطفایی و دیگر وکلای ایران‌دوست و میهن پرست نام برد.
عالی‌جنابان رؤسای محترم سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر، جان انسان‌ها در خطر است، از شما مصرانه درخواست می‌کنیم که کمیته ای حقیقت‌یاب به جهت برسی موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و نقض کامل اعلامیه جهانی که دولت جمهوری اسلامی آن را امضاء و مقید به اجرای آن بوده و همچنین نقض قوانین مصرح در قانون اساسی و مدنی و آیین‌نامه های زندان‌ها و حقوق شهروندی تشکیل و جهت ارائه و بررسی گزارش زندان‌های ایران مخصوصاً زندان رجایی‌شهر و دیگر زندان‌ها از جمله اوین، آذربایجان، اهواز، کُردستان و اصفهان و سیستان و بلوچستان اعزام شوند و همان‌گونه که استحضار دارید در هفته های اخیر صدور احکام مرگ از طرف دستگاه قضایی افزایش داشته است و اعدام های فله ای در ملاء عام و به صورت مخفی در زندان‌ها به امری عادی تبدیل شده است .
اینجانبان ضمن محکوم کردن احکام اعدام،سنگسار و شلاق و شکنجه از شما می‌خواهیم به جای صدور بیانیه دست به یک کار عملی زده و ضمن احضار سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل به مدت یک ماه از ورود ایشان جلوگیری کرده و در صورت تداوم نقض آشکار حقوق بشر پرونده در مجمع عمومی مطرح و از ورود نماینده ‌ی جمهوری اسلامی ایران جلوگیری شود.
با سپاس صمیمانه و فراوان
این گزارش توسط شاهرخ زمانی، صالح کهندل و خالد حردانی تهیه شده و در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.