تحولات پیرامون بحران مذاکرات اتمی رژیم با پنج بعلاوه یک در وین

مذاکرات فشرده در وین میان هیأت رژیم آخوندی و هیأتهای گروه 1+5 هم‌چنان ادامه دارد.

جان کری، فدریکا موگرینی و ظریف روز شنبه دستکم دو بار دیدار کردند.
موگرینی سفر پیش‌بینی‌شده‌اش را به سربرنیتسا برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد قتل عام در این منطقه لغو کرد. لوران فابیوس و فیلیپ هاموند وزرای خارجه فرانسه و انگلستان به وین بازگشتند و قرار است سرگئی لاوروف روز یکشنبه عازم وین شود.
جان کری روز شنبه در پایان دیدار با ظریف گفت: هنوز مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شود.

آسوشیتدپرس از وین به نقل از دیپلوماتها گزارش داد: مشخص نیست که مذاکره‌کنندگان قادر به دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل دوشنبه باشند.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش داد، دو طرف در حل بعضی از مسائل بغرنج در مذاکرات ناکام مانده‌اند و به نظر می‌رسد چرخه بی‌پایانی بر سر این موارد در جریان است.
خبرگزاری حکومتی ایسنا نیز گزارش داد، در صورتی که مذاکرات تا روز دوشنبه به نتیجه نرسد، احتمال تمدید آن تا اوائل سپتامبر وجود دارد.
یک عضو تیم مذاکره کننده رژیم نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات اتمی در وین وجود ندارد.
نیویورک تایمز نیز نوشت رژیم ایران مقصر جلوه دادن آمریکا در شکست احتمالی مذاکرات را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویتر از وین گزارش داد، (رژیم) ایران و شش کشور، در غلبه بر بن‌بست مذاکرات اتمی، با مشکل مواجهند...
هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین نقاط مورد اختلاف اصرار (رژیم) ایران بر سر این است که تحریم تسلیحاتی شورای امنیت و ممنوعیت (اعمال‌شده بر) برنامة موشک‌های بالیستیک آن  مربوط به سال 2006، بلافاصله بعد از توافق برداشته شود...
رویتر اضافه کرد: از زمانی که (جان) کری بیش از دو هفتة پیش وارد وین شد، وی و (جواد ظریف) تقریباً هر روز با هم دیدار کرده‌اند...

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت:‌ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای  تیم مذاکره کننده مشخص کرده است تا زمانیکه گفتگوها سودمند باشد باید در وین باقی بمانند و به مذاکره ادامه دهند. ولی اگر مشخص شود که رژیم ایران علاقمند به تعامل سازنده برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف نیست در آنصورت مذاکره کنندگان آمریکایی باید به واشینگتن بازگردند.
تلویزیون رژیم با نگرانی از اظهارنظر جاش ارنست گفت: با تغییر موضع غرب به ویژه آمریکا در دقیقه 90 مذاکرات، سخنگوی کاخ سفید گفت؛ در صورت شکست مذاکرات همه گزینه ها روی میز است.
در همین حال، مایکل هایدن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات آمریکا به روزنامه دی ولت آلمان گفت: رژیم ایران برای آمریکا خطرناک‌تر از داعش است.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت تحت هیچ شرایطی نباید در رابطه با قابلیت موشک بالیستیکی و قاچاق تسلیحاتی فشار تحریمها را از روی رژیم ایران برداریم.

هیل نشریه کنگره آمریکا به نقل از سناتور دمکرات تیم  کین نوشت: سطح بازرسیهای مجاز از تاسیسات اتمی و سایتهای نظامی رژیم ایران بخش اصلی توافق خواهد بود که باید مورد موشکافی قرار گیرد.  
سناتور کین خواستار بازرسیهای سرزده توسط بازرسان بین المللی می باشد. وی گفت:‌ قانونگذاران همچنین در مورد نحوه کاهش تحریمها علیه رژیم ایران نگران هستند.
سناتور دمکرات دایان فاینشتاین عضو ارشد کمیته اطلاعات سنا با ابراز نگرانی گفت: ما نمیتوانیم یک توافق بد را بپذیریم. کیفیت بد در توافق اتمی قابل قبول نخواهد بود. وی گفت: بازرسی ها، سیستم نظارت و کاهش  مواد اتمی رژیم ایران مسائل بسیار مهمی هستند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه رژیم عضو هیأت مذاکره کننده، گفت اتفاقی قریب‌الوقوع در مذاکرات در راه است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم نیز گفت: بسیاری از مسائل با طرفهای مقابل حل شد.
مشاور آخوند روحانی نیز گفت: نظام مدتهاست تصمیم سخت خود را گرفته، حال نوبت دیگران است که دل از تحریم بکنند.
هم‌چنین باهنر عضو مجلس ارتجاع گفت: معتقدم می‌توانیم طی 3 الی 4 روز آینده با آمریکا و 5 کشور دیگر به یک تفاهم جامع برسیم.

از سوی دیگر، کیهان خامنه‌ای نوشت: حق با دلواپسان بود، آمریکا قابل اعتماد نبود... تیم مذاکره کننده آمریکایی بعد از رایزنی با باراک اوباما در چهارشنبه شب برای دومین بار زیر توافقاتی زد که پیش تر با ما به تفاهم رسیده بود.
خبرگزاری سپاه پاسداران با عنوان قمار هسته‌ای با دولت مستعجل اوباما نوشت: با توجه به عمر کوتاه حدود ۲ ساله باقی‌ مانده از دولت فعلی آمریکا، احتمال تغییر نگرش‌ها و تصمیمات کنگره پس از تغییر دولت بسیار جدی است و در این صورت، عملاً همه تلاش‌های صورت‌گرفته از جانب نظام در خصوص عمل به تعهدات خود طبق توافق، یک‌طرفه و بی‌نتیجه خواهد بود.
خبرگزاری سپاه پاسداران در مطلب دیگری نوشت: در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی با پذیرش نظر منتقدان، بیانیه لوزان را صرفا یک «چرک نویس» خواندند که در توافق نهایی مشکلات آن حل می شود، اما اکنون صحنه آرایی و فضاسازی طرف آمریکایی به گونه ای است که گویی لوزان برای ایران یک آرزوست!
یک مهره خامنه‌ای به نام ایزدی نیز هشدار داد: تیم مذاکره کننده فریب بازی جدید آمریکاییها برای گرانفروشی «توافق بد» به نظام را نخورد و اسیر بازی آمریکایی‌ها نشوند.