تحولات مربوط به مذاکرات اتمی

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان هشدار داد، اگر رژیم ایران در جهت اطمینان دادن به عدم دسترسی به سلاح اتمی گام برندارد، شش کشور مذاکره کننده میتوانند از مذاکرات بیرون بکشند. معامله نکردن بهتر از یک معامله بد است.

وی افزود: اختلافات اصلی در برداشتهایی ازجزییات است که در توافقنامه لوزان تعیین شده بود.
وال استریت ژورنال -۷ تیر

به دنبال بازگشت ظریف به تهران، خبرگزاری رویتر گزارش داد: به نظر می‌رسد خامنه‌ای تواناییهای مذاکره‌کنندگان را محدود کرده، آنها فقط می‌توانند در محدوده‌هایی حرکت کنند و مانور بدهند.
روزنامه متعلق به باند رفسنجانی ـ روحانی به نام آرمان نوشت: بازگشت معنی دار ظریف به تهران نشان دهنده تصمیم‌گیریهای بزرگ و مهم است.
این روزنامه هم‌چنین نوشت: درمورد تحریم‌ها و بازرسی‌ها باور این است به‌گونه‌ای رفتار خواهد شد که طرفین به یک تفاهم مرضی‌الطرفین برسند تا دو طرف بتوانند در مقابل افکارعمومی داخل و همچنین منتقدانشان حرفی برای عرضه داشته باشند... نباید انتظار داشت معجزه‌ای اتفاق بیفتد.
در همین حال، بذرپاش، عضو هیأت رئیسه مجلس ارتجاع از پیام هسته‌ای اوباما در روزهای اخیر به سران رژیم ایران خبر داد. به گزارش رسانه‌های رژیم، این پیام اخیراً از سوی یکی از مقامات کشور همسایه منتقل شده است.

رویتر به نقل از یک مقام غربی گزارش داد: به دلیل بدقولیهای رژیم ایران و زیرپا گذاشته شدن تعهدات لوزان، مذاکرات تا ۱۰ تیر به نتیجه نمی‌رسد.
رویتر افزود، رژیم ایران از تعهدات مورد قبول خود در تفاهم لوزان شانه خالی کرده است. مقامات کشورهای غربی اعلام کرده‌اند رژیم ایران در حال شانه خالی کردن از تفاهم هسته‌ای موقتی است که سه ماه پیش در لوزان حاصل شد.
یک دیپلومات غربی به رویتر گفت: گویی در موضوعات فنی پیشرفتی نکرده‌ایم، بلکه در برخی موضوعات عقب‌گرد داشته‌ایم. وی ریشه این عقب‌گرد را در مخالفت مقامات رژیم با منجمد کردن فعالیتهای حساس اتمی برای مدت زمان طولانی دانست.

بلومبرگ نیز به نقل از دیپلوماتهای غربی نوشت: رژیم ایران موافقت کرده تحریمها پس از تأیید آژانس، مبنی بر پایبند بودن رژیم به تعهدات اتمی خود، برداشته شود. بلومبرگ نوشت: جزئیات نهایی توافق قرار است، پس از ارائه ارزیابی آژانس از ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران در گذشته مشخص شود.

نیویورک تایمز نیز نوشت: اگر توافق تاریخ انقضا داشته باشد راه برای ساخت بمب هموار می‌شود. این روزنامه افزود: بر اساس ارزیابی مقامات آمریکایی اجرای تعهدات اصلی رژیم ایران بین شش ماه تا یکسال زمان می‌برد.
آسوشیتدپرس با عنوان به هدف نرسیدن مذاکرات نوشت: آمریکا خواستار بازرسیهای سرزده‌تری از بازرسیهای کنونی هست.
فدریکا موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت احتمال رسیدن به توافق سخت است ولی غیرممکن نیست. وی افزود: قرار نیست دوباره درباره مسائل مجدداً از اول مذاکره کنیم، تمامی مسائل همان چیزهایی است که در تفاهم لوزان بیان شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلوماتها گزارش داد: مذاکره کنندگان رژیم ایران متعهد شده‌اند که چندین تن اورانیوم غنی شده را با نزدیک شدن توافق حل وفصل کنند, آنها بر روی طرح مورد حمایت آمریکا برای ایران متمرکزند که ماده را به کشور دیگری برای فروش به عنوان سوخت رآکتور بفرستند.

سایت متعلق به پاسدار محسن رضایی از قول یکی از مذاکره‌کنندگان گفت: «بناست که مرحله دیگری نباشد مگر آن که سناریوی جدید پیش بیاید».اگر مذاکرات ادامه یابد به مثابه مرحله‌ای جدید خواهد بود. یعنی این آخرین دور از این نوع مذاکره به لحاظ موضوع و محتوا خواهد بود.
تابناک - ۷ تیر

در حالی که ضرب‌الاجل مذاکرات اتمی به پایان خود نزدیک می‌شود، سایت خامنه‌ای ۱۹ خط قرمز ولی فقیه ارتجاع در دور جدید مذاکرات را به صورت اینفو گرافیک منتشر کرد که در آن بر حفظ فردو، لغو فوری تحریمهای اقتصادی, مالی و بانکی هنگام امضای توافقنامه، - تعطیل نشدن فعالیتهای اتمی، عدم پذیرش محدودیتهای بلندمدت،  متوقف نشدن فعالیتهای نظامی رژیم، جلوگیری از بازرسی از مراکز نظامی،  نپذیرفتن نظارت و بازرسیهای غیرمتعارف، نپذیرفتن موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس تأکید شده است.
کیهان نیز نوشت: در بیانیه لوزان پنج خط قرمز مورد تأکید خامنه‌ای رعایت نشده است.
سایت خامنه‌ای - ۶ تیر
در گیر و دار مذاکرات، جنگ گرگها بر سر مذاکره اتمی هم‌چنان ادامه دارد. کیهان خامنه‌ای با تیتر پیچ تاریخی و خیانت به ملت، با اشاره به سخنرانی اخیر رفسنجانی نوشت: گروهی می‌کوشند سابقه سوء دشمن را نادیده بگیرند! آنها می‌گویند تحریم پدر مردم را درآورده اما نمی‌خواهند به مردم بگویند وضع‌کننده تحریم‌های ظالمانه آمریکاست! برعکس می‌کوشند عامل همه مشکلات را موضعگیری‌های نظام معرفی کنند!
کیهان خامنه‌ای افزود: آنها با نشان دادن همه فلش‌های گشایش اقتصادی به سوی آمریکا این باور غلط را در تیم ایجاد می کنند که برای رفاه و آسایش مردم هم که شده، باید تن به خواست ظالمانه و غیرانسانی آمریکا بدهند!
۸ تیر