سهیلادشتی:‌ سلطان اعدام به پاریس می آید تا باد درو کند

روحانی رئیس جمهور و فرستاده ولی فقیه/ابوداعش به پاریس می آید. فردی که در کارنامه دوران ریاست جمهوری اش 2000 اعدام ثبت شده. روحانی قرار بود که در ماه نوامبر سال گذشته به رم و پاریس سفر کند که سفر وی به علت عملیات تروریستی داعش در 13 ماه نوامبر در پاریس انجام نشد و قرار است که در روزهای آخر ماه ژانویه امسال این سفر صورت پذیرد. شرایطی که روحانی در آن به سر می برد با شرایط 2 ماه پیش بسیار متفاوت است. بعد از امضای قرارداد توافق اتمی بین رژیم ایران و کشورهای 1+5 و به خصوص آمریکا، دولتهای اروپائی در آروزی سرمایه گذاریهای تازه در ایران بودند. تقریبا تمامی اخبار رسانه های جمعی مشهور و شناخته شده خبر از تغییر دوران در ایران می دادند و در رسا و فوائد سرمایه گذاری در ایران داستان سرائی می کردند. شاهد آن بودیم که فرستادگان و لابی های رژیم در کشورهای اروپائی انجمن های همکاری بازرگانی بین ایران و کشورهای مختلف تشکیل دادند. خبر تشکیل این انجمن ها به سرعت رسانه ای می شد. رقابت بین کشورهای اروپائی برای سرمایه گذاری در ایران آنچنان زیاد بود که وزرای بازرگانی و خارجه این کشورها باید در صف ورود به تهران قرار می گرفتند که تا اندازه ای هنوز هم ادامه دارد. این مسابقه جنگ و دعوای رژیم ایران و دولت ترکیه را برای ورود به کشورهای تازه تأسیس شده پس از سقوط شوروی به یاد می آورد. می گویند رقابت بین ایران و ترکیه آنچنان تنگاتنگ بود که منجر به شکستن پای سفیر وقت رژیم ایران شد، که می خواست زودتر از سفیر ترکیه و اهدای قرآن خامنه ای، خود را به رئیس جمهور آذربایجان برساند.

اما شرایط کاملا تغییر کرده است. جناح خامنه ای و جناح رفسنحانی، روحانی در گردابی بی نهایت بحرانی دست و پا می زنند. هر دو جناح در مقابل مردم ایران همسو هستند و به وسیله سرکوب و خفقان می خواهند سدی برای انفجار در جامعه شوند. حرفهای روحانی و خامنه ای در سالگرد 9 دی درست عین هم است.
خامنه ای در ارتباط با 9 دی گفت: این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرائط کنونی – که شرائط غبارآلودگی فضاست – این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. وی اضافه می کند، اینکه من عرض میکنم روز نُه دی در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است؛ همین است که جرأت سران استکبار را از آنها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند؛
روحانی درسخنرانی سالگرد 9 دی از خامنه ای پشتیبانی کرد و گفت:
مردم زمانیکه احساس کردند به باورها و ارزش های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند. و حضور مردم در این روز برای حمایت از رهبری بوده است.
برخی از اصلاح طلبان گفتند که انگار متن سخنرانی او را شریعتمداری، ویا سعید جلیلی نوشته است. صادق زیبا کلام پای ثابت و به نظر برخی تئوریسین اصلاح طلبان سخنان روحانی را فرمایشی خواند و همین ارتباط گفته است: صحبت هایی که جناب روحانی در 9دی داشتند به نظر بنده نه از عمق باور بلکه بخاطر رهایی از فشار اصولگرایان و تندروها بود(فرهنگ نیوز 17 دی).
در عرصه بیرونی روحانی می خواست نقش پلیس خوب را بازی کند و فضای ایران را برای سرمایه گذاری آماده جلوه دهد، که کاخ رویاهایش را موضع گیری شدید عربستان پس از حمله به سفارت این کشور در تهران ویران کرد. کشورهای عربی یکی پس از دیگری این عمل رامحکوم کردند و رژیم ایران را پشتیبان تروریسم می دانند. کشورهای اسلامی و عربی نشان دادند که خامنه ای نه تنها رهبر مسلمانان جهان نیست بلکه سیاست های او، رژیم ایران را محور بی ثبات کردن منطقه قرار می دهد. خامنه ای و اصلاح طلبان در برابر این واکنش ها در آستانه سفر روحانی نیاز به یک مانور تازه داشتند. در این شرایط چگونه روحانی می تواند جامعه جهانی را متقاعد کند که ایران برای سرمایه گذاری خارجی آماده است. این جاست که برای حفظ کلیت نظام، خامنه ای وارد میدان میشود و بسیار ناشیانه که گوئی مردم همه کارهای او و سپاه پاسداران را فراموش کرده اند در یک سخنرانی می گوید: با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
خامنه ای و جناح اصلاح طلب حکومتی تصور این را دارند که با این جمله می توانند جهان سرمایه داری را برای سرمایه گذاری تشویق کنند و به اصطلاح نمایش اعتدال بازی کنند و بگویند که حتی آنان که ما را قبول ندارند می توانند، در انتخابات شرکت کنند. با این ترفند شاید سرمایه گذاران اروپائی که می خواهند دروغ بشنوند را بفریبند اما شرایط در داخل کشور سخن دیگری می گوید. فضای شدید امنیتی، دستگیری های گسترده، سرکوب شدید در زندانهای سراسرکشور، تخریب شهرهای سنی نشین در سیستان و بلوچستان، اعدام های روزانه چهره واقعی این رژیم است. خامنه ای با گفتن این جمله فراموش می کند که به گفته خودشان سران فتنه هنوز در زندان و تحت حصر هستند. خامنه ای فراموش که حتی مخالفانی از درون نظام که به نحوی می خواستند تنور انتخاباتی را گرم کنند از تیغ شورای نگهبان در امان نمانده وبه دنبال جمع آوری امضاء از سراسر جهان هستند که نظریه استصوابی شورای نگهبان را به چالش بکشند و از اینکه صلاحیت کاندیداهایشان یکی بعد از دیگری مورد تأئید قرار نمی گیرد داد و فغانشان بالا ست.
نظریه مخالف را قبول داشتن و از آنان برای شرکت در انتخابات دعوت کردن لباسی است که از تن هر دو جناح بسیار گشاد است. مردم ایران کلیت رژیم را به چالش می طلبند. کما اینکه می بینیم جنبش مخالفان اعدام هر روز پر شور تر به مبارزه خود بر علیه اعدام ادامه می دهد. اگر اهل تعامل و تدبیر هستید راست می گوئید به گفته مریم رجوی یکروز فقط یکروز اعدام نکنید و بگذارید مردم تظاهرات کنند، آنوقت دنیا خواهد دید که پایگاه اجتماعی رژیم چقدر است.