نشست بی سابقه مخالفان اسد در عربستان آغاز شد

قریب صد تن از نمایندگان گروه های سیاسی و نظامی مخالف بشار اسد از امروز سه شنبه هشتم دسامبر نشستی را در ریاض پایتخت عربستان آغاز کردند. هدف از این نشست که به دعوت عربستان برگزار شده رسیدن به مواضع واحد در گفتگوهای احتمالی با رژیم بشار اسد است. گروه های "داعش" و "جبهه نصرت" (شاخه القاعده در سوریه) به نشست ریاض دعوت نشده اند.

اگر چه وزارت امور خارجه عربستان گفته بود که از همه  گرایش های میانه رو مخالف رژیم بشار اسد صرف نظر از تعلقات قومی و مذهبی شان برای شرکت در نشست ریاض دعوت کرده است، اما، احزاب کرد سوریه عملاً به این نشست دعوت نشده اند.
از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، نشست نمایندگان مخالف رژیم اسد در ریاض بی سابقه توصیف شده است. تقریباً بیست تن از اعضای "ائتلاف ملی" که مهمترین گروه مخالف اسد به شمار می رود و در استانبول مستقر است در نشست ریاض حضور دارند. این نشست همزمان است با سی و ششمین اجلاس سالانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از فردا چهارشنبه در شهر ریاض برگزار می شود.
عربستان سعودی امیدوار است که نشست مخالفان بشار اسد به نتایج مشخص یعنی دست کم به تدوین یک پلاتفرم برای انجام مذاکرات احتمالی با رژیم دمشق بیانجامد. هدف دیگر نشست مخالفان بشار اسد در ریاض پی ریزی ساختار سیاسی واحد میان مخالفان سیاسی و نظامی بشار اسد اعلام شده است.
سمیر نشار عضو "ائتلاف ملی" دست یابی به اهداف نشست ریاض را بسیار دشوار توصیف کرده و گفته است که شماری از گروه های شرکت کننده در این همایش با کشورهای حامی بشار اسد ارتباط دارند و خواستار حفظ رهبر رژیم دمشق در قدرت طی دوره انتقالی هستند.
در این حال، نمایندگان سیاست خارجی هفده کشور جهان امیدوارند که در اول ژانویه آینده نمایندگان اپوزیسیون و رژیم بشار اسد بتوانند با یکدیگر ملاقات و بر سر تشکیل یک دولت انتقالی شش ماه پس از شروع مذاکرات و همچنین در خصوص برگزاری انتخابات هجده ماه پس از آغاز گفتگوها با هم به توافق برسند. قرار است اجلاس بین المللی بعدی در مورد سوریه در هجدهم دسامبر در نیویورک برگزار شود.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این خبر در پایان ملاقات اش با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، گفت : «که برگزاری این نشست به نتایج کنفرانس ریاض میان مخالفان بشار اسد بستگی دارد».
در این حال، روسیه امروز سه شنبه هشتم دسامبر اعلام حضور خود را در اجلاس بین المللی در مورد سوریه "زودرس" توصیف کرد و گفت: «مادام که شرکت کنندگان در این اجلاس به تعهدات شان عمل نکنند، حضور روسیه در آن غیرسازنده خواهد بود». سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در اینباره گفته است که پیشرفت در این گفتگوها مستلزم تصمیم گیری ها و توافقات عمومی است و برای رسیدن به این مقصود، حضور همه  نیروهای سوری بدون استثناء ضروری است. مسکو همچنین خواستار توافق بر سر فهرست گروه ها و سازمان هایی است که باید از سوی جامعه جهانی به عنوان تروریست شناخته شوند. ایران و روسیه دو متحد رژیم دمشق خواستار حضور بشار اسد در جریان دوره انتقال سیاسی در سوریه هستند.