تحولات عراق - جنایات نوری مالکی در اشرف

سفیر عراق در آمریکا در مصاحبه با تلویزیون دولتی عراق، درمورد جنایات نوری مالکی در اشرف و مرتبط بودن دولت عراق با رژیم آخوندی و تأثیرات منفی آن بر روی اعتبار حکومت عراق در آمریکا، گفت: «مرتبط کردن ما به پرونده ایران یا قرارگاه اشرف تأثیر منفی روی ما دارد».

وی اظهار داشت که کارش به عنوان سفیر این است که در رابطه با محکومیت حکومت عراق به نقض حقوق بشر، پیوسته آب روی آتش بریزد. به بخشهایی از مصاحبه وی که از تلویزیون العراقیه که اکنون تحت کنترل دولت عبادی است، توجه فرمایید:

عبدالکریم حمادی: تو قبل از شروع برنامه گفتی که عراق یکی از کشورهایی است که متهم به نقض حقوق بشر است. برخی در مراکز تحقیقاتی آمریکا از طریق روزنامه‌نگاران و دیپلوماتها از سیاستهای آن کشور دفاع می‌کنند. در سال 2010 در روزنامه‌های آمریکا که من هم آن‌جا بودم، شدیداً به نظام حمله شد، اسم نمی‌برم. الآن این لحن کاهش یافته است.
لقمان فیلی سفیرعراق در آمریکا: من به عنوان سفیر می‌توانم بگویم که کار من این است که آتش را خاموش کنم. یک موضوع مشخصی دامن زده می‌شود، موضوعی مربوط به گزارش حقوق بشر و غیره و غیره، کار من این است که بروم پیامدهای آن را کاهش دهم. به نحوی که تأثیر روی مردم آمریکا (کاهش پیدا کند). الآن پناهندگان عراقی در آمریکا با ما نیستند. دولت عراق و امکاناتش در این رابطه به کار گرفته نمی‌شود. باید زمان بگذرد و روابط مثبتی ایجاد شود تا فرهنگ جدیدی ایجاد شود تا با دید مثبت به عراق نگاه کنند.

اما تضمینی ندارد که فردا یا پس فردا حادثه‌ای در عراق رخ دهد یا برداشت او یا مرتبط کردن ما به پرونده ایران یا سایر موضوعات یا قرارگاه اشرف یا سایر پرونده‌های داغ، تأثیر منفی روی ما دارد...
5آذر93
 
به گزارش خبرگزاری المدی پرس، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق، بر مهار بحران صدور حکم اعدام علیه  احمد علوانی تأکید کرد و نسبت به  فتنهٴ داخلی هشدار داد.
المدی پرس نوشت: روز سه‌شنبه حیدر عبادی، نخست وزیر و اسامه نجیفی، معاون رئیس جمهور عراق، بر سر دستیابی به راه‌حلهای عادلانه و تشکر از نقش عشیره آلبو عَلوان در جنگ علیه تروریسم توافق کردند.
5آذر93
 
به گزارش تلویزیون التغییر، طلال الزوبعی، رئیس کمیسیون سالم سازی، بر تصمیم خود برای بازگرداندن اموال دزدیده شده به خزانه دولت و تسلیم افراد فاسد به قضاییه، برای خارج کردن عراق از لیست کشورهای بسیار فاسد در جهان، تأکید کرد.
الزوبعی گفت تمامی پرونده‌هایی که خط قرمز اعلام شده، برای ما مشروعیت ندارد و خط قرمزی به رسمیت نمی‌شناسیم
5آذر93
 
به گزارش تلویزیون التغییر منابع آگاه گفتند: به زودی محمد علاوی وزیر سابق ارتباطات و سنان شَبیبی رئیس سابق بانک مرکزی عراق به بغداد باز می‌گردند. هم‌چنین هفته آینده شاهد بازگشت شماری از شخصیت‌ها و افراد کارآمد آکادمیک خواهیم بود، که کشور را به دلیل سیاست‌های نوری مالکی ترک کرده بودند. به گزارش التغییر قضاییه عراق بر اساس اتهاماتی که تحت فرمان مالکی متوجه شَبیبی کرده، برای او حکمی مبنی بر 7سال زندان صادر کرده بود.
5آذر93
 
تلویزیون التغییرگزارش داد:  بسیج حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، برای پاکسازی وزارت کشور، رودررویی با مخالفت شدید (رژیم) ایران در این رابطه است
یک منبع سیاسی فاش ساخت: (رژیم) ایران تلاش می کند که مزدورانش را با مزدوران قدیمی‌تر جابه‌جا کند.
5آذر93
 
پارلمان اروپا از دولت عراق خواست، «عهدنامهٴ رم» برای پیوستن به دادگاه بین‌المللی جنایی را امضا کند تا جنایتکاران جنگی در این کشور تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
به گزارش سایت پارلمان اروپا، اعضای این پارلمان با صدور بیانیه‌یی «جنایات بیشمار صورت گرفته توسط داعش و هدفْ قرار دادن مردم به ویژه زنان را، مصداق جنایت علیه بشریت» توصیف کرده و این َاعمال جنایتکارانه را محکوم کردند.
6آذر93