فراخوان فوری دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا برای نجات جان زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در ایران

ما از اخباری که از ایران در مورد شرایط زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا در رجایی شهر گوهردشت واقع در شهرستان کرج در غرب تهران بدستمان میرسد بسیار نگران هستیم.

عفو بین الملل یک فراخوان فوری صادر کرده است با عنوان ایران: اعتصاب غذای گسترده زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط غیر انسانی.
عفو می گوید که ”شرایط بازداشت آنقدر فجیع است که زندانیان به ناچار احساس می کنند مجبور به رفتن در اعتصاب غذا برای تقاضای پایه ای ترین استانداردهای انسانی خود هستند...“
زندانیان خواستار بازگشت به بند قبلی زندان که از آنجا به زور بیرون رانده شدند میباشند. در حین انتقال، آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از بردن وسایل شخصی خود شامل دارو، لباس، دفترچه یادداشت، عکس و نامه منع شدند. بخش جدید زندان پر از دوربین های مدار بسته و دستگاه های شنود در همه جا میباشد، حتی در محل حمام و توالت ها که نقض شرم آور حق زندانیان در حفظ حریم خصوصی میباشد.
زندانیان خواستار بازگشت اموال خود و جبران خسارت می باشند.
دادستان کل تهران، جعفری دولت آبادی، که در حال حاضر در لیست تحریم های اتحادیه اروپا بدلیل نقض فاحش حقوق بشر میباشد، علنا زندانیان را تهدید کرده وگفته است که ”اقدامات آنها با شکست مواجه خواهد شد“ و ”سیستم قضایی قرار نیست تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیرد“.
تعداد زندانیان اعتصاب غذا کننده اکنون به ۲۱ نفر رسیده است. بسیاری از آنها بیش از ۲۵ روز در اعتصاب غذا بسر میبرند و وضعیت سلامت آنها به سرعت رو به وخامت است. بسیاری از زندانیان در سایر شهرها حمایت خود را از اعتصاب غذا زندانیان سیاسی اعلام کرده اند.
ما فراخوانی را که ده روز پیش به جامعه بین المللی از جمله رئیس پارلمان اروپا آنتونیو تایانی و فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل داده بودیم را تکرار میکنیم و خواهان اقدام و اعمال فشار بر مقامات ایرانی برای احترام به حقوق زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر و رفتار انسانی با آنها هستیم.

ژرارد دوپره
رئیس گروه دوستان ایران آزاد، پارلمان اروپا

دوستان یک ایران آزاد (فوفی) یک گروه غیر رسمی در پارلمان اروپا است که در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و از حمایت فعال بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا از گروه های مختلف سیاسی برخوردار است.
بروکسل - ۲۵ اوت ۲۰۱۷