ممانعت دژخیمان خامنه ای از درمان زندانی سیاسی امید کوکبی

دژخیمان خامنه ای از درمان زندانی سیاسی امید کوکبی که در زندان اوین به سرطان کلیه مبتلا شده است، ممانعت به عمل می آورد.

وکیل مدافع این زندانی سیاسی با اعلام ابتلاء موکلش به سرطان کلیه خواهان رسیدگیهای فوری پزشکی و آزادی وی شد.
به گفته سعید خلیلی، این زندانی سیاسی ”نیازمند جراحی فوری نفروکتومی یا برداشت کامل کلیه به همراه تومور بدخیم کلیوی است که باید هر چه زود‌تر صورت پذیرد و هرگونه تعلل می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد “..
امید کوکبی، ۳۰ ساله، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تکزاس آمریکا بود وی در سال ۱۳۸۹ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران آمد، اما در روز ۱۰ بهمن همان سال هنگام ترک کشور در فرودگاه بازداشت شد و پس از ۱۵ ماه در بیدادگاههای رژیم به ریاست دژخیم صلواتی به اتهام ارتباط با «دولت‌های متخاصم» به ده سال زندان محکوم شد.
وی به مدت طولانی در سلولهای انفرادی و بدون هیچ تماسی با خانواده و وکیلش بسر برد و در نامه ای افشاگرانه دلیل دستگیری خود را عدم قبول پیشنهاد همکاری با دستگاه‌های نظامی‌ـ‌امنیتی رژیم در یک پروژه تحقیقاتی نظامی اعلام کرد.
خاطر نشان میشود که بسیاری از شخصیت‌ها و نهادهای سرشناس بین‌المللی از جمله ۱۸ برنده جایزه فیزیک نوبل در نامه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی وی گشته اند.

بیشتر بخوانید:
انجمن پیشبرد علوم آمریکا که یکی از معتبرترین نهادهای علمی در آمریکا است جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری خود را به امید کوکبی فیزیکدان زندانی در ایران اهدا کرد.
مراسم اهدای این جایزه قرار است در نشست سالانه این انجمن در سن خوزه کالیفرنیا در ماه فوریه سال آینده برگزار شود. سازمان «پیشرفت علم» همچنین از کوکبی که حاضر نشد تخصص خود را برای اهداف مخرب به‌کار گیرد و تلاشهای او برای ایجاد امید و آموزش به دیگر زندانیان قدردانی کرد.