عفو بین الملل: دهها نوجوان در ایران در انتظار حکم اعدام

در آستانه سفر اروپایی آخوند روحانی، عفو بین الملل روز دوشنبه ۵ بهمن در گزارشی اعلام کرد ده ها نوجوان در ایران تحت حاکمیت آخوندها در انتظار حکم اعدام به سر می برند.

بنا به این گزارش دیکتاتوری آخوندی بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حداقل ۷۳ نوجوان زیر ۱۸ سال را اعدام کرده و حداقل ۱۶۰ نوجوان زیر ۱۸ سال در انتظار اعدام به سر می برند. این درحالی است که شمار واقعی نوجوانی که زیر اعدام هستند بسیار بیشتر از این رقم است.
یکی از معاونان عفو بین الملل گفته است: «این گزارش نشان میدهد که چگونه رژیم ایران بی شرمانه حقوق نوجوانان را نادیده میگیرد. زیرا بر اساس قوانینی که اجرا می کند حکم اعدام برای دختران از سن ۹ سالگی و پسران از سن ۱۵ سالگی وجود دارد».
در این گزارش آمده است، کارشناسان عفو بین الملل توانسته اند نام و محل ۴۹ نوجوانی را که با حکم اعدام روبرو هستند، جمع آوری کنند، هر چند که این کارشناسان می گویند رقم واقعی احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد است.
خاطرنشان می شود احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارشی که اواخر ماه اکتبر منتشر کرد نسبت به افزایش شمار اعدام ها در ایران تحت حاکمیت آخوندها ابراز نگرانی کرد و گفت سرانه اعدام در این کشور از هر کشور دیگری در دنیا بالاتر است.
عفو بین الملل -   6 بهمن 94- 16  ژانویه 2016

هم زمان با سفر آخوند روحانی به اروپا، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک گزارش ۱۱۰ صفحه‌یی، به ویژه اعدام نوجوانان در ایران، اعلام کرد: در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حداقل ۷۳ نوجوان اعدام شدند و ده ها نفر در شرایط مشابه منتظر اعدام هستند.
عفو بین‌الملل در این گزارش ضمن اشاره به نام و محل ۴۹ نفر از نوجوانانی که با حکم اعدام روبه‌رو هستند نوشت رقم واقعی احتمالاً بالاتر است.
 سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ آمار نوجوانان زیر ۱۸ سال را که به‌ خاطر جرایم مرتکب شده، با اعدام روبه‌رو هستند، را بیش از ۱۶۰ نفر اعلام کرده بود.
عفو بین‌المللی با اشاره به اعدام مجاهد شهید غلامرضا خسروی، اعدام های خودسرانه این رژیم تحت عنوان «محاربه» را افشا کرد.
عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشت: رژیم ایران یکی از بزرگترین آمارهای اعدام در جهان را دارد. این رژیم قوانینی را حفظ کرده که زمینه صدور حکم اعدام برای دختران از سن ۹ سالگی و پسران از سن ۱۵ سالگی را فراهم می‌کند.