پیامی روشن به ولی‌فقیه ارتجاع

سنای ایالات‌متحده در یک اقدام نمادین با اکثریتی قاطع طرح نظارت بر هرگونه توافق احتمالی اتمی با دیکتاتوری آخوندی را به تصویب رساند.

بنابراین گزارش (سایت مجاهدین خلق 18 اردیبهشت 1394): «سنای آمریکا باقدرت، راه خود را به مذاکرات اتمی دولت اوباما با رژیم ایران باز کرد. این طرح با 98 رأی مثبت در مقابل یک رأی منفی به تصویب رسید و بر اساس آن کنگره دارای اختیار بررسی و در صورت لزوم رد هر توافق نهایی اتمی با رژیم ایران خواهد بود. این طرح اکنون به مجلس نمایندگان ارجاع می‌شود و هفته آینده پس از بحث درباره مفاد آن به رأی گذاشته خواهد شد. با این طرح، کنگره آمریکا می‌تواند هرگونه توافق با رژیم ایران را بررسی کرده و درصورتی‌که بخواهد آن را تأیید یا رد کند».
به‌یقین این روشن‌ترین و قاطع‌ترین پیام از سوی نمایندگان مردم آمریکا در وهله نخست به ولی‌فقیه و سپس به‌احتمال هرگونه ساخت‌وپاخت و سیاست مماشات برای لاپوشانی کردن نیات واقعی اتمی رژیم ایران است؛ زیرا بر اساس این طرح کنگره امکان می‌یابد تا طی مدت 30 روز هرگونه توافق احتمالی با رژیم آخوندی را موردبررسی و در صورت نیاز آن را وتو نماید. همچنین در این طرح پیش‌بینی‌شده که در مدت‌زمان بازنگری توافق، از برداشتن و یا لغو هرگونه تحریم‌ها جلوگیری به عمل می‌آید و دولت ایالات‌متحده را موظف می‌نماید تا طی 90 روز، پایبندی رژیم آخوندی به مفاد توافق احتمالی را به کنگره گزارش دهد. بدین‌سان لغو تحریم‌های کنگره علیه رژیم ولایت‌فقیه دیگر ممکن نخواهد بود.
روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی جوهر این طرح را (همان منابع بالا) این‌چنین به قلم می‌کشد: «تصویب طرح سنای آمریکا به کنگره آمریکا صدایی در هرگونه توافق اتمی بین قدرت‌های جهان و رژیم ایران می‌دهد. این‌یک سابقه نادر دوحزبی برای مهار کردن اختیارات اجرایی در دوره گسترش قدرت ریاست‌جمهوری است. این طرح دولت اوباما را ملزم می‌کند تا متن توافق نهایی اتمی با رژیم ایران را با مدارک محرمانه به‌محض کامل شدن به کنگره بدهد. باراک اوباما در برابر رأی قاطع سنا گفته است اگر متمم‌هایی به این طرح اضافه نشود حاضر به امضای آن است».
19 اردیبهشت 1394