رژیم آخوندی-بن بست صادرات غیرنفتی



بخش بزرگی از درآمدهای دیکتاتوری ولی فقیه که تا چندی پیش با «فروش نفت» و یا «صادرات غیر نفتی» تامین می گردید، اکنون با بن بستی مرگبار روبرو شده است.

براین اساس حاکمیت نه تنها با افت شدید درآمدهای نفتی روبرو گردیده، بطوریکه بنابرآخرین ارزیابی های خبرگزاری رویتر میزان صادرات نفتی ایران به سقف «۷۰ هزاربشکه» در روز سقوط کرده، بلکه به صادرات غیر نفتی مانند «فرش، گلیم، میوه جات، صنایع دستی، خشکبار و محصولات کنسروی و خاویار» نیز راه برده است.

دراین رابطه یک سایت حکومتی (خبرگزاری ایلنا ۴ خرداد ۱۳۹۹) ضمن اعتراف به ابعاد شکست های رژیم برای قاچاق صادرات غیر نفتی می نویسد: «ضعف دیپلماسی، محصولات کشاورزی را پشت دروازه‌های صادراتی متوقف کرد. کشاورزان سردرگم رها شده‌اند و یا به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ثبت سفارش ما در بنادر می‌ماند».
منظور از «ضعف دیپلماسی» نیز چیزی بغیر از «ساخت و پاخت های» رژیم در عرصه بین المللی برای دور زدن تحریم ها نمی باشد.

ابعاد شکست های دولت شیخ حسن روحانی برای صادرات غیر نفتی تنها به مقولاتی مانند سبزیجات و میوه جات بسنده نمی کند، بلکه اکنون به بسیاری از زمینه ها در تولیدات داخلی نیز راه برده است.
برای نمونه باید از غلات نامبرد که تا پیش از سوء مدیریت توسط دیکتاتوری آخوندی، ایران یکی از صادرکنندگان در منطقه بود. استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و یا خوزستان که پیشتر بخشی از مناطق زرخیز و انبار محصولات میوه و غلات بودند، اکنون به خشکسالی برهوت تبدیل شده اند.

همچنین محصولات سنتی مانند پسته، هندوانه و یا محصولات کنسروی نیز اکنون با رکود شدید صادرات روبر گرده اند.
یک کارگزار رژیم درکمیسیون کشاورزی دراین رابطه می گوید: «امسال هم با توجه به اوضاع ترسالی، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۵۰هزار تن پسته تولید شود که مصرف داخلی ۱۲۰هزار تن است و باقی باید صادر شود اما بازارها مسدود هستند.»
وی در ادامه به بن بست های حکومت برای صدور کالا می فزاید: «در حال حاضر ۱۰۰ کانتینر پسته صادراتی ایران در آب‌های هنگ کنگ مانده و اجازه ترخیص نمی‌دهند». ( سایت حکومتی جوان انلاین ۱ خرداد ۱۳۹۹)

چنین بن بستی نیز برای مجموعه مناسبات رژیم آخوندی با طرف های تجاری و بازرگانی آن، پدیدار گردیده است. برا ی نمونه مجموعه صادرات رژیم به چین طی ماه های اخیر با افتی معادل «۶۱،۲ درصد» روبرو گردیده، امری که در منطق خود چراغ سوئی بر مجموعه بحران صادرات می باشد.
دراین رابطه سایت العین ( ۲۴ می ۲۰۲۰) در گزارشی می نویسد: «آمارهای جدید گمرک چین حاکی است صادرات ایران به این کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۶۱٫۲ درصد نسبت به دور مشابه پارسال کاهش یافته».

این وضعیت در حالی است که تراز تجاری میان رژیم آخوندی و چین نیز بشدت برهم خورده، بطوریکه واردات نظام آخوندی «۷۰ درصد افزایش» را در مقابل سقوط «۶۱،۲ درصدی» صادرات به این کشور نشان می دهد.