درگذشت مجاهد قهرمان ذبیح‌الله مداح‌ از فرماندهان ارتش آزادیبخش ملی ایران


قهرمان پاکباز مجاهد خلق، ذبیح‌الله مداح (فرمانده منصور) که پس از چهار دهه نبرد در صفوف مجاهدین و ارتش آزادی در بیمارستانی در آلبانی در اثر خونریزی منتشر مغزی درگذشت، روز شنبه۱۲ بهمن ۹۸ با تشییع و تجدید پیمان یاران مجاهدش به خاک سپرده شد و به جاودانه فروغهای آزادی پیوست.

ذبیح‌الله فرزند دلاور مردم سمنان متولد ۱۳۴۱ از آوان جوانی در تظاهرات و راهپیمایی‌های انقلاب ضد سلطنتی شرکت می‌کرد و در همین فعالیتها با آرمانهای مجاهدین آشنا شد. پس از انقلاب، به مبارزات ضد ارتجاعی مجاهدین پیوست و از ابتدای سال۱۳۵۹ به‌عنوان یک میلیشیای پرشور مجاهد خلق به‌طور حرفه‌یی وارد تشکیلات مجاهدین شد. در اسفند ۵۹ در جریان یک تظاهرات دستگیر و به‌مدت ۴ماه زندانی شد. در مرداد سال ۱۳۶۰ برای دومین بار دستگیر شد و تا سال ۱۳۶۳ در زندانها و شکنجه گاههای خمینی در اسارت بود.
ذبیح الله پس از آزادی از زندان، فعالیتهای خود را در قالب یک هستة مقاومت آغاز کرد، تلاشهایش برای وصل به سازمان در پائیز ۱۳۶۳ به نتیجه رسید. در تابستان ۱۳۶۴ به‌منطقة مرزی اعزام شد و به یکانهای رهایبخش مجاهد خلق پیوست. با تشکیل ارتش آزادیبخش ملی ایران، لباس شرف ارتش آزادی را به‌تن کرد و به‌زودی به‌عنوان یک فرماندة دلیر در یکانهای ارتش صلح و آزادی در عملیات متعددی شرکت کرد. وی به‌‌عنوان افسر اطلاعات خدمات ارزنده‌یی به‌یکانهای ارتش آزادی کرد و در عملیات چلچراغ و فروغ جاویدان و عملیات مروارید نیز افسر اطلاعات بود.
فرمانده دلیر مجاهد خلق ذبیح‌الله مداح در کارزارهای پایداری پرشکوه در اشرف و لبیرتی و در مقابله با حملات مزدوران نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران به‌سرکردگی قاسم سلیمانی در۶ و ۷ مرداد ۸۸ و ۱۹فروردین ۹۰، در شمار فرماندهان صحنه‌های دفاع از اشرف بود.
در هجوم وحشیانه۱۹فروردین که مزدوران عراقی خامنه‌ای با زرهی به‌اشرف حمله کردند، ذبیح الله فرماندهی یک موضع مهم را به‌عهده داشت. در آن حمله، مزدوران پس از عبور از یکی از درهای ورودی قرارگاه با یکان تحت فرماندهی ذبیح‌الله قهرمان مواجه ‌شدند. او با رشادت و جسارت، آن‌چنان دفاع از آن موضع را فرماندهی می‌کرد که چند بار مزدوران مسلح وادار به‌عقب نشینی شدند. در بحبوحة آن درگیریهای خونین، حتی مواضع مجاور خودش را نیز سازماندهی می‌کرد تا هیج نقطه‌یی خالی نماند. وقتی حملة جنایتکاران با پایداری شگفت‌انگیز اشرفیان که با دست خالی در برابر گلوله و زرهی ایستادگی می‌کردند، متوقف شد، فرماندهانی که در صحنه حضور داشتند، گفتند و نوشتند که فرماندهی منصور در صحنه بی‌نظیر بود و لحظه به‌ لحظه به‌ ما انگیزة جنگیدن و پایداری می‌داد. پس از آن رویارویی درخشان، نفرات یکانش از او به‌عنوان حماسه‌ساز یاد می‌کردند. فرمانده منصور در همان رویارویی از ناحیة پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت به‌طوری که استخوانش شکست و پروسه درمانش چندماه به‌طول انجامید.
او ۴ماه بعد از ۱۹فروردین در نقشه مسیر خود در شب قدر در مورد آن صحنه‌ها ازجمله نوشت: «من ذبیح الله مداح (منصور) با افتخار و سربلندی در شب ۲۱ماه مبارک رمضان، شب شهادت مولای متقیان...این نقشه مسیر را در حالی ترسیم می‌کنم که بیش از ۴ماه است که حماسة ۱۹فروردین را پشت سر گذاشتیم، ۱۹ فروردینی که رژیم سفاک ولی‌فقیه خامنه‌ای به خیال واهی خود می‌خواست دفتر اشرف را ببندد تا  سرنگونی‌اش را به عقب بیاندازد، اما ایستادگی ما اشرفیان با دست خالی و بدون سپر در مقابل زرهی، هاموی، لودر و سلاحهای تیربار و... همة‌توطئة دشمن را نقش برآب کرد. به نظر من توانمندی ما مجاهدین اشرفی در مقایسه با ۱۹فروردین کیفا و کیفا بالاتر و بالاتر است، ما اشرفیان جنگنده‌تر، شجاعتر، پرتوان‌تر و کیفا جلوتر از ۱۹فروردین هستیم، ما فقط با تلاش و قیمت دادن از خودمان می‌توانیم کارمان را پیش ببریم»
مجاهد قهرمان ذبیح‌الله مداح در لیبرتی نیز نقش برجسته‌یی در فرماندهی صحنه‌های پس از موشکباران‌ داشت.
فرمانده منصور، در نبرد ایدئولوژیک نیز الگو و الهام‌بخش یارانش بود. پیوند عمیق او با انقلاب مریم رهایی و عشق به‌آرمانهای مجاهدین در نوشته‌هایش موج می‌زند.
در آبان ۱۳۹۲ تحت عنوان «تجدید عهد و پیمان – عاشورای حسینی» نوشت: «ان الحیاة عقیدة و جهاد» ظهر عاشوراست و شهادت امام حسین (ع) است. من ذبیح الله مداح (منصور) با تأسی به حضرت حسین که فدای حداکثر است بر خودم واجب دانستم که یکبار دیگر با راهبری عقیدتی‌ام تجدید عهد و پیمان کنم. دشمن ضد بشری به خیال باطل خود با حمله وحشیانه و ددمنشانه به اشرف می‌خواست بگوید همه چیز تمام شد و تخم یأس و نا امیدی را بپراکند ولی با شهادت ۵۲ تن از قهرمانان و سرداران، خون آنها پیوند خورد با خون ۷۲ شهید کربلا و یکبار دیگر درس ایستادگی و مقاومت تا آخرین نفس با حکومت سفله ولایت فقیه خامنه‌ای را در تاریخ اسلام و تاریخ بشریت دادند»
در ۱۵خرداد۹۷ هم چنین درعهد و پیمانی آرمانی، چنین نوشته بود: «در این شب قدر، شب شهادت مولای متقیان علی(ع) (که) شب پر ارج قدر است با استعانت و تمسک از شیر پیروزمند خدا علی مرتضی برای طی طریق کردن در رکاب راهبران عقیدتی ام مسعود و مریم و با استفاده از ظرفیت انقلاب خواهر مریم، همچون خودش به عنوان سلاح بی همتا علیه دشمن ضد بشری برای سرنگون کردن محتوم و پیروزی آرمان رهائیبخش توحید بر رژیم فاسد آخوندی و هر لحظه نفس کشیدن با قیام آماده ام مجاهد شورشی بمانم. مجاهد بجنگم و مجاهد بمیرم. ذبیح الله (منصور) مداح - ۱۵ خرداد ۹۷».
خانم مریم رجوی درگذشت ذبیح الله مداح را به مجاهدین و به مردم سمنان و بستگانش در شهمیرزاد تسلیت گفت و افزود: این قهرمان مجاهد خلق با ۴۰سال سابقة مبارزاتی، با عبور سرفرزانه از همه میدانهای مبارزه با رژیم آخوندی، و به ویژه با مجاهدت درخشان و شجاعانه اش در دوران پایداری، چنان که یارانش می گویند، به راستی یک (حماسه ساز) بود که همرزمان و محیط پیرامونش را از روحیه رزمندگی و ارزشهای فداو پاکبازی سرشار می‌کرد.
مردم ایران به فرزندان دلاوری چون فرمانده منصور که در سیاهترین ادوار این میهن، الگوی رزم و پاکبازی هستند، افتخار می‌کنند، همرزمان مجاهدش جای خالی او را با نبرد صد برابر پر می کنند و جوانان شورشگر میهن با چنین پیشتازانی، قیام برای آزادی را به پیروزی می رسانند.