اجلاس رسمی کنگره آمریکا،تصویب قطعنامه حمایت از قیام مردم ایران و محکومیت رژیم

سخنان سخنگوی مجلس نمایندگان:
سوال این است‌: آیا مجلس قوانین را تعلیق می کند و با قطعنامه ۷۵۲ و با مصوبه های آن موافقت می کند؟
کسانی که موافق هستند بگویند بله
مخالفان بگویند خیر
به نظر سخنگو دو سوم آرا مثبت هستند قوانین تعلیق می شوند قطعنامه تصویب شد.

فراخوان قطعنامه به تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملل‌متحد ـ محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران و نظارت بر آن
نمایندگان کنگره آمریکا: رژیم ایران در جریان اعتراضات آبان۱۵۰۰تن را در جریان وحشیانه ترین سرکوب به قتل رساند
قطعنامه دوحزبی ۷۵۲ مجلس نمایندگان ‌آمریکا به توطئه های تروریستی رژیم علیه مجاهدین در سال ۲۰۱۸ در آلبانی و در ویلپنت پاریس و هم چنین قتل عام وحشیانه زندانیان سیاسی در سال۶۷ در شمار جنایات تروریستی و سرکوبگرانه رژیم پرداخته است

کنگره آمریکا دراجلاس رسمی خود در روز سه‌شنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ ( ۸ بهمن ۱۳۹۸)، قطعنامه ۷۵۲ را در محکومیت جنایات سرکوبگرانه رژیم آخوندی و حمایت از اعتراضات و قیام مردم ایران با اکثریت قاطع آرای نمایندگان کنگره تصویب کرد.
این قطعنامه از دولت آمریکا می‌خواهد که ”برای تشکیل اجلاس اضطراری شورای امنیت ملل متحد و شورای حقوق بشر ملل متحد اقدام کرده و نقض مستمر حقوق بشر در ایران را محکوم نماید و مکانیسمی برای نظارت شورای امنیت ملل متحد بر نقض حقوق بشر توسط رژیم آخوندی ایجاد کند.
قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار محکومیت توطئه تروریستی رژیم ضدبشری در مارس ۲۰۱۸(فروردین۱۳۹۷) در آلبانی و در ژوئن ۲۰۱۸(تیرماه ۱۳۹۷) علیه گردهمایی مقاومت ایران در پاریس و هم چنین”قتل عام وحشیانه هزاران زندانی سیاسی شامل زنان باردار و افراد کمتر از ۱۸سال در سال ۱۳۶۷ بعنوان بخشی از تاریخچه طولانی سرکوب خشونت آمیز هرنوع صدای مخالف،” در ایران شده است.


 هنگام تصویب قطعنامه ۷۵۲ نمایندگان کنگره آمریکا تاکیدکردند:‌
قطعنامه امروز نشان دهنده همبستگی با مردم ایران و محکومیت سرکوب تظاهرکنندگان توسط رژیم حاکم است است. رژیمی که در اعتراضات آبان ماه حدود ۱۵۰۰ نفر را که در جریان وحشیانه ترین و گسترده‌ترین سرکوب از انقلاب سال 1۱۳۵۷ به قتل رساند.
نمایندگان کنگره امریکا تصریح کردند که رژیم آخوندی باید به خاطر جنایاتش علیه مردم ایران مورد حسابرسی قرار بگیرد.

در قطنامه کنگره آمریکا که دراجلاس کنگره در ۲۸ژانویه۲۰۲۰به تصویب رسید آمده است: در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹،(۲۴آبانماه۹۸)  در مهمترین اعتراضات ضد حکومتی در ایران بعد از ژوئن ۲۰۰۹(۱۳۸۸)، اعتراضات مردمی علیه رژیم ایران آغاز شد و به سرعت در حداقل ۱۰۰ شهر در سراسر کشور گسترش یافت. طبق گزارش ها نیروهای امنیتی رژیم ایران برای بازداشت بیش از ۷۰۰۰ نفر از معترضان از نیروی مرگبار استفاده کرده اند و صدها نفر را در ارتباط با اعتراضات به قتل رسانده اند. گزارش ها هم چنین حاکی از آن است که مقامهای رژیم ایران، در بسیاری از موارد، از بازگرداندن اجساد قربانیان به خانواده هایشان امتناع ورزیده اند و نیروهای امنیتی اجساد را از سردخانه ها برداشته و آنها را به مکان های ناشناخته منتقل کرده اند.

قطعنامه می افزاید: در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹، مقامهای رژیم ایران شروع به قطع تقریباً کامل سرویس های اینترنتی کردند و تقریباً تمام وسایل ارتباطی آنلاین را برای افراد داخل ایران متوقف کردند تا از به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم های مربوط به کشتار توسط نیروهای امنیتی جلوگیری شود. درهمین تاریخ وزیر کشور رژیم ایران عبدالرضا رحمانی فضلی گفت که رژیم ایران دیگر نسبت به معترضین "انعطاف" و "خویشتن داری" نشان نخواهد داد.
در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم ایران تظاهرکنندگان را "اشرار" نامید که توسط دشمنان خارجی و شورشیان داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند. وی به سرویس های امنیتی رژیم ایران دستور داد برای پایان دادن به اعتراضات اقدام کنند.
در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹، سپاه پاسداران به شهر ماهشهر اعزام شد و به سرکوب گسترده ای دست زد که بنا بر گزارش ها، ۱۰۰ نفر را کشت.

در قطعنامه مصوب کنگره هم چنین آمده است:رژیم ایران در توطئه مارس ۲۰۱۸ در آلبانی و ژوئن ۲۰۱۸ در فرانسه علیه فعالان اپوزیسیون ایران دخیل بود.
سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان بسیجی آن به دلیل نقض جدی و سیستماتیک حقوق بشر علیه مردم ایران از جمله شکنجه های بی رحمانه و طولانی مدت مخالفان سیاسی، توسط ایالات متحده تحریم شده اند.
ایالات متحده آمریکا در اوت ۲۰۱۸ دو نفر را بجرم جنائی بعنوان مأموران غیرقانونی رژیم ایران برای انجام عملیات جاسوسی علیه تأسیسات یهودی و مخالفان سیاسی ایران دستگیر کرد.

قطعنامه کنگره آمریکا، در ادامه می افزاید: رژیم ایران سابقه طولانی در سرکوب خشونت آمیز نارضایتی دارد، از جمله:
در سال ۱۹۸۸، رژیم ایران اعدام های گسترده و وحشیانه هزاران زندانی سیاسی را با بدار آویختن یا جوخه آتش انجام داد. این افراد به خاطر امتناع از نفی وابستگی سیاسی خود و در مواردی به دلیل داشتن مطالب خواندنی سیاسی اعدام شدند. در میان آنها زندانیان عقیدتی، نوجوانان و زنان باردار بودند.
در سال ۱۹۹۹، رژیم ایران به طرز وحشیانه ای شورش دانشجویی را که یکی از بزرگترین قیام های عمومی تا آن زمان از سال ۱۳۵۷ در کشور بود سرکوب کرد.
در اوایل دسامبر ۲۰۱۷ (دیماه ۹۶) و چندین ماه پس از اینکه اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر صورت گرفت، رژیم ایران این اعتراضات را با نیروی سرکوبگرانه سرکوب کرد.
در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۸، مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع، قطعنامه ۶۷۶مجلس نمایندگان را تصویب کرد، قطعنامه ای برای حمایت از حقوق مردم ایران در زمینه آزادی بیان و محکوم کردن رژیم ایران برای سرکوب اعتراضات مشروع مردم.

قطعنامه مصوب کنگره در پایان بر این مواد تأکید کرده است:
مجلس نمایندگان آمریکا درکنار مردم ایران که درگیر اعتراضات مشروع علیه رژیم ظالم و فاسد هستند، می ایستد و نقض جدی حقوق بشر توسط رژیم ایران علیه مردم، فساد قابل توجه و فعالیت های بی ثبات کننده در خارج از کشور را محکوم می کند
مجلس نمایندگان آمریکا حمایت از معترضیان ایرانی را از طرف دولت آمریکا و متحدان اصلی می ستاید و از کلیه دولتها و نهادهای دموکراتیک می خواهد که به وضوح از حق مردم ایران برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا از دولت آمریکا می خواهد برای تشکیل جلسات اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تلاش کند تا نقض مداوم حقوق بشر رژیم ایران را محکوم کند و سازوکاری را ایجاد کند که شورای امنیت بتواند چنین تخلفاتی را نظارت کند. و دولت آمریکا را ترغیب می کند تا به مردم ایران کمک کند که بتوانند دسترسی آزادانه و غیرمنقطع به اینترنت داشته باشند
قطعنامه هم چنین از شرکتها می خواهد تا درخواستهای رژیم را برای قطع مردم ایران از فضای مجازی و سایر بسترهای ارتباطی رد کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا به تاریخ افتخارآمیز و فرهنگ غنی ملت ایران احترام می گذارد و بطور کامل از تلاشهای مردم ایران برای برقراری آزادیهای اساسی که پایه و اساس ظهور یک سیستم سیاسی آزاد و منتخب، باز و دمکراتیک است، حمایت می کند. و هم چنین از حق مخالفان ایرانی برای اجتماع، بدون ترس از آزار و اذیت و خشونت، چه در ایران و چه در سطح بین المللی، پشتیبانی می کند.

در جریان بررسی قطعنامه ۷۵۲ در اجلاس رسمی مجلس نمایندگان امریکا شماری از نمایندگان طی سخنانی بر ضرورت حمایت از قیام مردم ایران و تصویب این قطعنامه تاکید کردند:

دن فیلیپس- نماینده کنگره از ایالت مینه سوتا:
از ماه نوامبر به این سو تظاهر کنندگان ایرانی خیابان‌ها را پر کرده‌اند و بر علیه فساد و قیمت بالای سوخت و غذا تظاهرات کرده‌اند. تظاهرات جدیدی طی هفته‌های اخیر پس از آنکه رژیم ایران مسئولیت سرنگون کردن یک هواپیمای غیر نظامی اوکراینی را پذیرفت در گرفت، که البته رژیم در ابتدا این موضوع را تکذیب می‌کرد. تظاهر کنندگان صلح‌آمیز با خشونت و سرکوب از طرف رژیم ایران مواجه شدند. بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند. ده‌ها سال است که این یک روش جاری رژیم است. موارد نقض فاحش حقوق بشر و فساد قابل توجه، و حتی مخالفان ایرانی در خارج از کشور را هدف قرار داده اند. اکنون ما باید پیام واضحی به تظاهر کنندگان بفرستیم که ما همراه آنها هستیم. قطعنامه امروز نشان دهنده این همبستگی است و اینکه ما حامی حقوق مردم ایران برای بیان آزادانه هستیم و رژیم را به خاطر جنایاتش محکوم می‌کنیم. امروز ما از رئیس جمهور و وزیر خارجه می‌خواهیم که در همکاری با جامعه بین المللی اطمینان حاصل کند که نقض حقوق بشر بخشی از هر گفتگوی رسمی و غیر رسمی دو جانبه یا چند جانبه با ایران یا در باره ایران باشد. ارسال یک پیام قوی حمایت، مهم است. ولی ایالات متحده باید کار بیشتری برای کمک به تظاهر کنندگان ایرانی انجام دهد. دولت باید به مردم ایران کمک کند تا دسترسی آزاد و بلاانقطاع به اینترنت داشته باشند که شامل افزایش و وسیع‌تر کردن شبکه دی یک می‌باشد. مجوز خزانه‌داری برای دسترسی به دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطات شخصی که به ایرانیان در جریان آزاد اطلاعات کمک می‌کند...
کارهای زیادی هست که ما میتوانیم در کمک به تظاهرکنندگان انجام دهیم، با این قطعنامه، ما باید این کار را شروع کنیم. من از همه همکارانم درخواست میکنم تا به من برای تصویب این قطعنامه بپیوندند.

 مایکل مک‌کال- رئیس جمهوریخواهان در کمیته خارجی کنگره
خانم سخنگو، من در حمایت کامل از مردم ایران قیام می‌کنم و اقدامات رژیم ایران برای سرکوب تظاهرات مشروع مردم را محکوم می‌کنم. ابتدا می خواهم از نماینده «دویچ» بخاطر ارائه و توضیح این قطعنامه مهم تشکر کنم. من از این که یکی از امضا کنندگان این قطعنامه هستم افتخار می‌کنم. مردم ایران طی سه ماه گذشته دو بار شجاعانه اعتراض خود را علیه اعمال رژیم استبدادی حاکم بر ایران بیان کرده‌اند. تظاهرکنندگان در ماه نوامبر(آبانماه) در سراسر ایران خشم خود را علیه افزایش ناگهانی قیمت بنزین ابراز داشتند. آنها خشم خود را علیه تمامی رژیم ابراز داشتند. اما جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نیروی قهریه وحشیانه پاسخ داد. چماقداران امنیتی به روی تظاهرکنندگان غیر مسلح آتش گشودند. رژیم همچنین اینترنت را قطع کرد تا صدای مردم را ساکت کند و مدارک مربوط به خونریزی توسط نیروهای امنیتی را مخفی کند. اما برخلاف تلاشهای رژیم، جهان از وحشیگری رژیم باخبر شد. ما همگی ویدیوهایی که نیروهای امنیتی به سوی مردم بی گناه در خیابان شلیک میکنند را دیده‌ایم.‌ این رژیم (کشتار) حدود ۱۵۰۰ نفر را که با اختلاف بسیار زیادی وحشیانه ترین و گسترده‌ترین سرکوب از انقلاب سال ۱۳۵۷ تاکنون است مرتکب شد. چند هفته بعد مردم ایران یکبار دیگر خشم خود را نسبت به حکومت، اما اینبار به‌خاطر این که رژیم یک هواپیمای مسافربری را با ۱۷۶ مسافر سرنگون کرد و همه را کشت، نشان دادند. بدتر از آن تکذیب این عمل توسط رژیم به مدت سه روز بود. آنها عمدأ به مردم ایران و جهان دروغ گفتند.
با این قطعنامه ما اعلام می کنیم که در کنار مردم ایران ایستاده ایم که می خواهند مسئولان حکومت مقصر شناخته شوند. من از رئیس جمهور (آمریکا) تشکر می کنم که با صدای بلند و واضح از حقوق مردم ایران حمایت کردند...
این قطعنامه امکان خوبی در کنگره است که ما هم حمایت مان را نشان دهیم. این قدم مهمی است. ما می‌توانیم و باید بیشتر در این راه قدم برداریم. دور جدید اقدامات ما باید تصویب قطعنامه ارائه شده توسط من باشد که مقامات رژیم ایران را در زمینه نقض جدی حقوق بشرمقصر بشناسیم.

مک کال قبل از تصویب قطعنامه نیز گفت:
خانم رئیس، من همین هفته گذشته با گروهی از ایرانیان مقیم امریکا ملاقات کردم و در مورد دوستانشان که در ایران هستند با آنها صحبت کردم. کسانی که علیه سرکوب مبارزه می‌کنند. من ویدئوهایی را که از اینترنت گرفته شده تماشا کردم. چیزهایی که می‌توانند به خارج از کشور ارسال شوند. یکی از مشکلاتی که گفته می‌شد بسته شدن اینترنت و کنترل آن توسط حکومت است. چرا که اینترنت در درجه اول با اهداف امنیتی ایجاد شده است. در نتیجه ارتباط برقرار کردن در داخل و با خارج بسیار مشکل است. اما ما مشغول کار روی تکنولوژیهایی هستیم که امکان ارتباط با دنیای خارج را برای این مردم فراهم کنیم. آنها خودشان نیز توسط همان آخوندهایی که افراد ما را در سال ۱۳۵۷ به گروگان گرفتند، به گروگان گرفته شده‌اند. ...میلیون نفر در ایران هستند. تمدن بزرگی که بسیاری دستاوردهای بزرگ داشته است، اما اکنون تحت سرکوب دیکتاتوری مذهبی است. اکثریت این مردم رژیم سرکوبگر وحشی حاکم بر خودشان را حمایت نمی‌کنند. به عقیده من روزهای باقیمانده از عمر جمهوری اسلامی محدود هستند. اکنون زمان آن رسیده که مردم ایران کشورشان را پس بگیرند. وقتی من این را به مردم ایران می‌گویم بخوبی می‌دانم که مردم آمریکا هم در کنار مردم ایران ایستاده‌اند و می‌دانم این کنگره با مردم ایران است و رییس جمهور در کنار مردم ایران است.

 تد دویچ –رئیس زیرکمیته شمال آفریقا،خاورمیانه و تروریسم بین المللی از فلوریدا
در نیمه نوامبر (آبان ماه) تظاهرات عمومی علیه رژیم ایران آغاز شد و بسرعت بعنوان بزرگترین تظاهرات از ۲۰۰۹ علیه رژیم در حداقل ۱۰۰ شهر گسترده شد. این تظاهرات در پاسخ به افزایش نرخ بنزین بود. و همچنین برای تغییر بنیادین سیاسی در کشور فراخوان دادند. آنها مقامات فعلی و قبلی کشور را محکوم کردند. در برابر آن مقامات رژیم ایران اینترنت را قطع کردند، نیروهای امنیتی از نیروی کشنده در کشتن صد ها نفر استفاده کردند که رکورد دار بالاترین میزان کشتار در تظاهرات خیابانی از انقلاب اسلامی تا بحال یعنی در ۴ دهه گذشته است. آنها ۷۰۰۰ نفر را دستگیر کردند. تظاهر کنندگان مجددا این ماه به خیابان آمدند که علیه سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط رژیم که از فرودگاه تهران به پرواز درآمده بود و ۱۷۶ کشته به جا گذاشت و بعد تلاش کردند تا آنرا لاپوشانی کنند به خیابان ها آمدند. مردم ایران از دروغهای مقامات رژیم خسته شده اند. از بی کفایتی آنها خسته شده اند و علیه سپاه پاسداران و ولی فقیه شعارمی دهند.
من از همکارانم بخاطر حمایت قوی از این قطعنامه تشکر کنم، قطعنامه ای که نشان می دهد کنگره در کنار مردم ایران می ایستد و از حقوق آنها برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت می کند.

 جو ویلسون –نماینده کنگره از کارولینای جنوبی
 متشکرم خانم رییس و متشکرم رهبر جمهوریخواه مک کال. خوشبختم که به نفع قطعنامه ۷۵۲ کنگره صحبت کنم که از حقوق مردم ایران برای اعتراض بدون عواقب خشونت‌آمیز از سوی رژیم جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند، قطعنامه ای که من به همراه همکار گرامی ام رییس تد دویچ از فلوریدا ارائه کردیم.
در نوامبر گذشته هزاران نفر از ۱۰۰ شهر ایران علیه سیاست های سرکوبگرانه اقتصادی و سایر سیاستهای مستبدانه رژیم ایران تظاهرات کردند. رژیم بیش از ۱۰۰۰ نفر را کشت و هزاران نفر دیگر را دستگیر کرد. ما برای مرگ این افراد شجاع که بخاطر دفاع از حقوقشان جان باختند سوگوار هستیم. مردم ایران بار دیگر در ماه ژانویه، وقتی که جمهوری اسلامی در مورد سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری اوکرایینی و کشتن ۱۷۶ نفر دروغ گفت، خشم خود را ابراز کردند. واکنش رژیم به اعتراض علیه مرگ این افراد بی گناه این بود که خشونت بیشتری علیه غیرنظامیان بی گناه نشان داد. امروز ما به مردم ایران می گوییم که ما به اهمیت فرهنگ ایرانی برای جهان و حق شما برای شنیده شدن بدون ترس و واهمه، احترام می گذاریم. ما از حقوق شما برای اینکه خواستار اداره بهتر امور شوید حمایت می کنیم...
ما اجازه نخواهیم داد که نادیده انگاشته شده یا فراموش شوید و ما هنگامی که رژیم با سبعیت با شما برخورد می کند در کنار شما می ایستیم...
من از همکارانم بخاطر آوردن این قطعنامه دو حزبی به مجلس تشکر می کنم و چشم انتظار تصویب شدن آن و ادامه همکاری در حمایت از حقوق مردم ایران هستم.

 رائوب روئیز، نماینده کنگره از کالیفرنیا
من بطور فزاینده ای نسبت به آنچه که از جانب رژیم ایران شاهد هستیم نگران و خشمگین هستم. خشونت، سرکوب، قطعی اینترنت و حبسهای گسترده، اینها نقض فاحش حقوق بشر هستند. از نوامبر سال گذشته تا کنون بیش از ۷۰۰۰ ایرانی دستگیر شده و بطور فاجعه باری بیش از ۱۰۰۰ نفر بدست نیروهای امنیتی ایران کشته شدند. این استفاده شرم آور از خشونت توسط نیروهای امنیتی دولت، قطعی گسترده اینترنت، زندانی کردن روزنامه نگاران و معترضین، تنها نمونه های جدیدی از تلاشهای بیرحمانه سانسور توسط رژیمی است با تاریخ طولانی از سرکوب و خشونت علیه مردم ایران.
ما باید از معترضینی که خواهان چیزی جز پایه‌ای ترین حقوق انسانی و آزادیهای مدنی، مانند آزادی اجتماعات، آزادی بیان و آزادی مطبوعات نیستند، حمایت کنیم. به همین دلیل من در کنار رأی دهندگان ایرانی مقیم امریکا می‌ایستم و از قطعنامه دو حزبی ۷۵۲ کنگره حمایت می‌کنم تا حمایت خود را از حقوق مردم ایران برای آزادی بیان اعلام کنم و با قویترین بیان بگویم که ما رژیم ایران را بخاطر تاکتیکهای خشونت‌آمیزش در سرکوب مخالفان محکوم می‌کنیم. خطاب به مردم ایران که خواهان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر هستند می‌گویم من و کنگره ایالات متحد آمریکا و مردم آمریکا با شما هستیم. ما به این حمایت خود از مبارزه شما برای پایه‌ای ترین حقوق خود و برای آزادی و دموکراسی ادامه می‌دهیم. من از همکارانم درخواست می‌کنم امروز قطعنامه ۷۵۲ را تصویب کنند. متشکرم.

 تام مک کلینتاک- نماینده کنگره از کالیفرنیا
 در سال ۲۰۱۶ اوباما ۱میلیارد و هفتصد میلیون دلار را بدون هیچ نشان و ردی در یک بسته کارگو برای رژیم ایران فرستاد. ایرانیان میهن پرست در منطقه من گزارش دادند بلافاصله پس از چنین افتضاح شرم‌آوری، سپاه پاسداران بطور چشمگیری گسترش پیدا کرد و دورهایی از سرکوب وحشیانه را آنهم به قیمت جان هزاران ایرانی بیگناه، آغاز کرد. خوشبختانه پرزیدنت ترامپ در جهت عکس چنین سیاستهای مماشاتگرانه و مخرب حرکت می‌کند. از جمله با از سرگیری تحریمها و اعمال فشار اقتصادی بر این رژیم که بدنبال آن کشورهای اروپایی را نیز وادار کرده در روابطشان با این رژیم تجدید نظر کنند.
ایران یکی از قدیمیترین و بزرگترین تمدنهای تاریخ است. اما توسط مشتی مذهبی دیکتاتور و اوباش که حکومت نامشروع ایران را تشکیل میدهند، سرکوب و تاراج می‌شود. این قطعنامه حرکتی مهم است...
ما بایستی با استفاده از همان منابع مالی که اوباما برای سرکوبگران استفاده کرد، از سازمانهای آزادیخواهی حمایت کنیم که در ایران عملیات می‌کنند. من اکثریت کنگره را در این زمینه به پاسخگویی فرا می‌خوانم.