رژیم آخوندی – حفظ برجام با نقض برجام



با نیم نگاهی به داده های حکومتی اکنون بخوبی می توان به این نتیجه منطقی رسید که از فردای خروج ایالات متحده از توافق اتمی و به تبع آن راه افتادن بی سابقه ترین تحریم ها علیه دستگاه مالی، نفتی، بانکی، کشتی رانی، بیمه و تجارت خارجی رژیم آخوندی، ولی فقیه با نقض شدید بندهای برجام، تلاش غیر قابل تصوری را برای حفظ آن تا پایان فرارسیدن موعد هشت سال بخرج می دهد.

این واقعیت که تنها طی شش ماه گذشته دولت آخوند روحانی به نیابت از کلیت نظام آخوندی با برداشتن چهار گام، دست به نقض برجام زده است، برکسی پوشیده نیست.
در این راستا بنابر داده های صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم، ولی فقیه ضمن عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳,۶۷ درصد و خودداری از فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، دست به افزایش سطح غنی‌سازی تا سقف ۵ درصد و نیز گازرسانی به سانتر یفیوژ های مدل ای آر ۶ و آی آر ۹ نیز زده است.

صرف‌نظر از این موارد باید به نیات اصلی رژیم آخوندی برای حفظ برجام که اکنون به گفته متولیان رژیم به «اوجب واجبات» تبدیل شده، اشاره نمود.
در این رابطه شیخ حسن روحانی در سخنانی در یزد تاکید کرده است: «قبل از برجام سالها خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و خرید سلاح کشور دیگر از ایران نیز هم ممنوع لذا طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده اگر برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و به‌راحتی می‌توانیم سلاح خرید و فروش کنیم این یکی از آن آثار مهم توافق است». (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۰ آبان ۱۳۹۸)

بدین سان ملاحظه می‌شود که چگونه دیکتاتوری مذهبی به موازات ادامه مخفیانه پروژه‌های اتمی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای، همچنان به دنبال خرید ادوات و سلاح‌های جنگی و به‌ویژه موشک برای ادامه سیاست‌های مخرب خود در منطقه و کشورهای همسایه می‌باشد.
وی سپس به سیاست کلاه گذاشتن بر سر جامعه بین‌المللی با حفظ و همزمان نقض برجام اینگونه اعتراف می‌کند: «ما یک راه بینابین انتخاب کردیم که برجام را نگه و حفظ کنیم و در عین حال ما هم آنچه را در این توافق گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم».

بدین سان خامنه‌ای در نظر دارد تا در فردای موعد تعین شده در توافق اتمی، رسما دست به خرید تسلیحاتی و همچنین ارسال سلاح و بویژه موشک‌های بالستیک به نیروهای تروریستی تحت امر خود در لبنان، یمن، سوریه و دیگر مناطق خاورمیانه زده و بر مجموعه بحران‌های موجود در کشورهای همسایه ضریب بزند.
وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با سخنان اخیر «امنیتی‌ترین» رئیس‌جمهور نظام آخوندی (سایت مجاهدین خلق ۲۰ آبان ۱۳۹۸) گفت: «بهترین استدلال روحانی برای رژیم ایران که در توافقنامه فاجعه‌بار هسته‌یی باقی بماند این است که این توافقنامه به حاکمان دزد و سارق مذهبی که این کشور را رهبری می‌کنند اجازه می‌دهد که پهپاد، موشک، تانک، جت و موارد بیشتر خریداری کرده و بفروشند».