رژیم آخوندی – اینستکس یعنی «هیچ»

 

درحالیکه باند آخوند روحانی با سیاست «امید درمانی» و ضمن «حلوا، حلوا» کردن ساز و کار به بن بست رسیده ای بنام «اینستکس» آن را به عنوان دستاوردی مهم به رخ باند رقیب میکشد، اما داده های بین المللی سخن از واقعیت های دیگری را دارند.

براساس این طرح که اکنون در حال خاک خوردن در بایگانی اتحادیه اروپا بسر می برد و اساسا چشم اندازی برای راه اندازی آن متصور نیست، پاسدار عراقچی در فردای نشست روز جمعه در وین و برای روحیه دادن به نیروهای رژیم اعلام کرد: «مهمترین موضوع که در این جلسه بحث شد، بحث اینستکس و کانال مالی بود. این کانال مالی الان عملیاتی شده و دو سه تا مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و ظرف روزهای آینده تبادل مالی انجام می شود. کشورهای دیگر هم قبول کردند که به عنوان سهامدار به این کانال بپیوندند». (سایت یورو نیوز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹)

نخستین سوالی که در ذهن هر خواننده ای متبادرمی شود آن است که برخلاف گفته های وی، معلوم نیست که کدامین بخش های این طرح که النهایه «غذا و دارو و دستگاه های پزشکی» را شامل می شوند، اجرایی شده است.

به این واقعیت نیز هم رسانه های دولتی و هم کارگزاران باند خامنه ای بوضوح اعتراف کرده اند. برای نمونه یک نماینده این باند در مجلس حکومتی با اذعان به «هیچ» بودن اینستکس می گوید:«انتشار خبر اجرایی شدن اینستکس از روز جمعه گذشته در واقع هیچ است و نباید بیش از حد به این جریان‌سازی خبری دلخوش باشیم. به این دلیل که از ابتدای اجرایی شدن برجام تا به امروز همواره اروپایی‌ها به دنبال وقت‌کشی بوده» (سایت حکومتی جام جم آلاین ۹ تیر ۱۳۹۸)

واقعیت در لابلای این اعترافات آن است که طی برگزاری اجلاس اخیر از طرف معاون موگرینی با عراقچی، اتحادیه اروپا ضمن هشدار به دیکتاتوری آخوندی، از وی خواسته است تا اساسا فکر هرگونه خروج از «توافق اتمی» را از سر بدور سازد و النهایه چشم اندازی برای راه اندازی کانال ویژه مالی، آنهم «به شرطه ها و شروطه ها » را در چشم انداز قرار خواهد داد.

براین اساس اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا صرفا دارو و دستگاه های پزشکی که اساسا در لیست تحریم های آمریکا قرار ندارند را به جریان بگذارد. مضافا براین نیز اتحادیه اروپا تصمیمی برای باز کردن کانال مالی، خرید نفت و یا ارتباطات بانکی با رژیم آخوندی نداشته و این واقعیت را به طرف مقابل دیکته کرده است.

این کارگزار حکومتی در ادامه با اعتراف به این واقعیت می افزاید: «این یک شوی تبلیغاتی از سوی اتحادیه اروپاست که خود را همراه با ایران و مخالف سیاست‌های آمریکا به جهان معرفی کند، درحالی که براساس تعهد این اتحادیه باید رسما زمینه مبادلات بانکی و فروش نفت ایران را مهیا می‌کردند به عنوان مثال در این شوی تبلیغاتی هیچ صحبتی از خرید نفت ایران توسط سه کشور اسپانیا، یونان و ایتالیا به عنوان خریداران اصلی نفت ایران در اتحادیه اروپا نیست». (همان منبع بالا)

این وضعیت شکننده برای دیکتاتوری ولی فقیه در حالی است که برای نمونه حجم تبادلات تجاری حکومت با مهم ترین عضو اقتصادی در اتحادیه اروپا یعنی آلمان طی سال جاری به میزان ۵۰ درصد کاهش را به ثبت رسانده است. چنین وضعیتی نیز برای کلیت اتحادیه اروپا و خروج نوبتی کشورهای عضو آن از بازار پرتلاطم ایران صادق می باشد.