درگذشت قهرمان پاکباز خلق فرمانده محراب (کریم رشیدی) از فرماندهان ارتش آزادیبخش ملی ایران


قهرمان پاکباز مجاهد خلق کریم رشیدی (محراب) فرمانده دلیر صحنه های مختلف در نبردهای ارتش آزادیبخش ملی ایران پس از ۴۲ سال رزم و مجاهدت بی وقفه و جراحت در چند عملیات ارتش آزادی، روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در بیمارستانی در آلبانی درگذشت و به جاودانه فروغهای آزادی پیوست.

کریم رشیدی از فرزندان مردم خوزستان در اول فروردین ۱۳۳۴ در خانواده یی متوسط دراندیمشک به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، چند سال در کشت و صنعت جنوب کار کرد و با درد و رنج کارگران و مردمی که بر روی دریای نفت با ستم و محرومیت و دیکتاتوری فاسد شاه مواجه بودند، آشنا شد. در سال ۱۳۵۶ و بالا گرفتن خیزشها علیه دیکتاتوری شاه، در سازماندهی تظاهرات در مناطق مختلف از جمله اندیمشک شرکت داشت.
کریم که در جریان انقلاب ضد سلطنتی با مجاهدین آشنا شده بود، پس از انقلاب در انجمن جوانان اندیمشک به فعالیت پرداخت و تا تیرماه سال ۶۰ یکی از فرماندهان میلیشیای مجاهد خلق در بخش محلات بود. در شهریور سال ۶۱ در مسیر رفتن به پایگاه مجاهدین در کوههای لرستان دستگیر شد و تا سال ۱۳۶۴ در شکنجه گاه رژیم در دزفول به سر برد. او پس از آزادی از زندان تلاش برای پیوستن به سازمان را آغاز کرد و توانست در سال ۶۵ خود را به یگانهای رزمی مجاهدین در منطقه مرزی ایران و عراق برساند.
پس از تأسیس ارتش آزادیبخش در سال ۱۳۶۶ شایستگی خود را به عنوان متخصص تعمیرات تانک و نفربر و سپس یک فرمانده توانمند نشان داد. محراب در سال ۶۵ در یک عملیات از ناحیه صورت و در عملیات چلچراغ در سال ۶۷ از ناحیه گردن مورد اصابت ترکش قرارگرفت. در فروغ جاویدان فرمانده یک گردان تانک و در عملیات مروارید فرماندهی یکی از یکانهای ارتش آزادیبخش را برعهده داشت.
قهرمان پاکباز خلق در جریان بمباران قرارگاههای مجاهدین در سال ۸۲ نیز از ناحیه پا مجروح شد اما با پیکر زخمدارش، همواره حضوری پرشور و رزمنده در جمع یاران داشت و تا آخرین روز حضور مجاهدین در لیبرتی فرماندهی و تدریس دفاع شخصی در برابر حملات وحوش و مزدوران نیروی تروریستی قدس را بر عهده داشت.
صمیمیت و نثار عشق و عواطف انقلابی فرمانده محراب و ایمانش به انقلاب ایدئولوژیک و پیام «میتوان وباید» مریم رهایی، زبانزد همرزمانش بود .
طی ۱۴ سال پایداری در اشرف و لیبرتی، فرازهای شورانگیز دیگری از مجاهدتهای فرمانده محراب رقم خورد. تلاشهای شبانه روزی و به دوش گرفتن تعهدات سنگین در راستای استقلال مالی در اشرف، دفاع دلیرانه او از اشرف در حملات مزدوران عراقی ولایت فقیه در ۶ و۷ مرداد و ۱۹ فروردین، هر کدام به عنوان صحنه های درخشانی از رزمآوری و فداکاری او در خاطر یارانش ثبت شده است.
فرمانده محراب در زمره آخرین دسته از مجاهدینی بود که به آلبانی منتقل شدند. در آن دوران نیز همچون گذشته، با تمام توان و اخلاص مجاهدی اش به انجام مسئولیتها و تعهداتش پرداخت.
او در نقشه مسیر خود در سال ۹۷ تأکید می کند که پس از ۴۰ سال مجاهدت و رزم بی امان مجاهدین و با پرداخت قیمت و بهای لازم از طرف رهبری و انقلاب خواهر مریم، شرایط از هر نظر آماده سرنگونی است. سرنگونی و پیروزی محتوم نیاز به مجاهدین دارد مجاهدین برای توفیق در این ماموریت نیاز به انقلاب دارند و باید یک به یک مجاهدین با تمام توان و با استفاده از ماکزیمم ظرفیت نهفته در انقلاب آن را محقق کنند.
خانم مریم رجوی درگذشت قهرمان پاکباز خلق فرمانده محراب، را که پس از ۴۲ سال رزم و مجاهدت و جراحتهای متعدد، در سحر نهمین روز ماه رمضان به‌سوی رفیق اعلی پرکشید، به فرمانده کل و رزم آوران ارتش آزادیبخش ملی و همه مجاهدین تسلیت گفت و افزود: محراب صدیق به واقع شأن و جایگاهی فراتر از شهید دارد ..
رئیس جمهور برگزیده مقاومت تأکید کرد مردم ایران به وجود چنین مجاهدانی که در دوران تیره و تاریک این میهن، الگوی رزم و جانفشانی هستند، افتخار می‌کنند. باشد که جوانان شورشگر میهن به ویژه در خوزستان و اندیمشک با داشتن چنین سرمشق فروزانی راه او را در نبرد با اهریمنان حاکم به‌پیروزی برسانند.