تنگنای تحریمها و سرخوردگی رژیم از سفر روحانی به عراق



درحالی که سیگال مندلکر در استماعی در کنگره آمریکا بار دیگر تاکید کرد رژیم آخوندی را حکومت سردمدار تروریسم در دنیا توصیف کرده و می گوید آمریکا فشار اقتصادی علیه این رژیم را به منظور مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده آن در منطقه به حداکثر می رساند.

سایت حکومتی فرارو با نگرانی نوشت: «معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا سه شنبه در جلسه کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان این کشور، از ایجاد یک نهاد جدید تحت نظارت وی با موضوع ایران خبر داد». این خبرگزاری حکومتی به نقل از سایت اطلاع رسانی مجلس آمریکا افزود: «سیگال مندلکر» معاون مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا، هدف از تشکیل این نهاد موسوم به «واحد ادغامی امور مالی ایران» را «یافتن راه‌حلهای جدید برای اقدام علیه ایران و بازیگران تحت حمایت این رژیم » دانست».
همین سایت حکومتی با سرخوردگی از توافقات و تفاهم نامه های تجاری روحانی در سفر به عراق نوشت «اینکه عراق چگونه می‌تواند این توافقات را بدون نقض کردن تحریم‌های آمریکا اجرا کند، هنوز معلوم نیست. پس از سفر روحانی به عراق، عبدالمهدی ممکن است مجبور شود موضعش در خصوص تحریم‌های ایران را شفاف‌تر بگوید». این سایت حکومتی افزود«عبدالمهدی هر چند که علنا از پایبندی به تحریم‌های آمریکا سخن نمی‌گوید، اما تمایلی به نقض این تحریم‌ها هم ندارد».
روزنامة عکاظ (OKKAZ) چاپ عربستان هم نوشت:«آنچه که ناظران سیاسی آنرا غافلگیری روحانی قلمداد کردند رئیس جمهور عراق برهم صالح بر بیطرفی کشورش در رابطه با درگیریهای منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرد. و گفت:‌ نمیخواهیم که عراق میدان درگیری منطقه‌ای یا بین المللی باشد».
در مورد دود و دم باند روحانی در خصوص اخذ غرامت جنگ از عراق صباح زنگنه یک کارشناس حکومتی اذعان کرد: «اگر چه در قطعنامه ۵۹۸ بر پرداخت غرامت تاکید شده است، اما بر این که چه دولتی آن را پرداخت کند تصریحی وجود ندارد. به دلیل اینکه هیچ دولت و بازیگر مهمی از شورای امنیت سازمان ملل حمایت لازم را از این گزارشات و قطعنامه انجام نداد نظام نتوانست از آن به عنوان یک پرونده حقوقی برای مطالبات خود استفاده کند». (ایران دیپلوماسی ۲۲/۱۲/۹۷)
آخوند محمد شریعتی دهاقان سفیر سابق رژیم در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به تنگنای روابط رژیم با عراق گفت: «ما باید وضعیت دولت عراق را که گاهی اوقات صحبت‌های خاصی می‌کند و محدودیت‌هایی که در ارتباط با معاملات اقتصادی نظام دارد را درک کنیم».
صباح زنگنه هم به لیست مطولی از مسائل لاینحل بین نظام و دولت عراق اشاره کرد و از جمله گفت: «مسائل بسیار مهم و گسترده‌ای در مرزهای میان دوکشور وجود دارد که باید به آن توجه شود. روابط امنیتی نیز در برابر تهدیدهایی که در منطقه وجود داشته و دارد باید به یک جمع‌بندی حقوقی و توافق سیاسی منجر شود». وی افزود: «مبادلات پولی و مالی نیز باید به یک وضعیت روشن و قابل قبول میان دوکشور برسد. همچنین باید برای موضوع مربوط به ریزگردها که از کشور عراق به طرف ایران کشیده شده، راه حلی عملی پیدا کنند». (روزنامه آرمان ۲۳/۱۲/۹۷)






تیتراژ پایانی