ایران- سکوت حکومت در برابررشد چشمگیر ایدز

 

 

در پایان دهه هفتاد شمسی بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی نسبت به بروز سونامی " ایدز" در ایران آخوند زده خبرداده بودند.

بر این منطق و در نبود سیاستی بنام "آگاه‌سازی“ جامعه نسبت به عواقب این بیماری و همچنین به دلیل خشک‌مغزی و تفکرات به‌غایت عقب‌مانده و ارتجاعی رژیم آخوندی درزمینهٔ برخورد با واقعیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، اکنون داده‌های حکومتی سخن از رشد "چشمگیر" این بیماری در میان جوانان، زنان و نوجوانان میهنمان رادارند.

متأسفانه به دلیل نبود شفافیت در دیکتاتوری ولی‌فقیه، از آمار حقیقی بیماران در این زمینه اطلاع دقیقی در دست نیست. وجود آمارهای گوناگون که برای پنهان‌کاری‌های رژیم به بیرون داده می‌شوند، مبین سیاستی بنام " خاک پاشیدن " بر عمق چنین آسیب‌های اجتماعی می‌باشند.

یک گزارش حکومتی به نقل از رئیس مرکز تحقیقات ایدز در کشور و با اعتراف به "رشد ۱۰ برابری" این بیماری در میان زنان، می‌نویسد: « شیوع بیماری ایدز در نوجوانان نیز بالاگرفته است. آموزش‌وپرورش نیز نسبت به آگاه‌سازی نوجوانان ضعیف عمل کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است».

( خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۳ دی ۱۳۹۷)

واقعیت در لابلای این جملات به معنای نبود سیاست‌های پیشگیرانه از سوی دیکتاتوری خامنه‌ای می‌باشد. بر این منطق و در نبود بودجه‌های عمرانی، سلامت، درمان و بهداشت و معیشت و همچنین رکود شدید اقتصادی، جامعه جوان ایران به فقر و اعتیاد کشانده شده و بدین‌سان بهترین بستر را برای بروز آسیب‌های اجتماعی با انواع و اقسام بیماری‌ها پدیدارنموده است. یک نمونه این آسیب‌ها را باید در رشد اعتیاد و مصرف مواد مخدر و یا الکل جستجو نمود.

این گزارش در ادامه با اشاره به این وضعیت مخرب می‌افزاید: « شیوع بیماری ایدز مدتی در میان اشخاصی که سوءمصرف مواد داشتند و آن‌هایی که به‌صورت تزریقی و با سرنگ مشترک به مصرف مواد می‌پرداختند، بالاگرفته بود و به‌صورت اپیدمی درآمده بود و از آنجایی‌که تعداد معتادان مرد بیشتر از زن‌هاست، آمار مبتلایان به ایدز در مردان بالاتر از زنان بود، اما پس‌ازآنکه بیماری ایدز در میان معتادان تزریقی کنترل شد و در این زمینه کاهش آسیب صورت گرفت، اپیدمی موجود، طبق معمول دیگر کشورها به سمت انتقال از طریق تماس‌های جنسی رفت، به همین دلیل تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر شده است».

سخن از بروز بحرانی درزمینهٔ سلامت جامعه است که به گفته این متخصص اکنون به « اپیدمی» تبدیل‌شده است، امری که در منطق خود و برای ریشه‌کن نمودن آن هزینه‌های هنگفتی را در نبود عزم و تمایل حکومتی، طلب می‌کند.

پیشتر نیز یک کارگزار رژیم (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۷ آبان ۱۳۹۷) با اشاره به آمار بسیار دستکاری شده تنها از وجود " ۳۷ هزار بیمار مبتلا " به این بیماری سخن رانده بود.
بر اساس این داده‌ها «تخمین زده می‌شود بالای ۶۶ هزار مورد ابتلا به بیماری ایدز در کشور داشته باشیم که از این تعداد بیش از یک‌سوم افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند».