رژیم آخوندی – بحران سقوط صادرات طی یک ماه گذشته

 

 

بروز بحران‌های شدید اقتصادی، مالی و تجاری در دیکتاتوری خامنه‌ای که در منطق خود به افت درآمدهای حاصل از فروش نفت رسیده، اکنون بنا بر داده‌های حکومتی به کاهش ۵۶ درصدی صادرات نیز راهبرده است.

بنا بر تازه‌ترین داده‌های رژیم، تراز تجاری کشور در ماه آذر منفی بوده، بطوریکه نسبت به ماه گذشته با افتی بالغ‌بر “یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار" روبرو گردیده است.

یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این واقعیت می‌نویسد: «تراز تجاری در آبان امسال رکورد سایر ماه‌ها را شکسته بود و به مثبت یک میلیارد و ۱۶ میلیون دلار رسیده بود. حجم تجارت خارجی نیز از ۷ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار در آبان به ۴ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار در آذر رسیده است. صادرکنندگان در آذرماه، تنها توانسته‌اند یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار کالا را به کشورهای هدف صادر کنند که وزن این کالاها ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تن بوده است». ( سایت حکومتی اقتصاد نیوز ۱۰ دی ۱۳۹۷)

عطف به داده‌های حکومتی، اساساً صادرات غیرنفتی شامل سه مؤلفه مهم یعنی «پتروشیمی، محصولات غذایی و سنتی و همچنین میعانات گازی» می‌باشند. با نگاهی به جدیدترین تراز تجاری به‌خوبی می‌توان به این واقعیت رسید که افت شدید صادرات در هر سه مؤلفه فوق اتفاق افتاده است.

این گزارش در ادامه ضمن اشاره قطره‌ای به این وضعیت بحرانی برای رژیم که به‌یقین به افت دلارهای صادراتی نیز راه برده است، می‌افزاید: «نکته جالب در صادرات غیرنفتی به تفکیک گروه‌های کالایی، توقف صادرات میعانات گازی است. این کالا در ماه آذر هیچ صادراتی نداشته است».

همچنین باید اضافه کرد که بخش بسیار بزرگی از صادرات حکومتی به ۴ کشور هم‌جوار مانند عراق با سقف "۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار"، امارات با “۵ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار"، ترکیه با “یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار" و افغانستان با “۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار" می‌باشند.

پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی به‌درستی براین باور بودند که تأثیرات تحریم‌های اعمال‌شده در ماه اردیبهشت از سوی ایالات‌متحده علیه مطامع دیکتاتوری خامنه‌ای نیازمند زمان بوده و النهایه طی شش ماه آینده به وقوع خواهد پیوست.
بر این منطق اکنون مشاهده می‌شود که علاوه بر بروز شدید بحران مالی و سقوط ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، سوء مدیریت و وجود غارت و فساد سیستماتیک، تحریم‌ها  به افت صادرات غیرنفتی رژیم  نیز ضریب زده است.

به‌موازات این وضعیت نیز باید به افت صادرات نفتی حکومت طی دو ماه گذشته اشاره نمود.
بنا بر تازه‌ترین داده‌های بین‌المللی اکنون سقف صادرات نفتی رژیم به حدود یک‌میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته با افتی معادل یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز روبرو گردیده است.