اوپک – ایران - افت صادرات نفت!

 

تازه‌ترین داده ها از نشست اخیر کشورهای عضو اوپک، سخن از تصمیم این سازمان برای افت صادرات نفتی به میزان "۸۰۰ هزار بشکه " در روز رادارند.

به‌یقین در صورت عملی شدن این سیاست که اکنون میان اوپک و دیگر کشورهای صادرکننده نفتی مانند روسیه در حال بررسی نهایی می‌باشدا ضربه دیگری است بر ماشین درآمدهای نفتی رژیم آخوندی...

بدین‌سان ملاحظه می‌شود که رژیم آخوندی نه‌تنها با بحران افت صادرات نفتی طی ماه‌های اخیر و به‌ویژه از فردای خروج ایالات‌متحده از توافق‌نامه اتمی و راه افتادن موج بزرگی از تحریم‌ها، دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلکه اکنون بازار جهانی به دلیل اشباع و ورود نفت آمریکا، با افت شدید بهای نفت نیز روبرو شده است، امری که همچنان به کاهش درآمدهای نفتی رژیم آخوندی ضریب دوچندان زده است.

همچنین این وضعیت بسیار متزلزل اکنون خود را برای نمونه در بهای نفت به قیمت هر بشکه "۵۹دلار" به نمایش گذاشته است. کارشناسان مسائل انرژی بر این عقیده هستند که بازار جهانی همچنان با افت بیشتر بهای نفت روبرو خواهد شد و طی ماه‌های آینده به مرز۴۰ دلار برای هر بشکه نیز خواهد رسید.

یک گزارش بین‌المللی در رابطه با دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی اوپک می‌نویسد: «بهای نفت خام در بازارهای جهانی ظرف هفته‌های گذشته سیری نزولی داشت. ازاین‌رو، کشورهای عضو اوپک بر آن بودند تا با کاهش میزان تولید نفت خام خود، مانع از کاهش بیشتر بهای نفت در بازارهای جهانی شوند». ( سایت دویچه وله ۷ دسامبر ۲۰۱۸)

همچنین رسانه‌ای حکومتی از مجموعه چشم‌انداز تیره‌وتار برای خروج حکومت از بحران نفتی خبر داده‌اند. سایت حکومتی قطره (۱۶ آذر ۱۳۹۷)در گزارشی از اجلاس وین، به ورود برایان هوک، مسئول گروه کار ایران و همچنین فشار آمریکا برای کاهش صادرات نفت در بازار جهانی اشاره‌کرده و می‌نویسد: «در دیگر سو تهدیدهای ترامپ بر فضای این نشست حاکم است که تلاش می‌کند قیمت نفت همچنان پایین بماند. ترامپ اواخر روز گذشته در توییتر خود نوشت: «امیدوارم که اوپک میزان تولید نفت را بدون محدود کردن آن به همین اندازه‌ای که هست نگاه دارد، دنیا نمی‌خواهد یا نیاز ندارد شاهد قیمت بالاتر نفت باشد».

به‌موازات این وضعیت لرزان باید به خروج زنجیره‌ای از سوی شرکای نفتی رژیم آخوندی از بازار بسیار ملتهب ایران اشاره نمود. تمامی علائم و نشانه‌ها سخن از خروج نوبتی هشت کشور باقی‌مانده که از سوی ایالات‌متحده به مدت ۱۸۰ روز از تحریم‌ها معاف شده‌اند؛ اشاره دارند.
افت واردات ۳۰ درصدی چین ، کاهش ۸۶ درصدی صادرات نفت به کره جنوبی، اجرایی شدن طرح بای بک با هند به‌مثابه نفت در مقابل کالا، توقف صادرات نفت به ژاپن؛ تماماً مؤید بحرانی است که اکنون خود را به افت صادرات نفتی رژیم از دو میلیون ۸۰۰ هزار بشکه تنها به هشتصدهزار بشکه در روز رسانده است.