افت صادرات نفتی رژیم با سقوط آزاد

 

داده‌های بازار بین‌المللی به‌ویژه در اوپک موید این واقعیت هستند که از فردای خروج ایالات‌متحده از توافق اتمی، دیکتاتوری ولی‌فقیه طی سه ماه گذشته با افت شدید صادرات و همچنین درآمدهای نفتی روبرو شده است.

این وضعیت که به‌یقین تأثیرات مستقیم خود را بر شریان‌های مالی حکومت برای ادامه سیاست‌های مخرب خود در داخل و منطقه گذاشته، اکنون به حدی رشد و نمو یافته که بنابرتازه‌ترین گزارش‌ها، صادرات نفت ایران طی هفته گذشته به سقف یک‌میلیون بشکه در روز رسیده است.
یک گزارش بین‌المللی با اشاره به این روند نوشت: « صادرات نفت ایران طی هفته نخست ماه اکتبر ۵٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت و از ١ میلیون و ٦۰۰ هزار بشکه در سپتامبر گذشته به ١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی اظهار می‌دارند که صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز رسیده است». ( رادیو بین‌المللی فرانسه ۸ اکتبر۲۰۱۸ )

سخن از بحرانی عظیم برای نظام آخوندی است که در راستای خود به خروج زنجیره‌ای از غول‌ها و کمپانی‌های نفتی از بازار ایران راه برده است. عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز که بنابر ارزیابی کارشناسان قریب « ۸۰ میلیارد دلار » سرمایه نیازمند است ، خود نیز به این مجموعه عوامل اضافه‌شده و بدین‌سان در مدت‌زمان کوتاهی، پالایشگاه‌ها و زیر شبکه‌های فرسوده نفت و گاز در ایران را دستخوش بحران خواهد نمود.

در تازه‌ترین اقدام جامعه بین‌المللی علیه دیکتاتوری خامنه‌ای، رسانه‌های حکومتی از « انسداد درآمدهای نفتی » رژیم « از میدان‌ها مشترک با آذربایجان و انگلستان » خبر داده‌اند.
سایت حکومتی اطلاعات ( ۲۰ مهر ۱۳۹۷) در گزارشی اعتراف کرده است: « شرکت « بازرگانی نفت ایران» سهمی ده‌درصدی در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان و شرکت «آی.‌او.سی» سهمی ۵۰ درصدی در میدان «رام» دریای شمال دارد. این شرکت‌ها زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران هستند. اپراتور هر دو پروژه، شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) است».

بر اساس داده‌های حکومتی سهم رژیم آخوندی در این سرمایه‌گذاری « ۵۰ درصدی» می‌باشد که اکنون با بلوکه شدن آن، حکومت قریب « ۲.۲ میلیارد دلار» را از دست خواهد داد.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: « یک مقام ارشد شرکت «بی‌پی» گفت که آمریکا هر دو پروژه را از تحریم‌ها معاف کرده، به این شرط که درآمد ایران از این پروژه‌ها به حساب‌هایی در خارج واریز و بلوکه شود. وی گفت که درآمد ایران از میدان شاه دنیز در حسابی در « جزایر کی‌من» واریز خواهد شد و درآمد ایران از میدان رام، به حسابی در خود لندن واریز می‌شود».

ترجمان این جملات نیز محروم نمودن دیکتاتوری خامنه‌ای از دستیابی به دلارهای نفتی و همچنین تائید وجود سیاست « نفت در مقابل غذا و دارو» است که پیشتر اتحادیه اروپا علائم آن را بیرونی کرده بود.
همچنین به گزارش سایت دویچه وله ( ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ – ۲۰ مهر) وزارت دارایی آمریکا در تازه‌ترین بیانیه خود از تلاش‌های رژیم برای ایجاد شبکه‌های پول‌شویی و دور زدن تحریم‌ها خبر داده است.
در این بیانیه ازجمله تأکید گردیده: « بانک‌های ایرانی پیش‌ازاین بارها از شرکت‌های پوششی، اسناد جعلی و روش‌های دیگر برای " تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی این کشور" بهره برده‌اند».