دیکتاتوری خامنه‌ای در بحران روابط دیپلماتیک


دیکتاتوری خامنه‌ای که ید طولانی در سوء استفاده از روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان را دارد، اکنون در چنبره‌ای از بحران‌های خودساخته در تله افتاده است.

علائم و نشانه‌ها تمام سخن از هرچه متلاطم شدن روابط رژیم آخوندی با دنیای خارج، به‌ویژه از فردای راه افتادن موج تحریم‌ها و خروج شرکت‌های تجاری و نفتی از ایران را دارند.

تازه‌ترین نمونه‌های بحران در روابط دیپلماتیک با رژیم آخوندی نیز به موضوع تلاش‌های اخیر حکومت برای سوءقصد انفجاری علیه گردهمایی بزرگ ایرانیان در پاریس، دستگیری دو تن از مأموران نیروی قدس در آلبانی و یا کشف و دستگیری شبکه ترور و جاسوسی حکومت در ایالات‌متحده برمی‌گردد که تماما در پوش‌های دیپلماتیک و استفاده ابزاری از این مناسبات سازمان‌دهی شده‌اند.

همچنین بحرانی شدن روابط دیپلماتیک رژیم آخوندی با کشورهای منطقه‌ای و یا در سطح بین‌المللی را به یقین نه تنها باید در راستای «بمب گذاری و ترور» جستجو نمود، بلکه در زمینه‌هایی همچون « صدور بنیادگرایی، کشورگشایی، آتش زدن سفارتخانه‌ها و یا گروگان‌گیری اتباع دیگر کشورها» موردبررسی قرارداد.

سخن از بحرانی است که به قطع روابط دیپلماتیک بسیاری از کشورهای مسلمان و عربی مانند مراکش، یمن، عربستان، بحرین و قطر راه برده و اکنون نیز به دلیل طبیعت ذاتی رژیم به انجماد روابط با شرکای تجاری حکومت مثلا به اتحادیه اروپا نیز کشیده شده است.
برای نمونه به گزارش خبرگزاری رویتر (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) «فرانسه تعیین سفیر جدید ایران بعد از توطئه بمبگذاری در پاریس را به تعویق انداخت». این گزارش در ادامه می‌افزاید: «مقامهای فرانسوی به رویتر گفتند قبل از کسب اطلاعات مربوط به بمبگذاری خنثی شده علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس، فرانسه سفیر جدیدی در تهران تعیین نخواهد کرد. رویتر افزود: یک دیپلمات رژیم ایران و سه تن دیگر که در توطئه حمله به یک گردهمایی شورای ملی مقاومت دست داشتند در ماه ژوئن دستگیر شدند».

چنین وضعیتی نیز در رابطه با سایر کشورها به‌خوبی رؤیت می‌شود. اعلام هشدارهای مکرر مقامات فرانسه و یا انگلیس به شهروندان خود مبنی بر عدم مسافرت به ایران و یا هشدار به شهروندان دو تابعیتی تماما سخن از پازل نیمه تمامی بنام بحران روابط دیپلماتیک با دیکتاتوری آخوندی را دارند.

نمونتا سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در تازه‌ترین موضعگیری اعلام کرد: شهروندان بریتانیایی که تابعیت ایرانی نیز دارند در صورت سفر به ایران در معرض خطر هستند.
دولت ایران تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و در نتیجه اگر فردی دو تابعیتی بازداشت شد توانایی ما برای حمایت از او بسیار محدود است.

ترجمان این جملات همان هشدار نسبت به این واقعیت است که دیکتاتوری خامنه‌ای به دلیل وجود بحران‌های لاعلاج داخلی و بین‌المللی اکنون نیاز شدیدی برای صدور تروریسم و یا به گروگان گرفتن شهروندان خارجی دارد. بر اساس این سیاست شکست خورد، رژیم با چنین شیوه‌های ضد انسانی تلاش می‌کند تا با اعمال شانتاژ به بخشی از خواسته و یا اعمال سیاست‌های مخرب خود دست یابد.

در نمونه‌ای دیگر نیز حتی متحدین سابق ولی‌فقیه در دولت عراق در اعتراض نسبت به سیاست‌های مخرب رژیم علیه شهروندان این کشور، سفیر خود از تهران را فراخوانده‌اند.
سایت حکومتی العالم (۲۹ شهریور ۱۳۹۷) در گزارش ضمن اعتراف به این گزارش، نوشت: «سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: وزارت خارجه از رفتار غیرمسئولانه سفیر عراق در ایران با شهروندان عراقی متاسف است و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه، وی را به خاطر این رفتار فورا به عراق فراخوانده است».