حکومت ولی‌فقیه - عبور بحران ذخایر آبی از خطوط قرمز


بحران آب در دیکتاتوری خامنه‌ای که به یقین ماحصل سیاست های مخرب، سوء مدیریت، وجود باند ای مافیایی و یا غارت از سوی رژیم آخوندی است، اکنون به بروز تنگناهای شدید در بسیاری از مناطق کشور و به‌ویژه در مناطق محروم و ضربه‌پذیر راه برده است.

بحران آب در ایران نه تنها به خشکسالی گسترده رودخانه‌ها، منابع آبی زیرزمینی، دریاچه‌های تاریخی و یا تالاب‌ها بر می‌گردد، بلکه در مناطق جنوب شرقی، جنوبی، بخش‌های مرکزی و حتی در استان‌های سابقا زرخیز گیلان و مازندران به حدی است که اکنون بنا برداده‌های حکومت علاوه بر معیشت و زندگی مردم، بسیاری از مناطق زیر کشت، مزارع، مراتع و جنگل‌ها با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. برای نمونه در مرداد ماه سال جاری رسانه‌های حکومتی از «نابودی ۳۰ هزار تن خرما و خسارت ۱۵۰ میلیارد به کشاورزان استان کرمان» خبر داده بودند.

یک گزارش حکومتی پیشتر با استناد به وضعیت بحرانی در این مناطق نوشته بود: «بر اساس ارزیابی صورت گرفته پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در سال آبی جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌اند و به طبع آن رواناب‌ها و ذخایر سدهای این استان‌ها نیز با افت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۴ شهریور ۱۳۹۷)

بنا بر داده‌های کارشناسانه بخشی از دلائل بروز بحران آبی در ایران آخوند زده به کاهش شدید ذخایر آبی در پشت سدهای کشور برمی‌گردد. در این راستا تازه ترین گزارش رژیم از خشکسالی شدید سدهای کشور خبر می‌دهند. یک گزارش حکومتی در این رابطه تاکید می‌کند: «در حال حاضر وضعیت سدهای ایران بحرانی است».

این گزارش در ادامه به نقل از مدیرعامل حکومتی در شرکت مدیریت منابع آب کشور می‌افزاید: « بر اساس آمار، امسال نسبت به سال قبل ورودی آب به سدها ۳۳ درصد کاهش داشته. سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب بود اما امسال حجم این آب‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ یعنی حجم آب‌های سطحی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که این عدد در دهه ۷۰، حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب بوده است». (سایت حکومتی انتخاب ۲۴ شهریور ۱۳۹۷)

سخن از مجموعه بحران‌های عظیم در زمینه محیط‌زیست و آبی است که در روند خود نه تنها به خشکسالی گسترده، بلکه حتی به «جنگ» برسرآب نیز ختم خواهد شد، انهم در سرزمینی که بروی دریایی از منابع طبیعی و آ بی قرار دارد.
پیشتر نیز عیسی کلانتری، معاون آخوند روحانی (۷ شهریور ۱۳۹۷) با اعتراف به گوشه‌هایی از ابعاد وخیم خشکسالی تاکید کرده بود: «مهمترین مسأله در کشور آب است که هنوز به آن توجه نمی‌شود، به همین دلیل شاهد خشک شدن ۸۰ درصد دشت‌ها و چاه‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌ها هستیم، چرا که با افزایش جمعیت نیاز به تامین غذا داریم، به همین دلیل مجبور به توسعه کشاورزی هستیم». (خبرگزاری حکومتی مهر)